Visst finns det undantag men dyra tält är dyra för att dom är bra och välgjorda, inte för märket (enbart, vissa märken ör dyrare utan att vara bättre men det är inget nytt)
Det där är en myt som marknadsförare under lång tid lyckats få folk att tro på.
Det är sant att bättre material och noggrannare arbete kostar mer, men det betyder inte att allt som kostar mer har bättre material eller är noggrannare gjort. En produkt blir inte automatiskt bättre för att priset på den höjs.
Det finns gott om exempel på produkter där man sätter ett högt pris för att signalera exklusivitet. Det finns ju exemplet med den här appen på Appstore som kostade en miljon eller nåt sånt.
Sen är det ju också så att det är inte bara bra material eller noggrannt arbete som kostar pengar för tillverkaren, även ineffektivitet kostar. Så att produkt A är dyrare än produkt B kan betyda att tillverkaren av produkt B har effektivare tillverkning.
Man kan alltså aldrig använda enbart priset för att avgöra om en produkt är bättre eller inte, man måste titta på egenskaperna.