Lånar tråden för en fråga i ämnet, har mot bättre vetande skaffat ett single wall tält med annars bra specs från USA o har nu provat det uppe kring stora sjöfallet, förutom lite kondens när det regnade hela natten är jag toppen-nöjd med hur det stod pall, hade en hyfsad lösning för ventilation också.
Men första natten var som att sova i papperspåse hängandes utanför ett tåg, otroooligt vad det lät o vibrerade i blåsten! Nu stod det inte speciellt vindskyddat, hade bara vänt bort tältöppningen från vindriktningen. Nästa natt hittade vi en toppenplats med mkt bättre skydd o överlag lugnare väder, hörde inte ett flapp på hela natten.
Hur är era tältupplevelser rent ljudmässigt, smäller det mkt i tyget för er? Nu pratar vi inte storm, men friska fjällbrisar. Får nog säga att jag haft tur mina 4-5 ggr jag varit uppe på kortare vandringar, hyfsat väder alla ggr, men nog misstänker jag ändå att mitt tvåväggstält är tystare. En ledtråd kan ju vara att mitt nya tält inte är självstagande, men det marknadsförs ändå som ett alpinist-tält.