Billigaste vintersäcken? Var?

Nanok

Söker oxå en vintersäck till bra pris. Såg den här länken någonstans i Utsidan
http://robera.jetshop.se/
Nanok Endurance -25grader, under 2000kr.
Avhoppare från Ajungilak som startar ett eget sovsäcksfabrik och skapar Nanok-säckar. Vad tror ni, någon som testat?
 
Strykarräven; sa:
Annars är budgettipset nr 1 att ta två tunnare säckar och stoppa dem i varandra, räkna på fyllmängden och testa helst innan.

Japp, Strykarräven Anders hade budgettipset! Har själv använt mej av denna metod många gånger (innan jag skaffade "riktiga grejer") och det funkar bra.
 
Testat ME Classic Dragon 1000

Har nu sovit en god natt i min ME-säck. Började i -19 yttertemperatur (cirkus, termometern i tältet lade av efter -10...), och kom hem i -17.

Det är ju alltid någon grad varmare i tältet, men jag hade ett TNF Mountain Marathon som är klent och med nätinnertält, och så blåste det en del. Nu tycks vädret ha svikit mig, så det blir nog inga fler kallnätter och då ids jag inte sova ute. Ska man frysa kan man lika gärna göra det när det är rejält kallt ute!

Vaknade vid tre tillfällen; ett för att vända mig, ett för att jag frös om ryggen efter vändningen (man ska inte vända sig med MEs säckar, de har tunnare dun på ryggsidan), och slutligen ett på morgonen, troligen av något ljud. Sedan satte pålkransfestivalen som vanligt igång i hamnen, och alla chanser att försova sig gick om intet.

Ska gå och hänga upp tältet nu, höres!
 
Tack för alla bra svar!

Har även fått snabbt svar från Robert's. De rekommenderar Lhotse 1100 XLW, som skulle vara varm och bra. Dock betingar den runt 3800, inkl. frakt. Alltså i överkant för min pressade ekonomi.

Budgettipset att stoppa sovsäckar i varandra har jag så klart funderat på, men jag tror inte riktigt på det. Med mina 195 cm finns det inte jättemånga sovsäckar som rymmer min sommarsovsäck, utan att det blir alltför trångt och knöligt. Därför har jag bestämt mig för att försöka hitta en varm men billig vintersovsäck.

Tipset på Bergans-säcken var riktigt bra, stort tack för det. Ev. slår jag till på en sån. Verkar vara riktigt mycket dunvärme för pengarna.



Jag återkommer!
 
Re: Testat ME Classic Dragon 1000

Strykarräven; sa:
Har nu sovit en god natt i min ME-säck. Började i -19 yttertemperatur (cirkus, termometern i tältet lade av efter -10...), och kom hem i -17.

Det är ju alltid någon grad varmare i tältet, men jag hade ett TNF Mountain Marathon som är klent och med nätinnertält, och så blåste det en del. Nu tycks vädret ha svikit mig, så det blir nog inga fler kallnätter och då ids jag inte sova ute. Ska man frysa kan man lika gärna göra det när det är rejält kallt ute!

Vaknade vid tre tillfällen; ett för att vända mig, ett för att jag frös om ryggen efter vändningen (man ska inte vända sig med MEs säckar, de har tunnare dun på ryggsidan), och slutligen ett på morgonen, troligen av något ljud. Sedan satte pålkransfestivalen som vanligt igång i hamnen, och alla chanser att försova sig gick om intet.

Ska gå och hänga upp tältet nu, höres!

Roligt att du testat samt framförallt låter oss ta del av testet. Om det blir riktigt, riktigt kallt en natt, kan du inte testa din Roberts-säck då? Hade varit intressant med ett utlåtande om riktigheten av deras temperaturgränser. Vad var det du hade, en Everest 1100?
 
Re: Re: Testat ME Classic Dragon 1000

JonathanW; sa:
Om det blir riktigt, riktigt kallt en natt, kan du inte testa din Roberts-säck då? Hade varit intressant med ett utlåtande om riktigheten av deras temperaturgränser. Vad var det du hade, en Everest 1100?
Det är min sambos Everest 1100, så den är i kortaste laget för mig. Men, inte hopplöst, jag har testat den i ca -12, och då var det alldeles för varmt. Genom att bara se på säckens detaljer och loft, kan man säga att de åtminstone inte blåst oss. Den är väldigt hög, med bra spänst i dunet, och Everest-modellens 2-lagers facksydda uppbyggnad eliminerar ju kallfläckar pga dunras.
 
Re: Testat ME Classic Dragon 1000

Strykarräven; sa:
Har nu sovit en god natt i min ME-säck. Började i -19 yttertemperatur (cirkus, termometern i tältet lade av efter -10...), och kom hem i -17.
Just det, ett relevant tillägg:
Säcken vägde 138 g mer när jag kommit hem än när jag startade, med andra ord satte en enda natt, under optimala förhållanden (inga svettiga kläder, inte svettig/frusen/trött/annat) 1,4 hg fukt i säcken. Något att tänka på när man talar om fuktspärr eller inte fuktspärr. Hur mycket 1,4 hg * 7 nätter gör för värmeeffekten vet jag inte, men ändå.
 
Antagligen minskar fuktupptagningsförmågan successivt om man "fyller" på flera nätter efter varann.

Detta kan ju vara nåt att tänka på när det gäller säckar som är "vattentäta" eller har ett yttertyg som är av membrantyp. De lär ju inte ventilera mer än ett "vanligt" tyg.

Själv har jag tillbringat natten i -8 ungefär, det var i alla fall ca -8 på kvällen och på sena morgonen. Blåsigt.

Roberts Ultralight 500 (L+ 5,W) Pertex Quantum 800cuin på ett Exped Downmat 9.

Tyckte först att liggunderlaget var kallt, men det behövdes helt enkelt en liten tid för uppvärmning, till skillnad från cellplast.

I övrigt var natten komfortabel, men det borde den ju också varit eftersom jag vill minnas att komforttemperaturen ligger på -12.
 
Uppdatering!

Läste på mer om den där Bergans-säcken, och blev lite avskräckt. Överhuvudtaget är jag lite skeptisk till de där mer eller mindre vattentäta yttertygerna. Inläggen ovan om fukt i sovsäcken ökar min skepticism. Hursomhelst, en Roberts-säck är nu beställd! Slog till på stort och beställde en Everest XLR 1100, dvs normalbred men extralång. Den verkar tillräckligt varm för alla min tänkbara och otänkbara behov. Dyrt blev det, men jag hoppas det lönar sig i längden.

Har även tejpat ihop två så kallade överlevnadsfiltar, dvs filtar i ngn slags plast med reflekterande belag av aluminium. Tänkte jag skulle prova det här med fuktspärr. Vet inte riktigt vad jag tror om det, men det verkar i alla fall värt att prova. Fuktspärren kostade totalt runt 50 kronor att göra, men har så klart begränsad livslängd. Vikt på min hushållsvåg; ganska precis 100 gram. Har provat den lite hastigt i min sommarsovsäck, och det var faktiskt en klart märkbar skillnad bara/redan då. Det reflekterande skiktet gör att det känns som att sovsäcken verkligen värmer, i meningen tillför värme, och inte bara isolerar. Sen är ju frågan klart hur uthärdligt det är i längden med svettfukten och prasslandet, det är det som testerna får utvisa.

Jag återkommer minst en gång till i frågan!
[Ändrat av JonathanW 2006-01-30 kl 18:33]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tordnado Billigaste Xtherm? Bo och sova 37
kmsellin Bästa vintersäcken till vettigt pris? Bo och sova 24
seobserver Var hittar jag en kort lättviktsmadrass? Bo och sova 9
Fuskobot Var hittar man en bra tarp? Bo och sova 10
Tetraone Var hitta styva, stående tältstänger, ca 12-13 mm diameter? Bo och sova 6
thureb Var köpa impregnerat moskitnät? Bo och sova 4
Graget Så var det detta med sovsäck! Bo och sova 13
tiddelipom Var placera kolmonoxidlarm? Bo och sova 8
Trekkforlife då var det dags för nytt tält! behöver lite hjälp Bo och sova 27
Gamling Var hittar jag den smartaste stolen? Bo och sova 8
Lasse Nilsson Var köpa lätt billigt uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 36
Napoleon Var hittar jag footprint till mitt NF-tält från 2005? Bo och sova 2
bengtfalke Var kan man köpa Western Mountaineerings sovsäckar? Bo och sova 5
Winell Var köpa lintillbehör och "clingons" Bo och sova 7
Spinspider Ringstind 2 - var köpa? Bo och sova 1
Vandrare Var kan man klämma på M Hardwear Trango? Bo och sova 2
lizardking Var kan man köpa nya tältpinnar?? Bo och sova 11
gimholt Hilleberg Keron 4GT, var finns det? Bo och sova 5
bodilnylander Var köpa safaritält? Bo och sova 23
patrix Köpa glasfiber/kolfiberstänger, var? Bo och sova 2
mo9jan Var köpa Insulmat? Bo och sova 5
patols Var kan jag prova Vaude Taurus I eller II? Bo och sova 2
Avslutatmedlemskapx Var hittar jag Bo och sova 2
xrvjorn Var köpa tältbågar? Bo och sova 11
langby Var köpa Bo och sova 6
martin1g Var köper man Coleman tält?? Bo och sova 0
TreeWalker Var på nätet köper man Hillebergtält billigast? Bo och sova 13
Surjamten Tunna liggunderlag - Var? Bo och sova 8
lajh_se Vindskydd - var införskaffas man dem. Bo och sova 16
bergenudd Var finns Mountain Hardwear Trango? Bo och sova 2
gynner Köpa tält - var? Bo och sova 4
Anders M Var hitta aluminiumbågar? Bo och sova 1
Nettan A Var finna Marmot Mach 2? Bo och sova 6
ricke Var köpa Marmot Pinnacle? Bo och sova 2
Vandrare Militärtält, var får man tag i ett? Bo och sova 10
Jonathan Silhutte Down LIght VAR ???? Bo och sova 0
ErikTheViking Var får man tag på stora kupoltält Bo och sova 6
Strmbrg Var tillverkas Hilleberg? (it) Bo och sova 6
wohlin Packtrack, var tog du vägen? Bo och sova 0
Carslöv Tält var det ja.... Bo och sova 4
tommy_b Var hittar jag Karrimat? Bo och sova 3
collberg Var finner man glasfiberbågar till Hillebergtält? Bo och sova 1
Billig och enkel tältväv - var? Bo och sova 0
danbr Eureka-tält och tillbehör, var? Bo och sova 0
var kan man köpa billigare Bo och sova 1

Liknande trådar