Billiga, snygga skaljackor som funkar vintertid?

Jag använde Itabs packaway-ställ på en tur i kebnekaise förra veckan. Byxor + jacka fungerade utmärkt som skalplagg för vind och lättare nederbörd vid en topptur (på tredje toppförsöket gick det!). Hade endast en t-shirt och ett pat ultralätta byxor under (de senare behövdes egentligen inte).

Stället fungerade bra, men efter vandringen från fjällstationen till nikkaloukta i ganska kraftigt regn var jag ganska blöt invändig. Fördelningen kondens och regn är svår att avgöra, men nog kom det in regn.

Letar nu själv efter ett skalset för vinterturer i fjällen i gtx pro-shell eller motsvarande. Kanske är lättare varianter tillräckligt hållbara(?) Ska också gå att använda resten av året. Tar gärna emot rekommendationer. Kanske startar en egen tråd om min förfrågning anses avvika för mycket från ämnet.
 
Jag köpte just på ebay en Outdoor Research Alibi softshell. Med flera olika tyg. -tex på axlar, armar och huva. Resten bara vattenskyddad med stretch.

Återkommer med omdöme

Skickat från mobilen
 
Borde ju inte vara nå problem att hitta.. har använt itabs outback och vanliga t&p Shell stället utan problem.. köpte i veckan även Pro Shell jackan och tror den fungerar klockrent dom mildare årstiderna..

Var ute igår i spöregn med Pro Shell stället 3 timmars spårning me hund.. hade MerinoNet underställ och helt utan fukt el bli varm så den fungerar bra på sommaren oxå.

Andasplagg direkt mot hud blir en varm o svettig upplevelse..

Gäller att man har underställ sommar som vinter så fungerar billigare vattentäta andasplaggen bra oxå..
 
Hur ska man se på det där med vattenpelaren?
Itabs packaway har "bara" 5000mm... Sist jag kollade så klarar de väll en lätt skur men inte en hel regnig dag? Eller?

Är också på jakt efter nån skaljacka i budget nivån å tycker annart det verkar vara bra tips!

Har vandrat flera dagar i ihållande regn med packaway. Tycker den funkar fint. Men lite kondens blir det såklart. Det blev det i mina goretexjackor också.
 
Har tvättat min Itab regnjacka ett antal gånger och nu har den mist mycket av sin förmåga att stå emot riktiga regnskurar.
 
Har tvättat min Itab regnjacka ett antal gånger och nu har den mist mycket av sin förmåga att stå emot riktiga regnskurar.

Jag har aldrig tvättat min jacka, men har läst att ytbehandlingen(impregneringen?) av tyget på membranplagg kan behöva bättras på efter slitage och tvätt. Nikwax har väl produkter för sådant. Kanhända kan det hjälpa.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
Bloggomann Billiga och bra storskor? Kläder 3
MarkusN Billiga fjällklader - tips och erfarenheter efterlyses! Kläder 12
niklaz Billiga foppatofflor/Corcs utan hål i Stockholm (lägerskor) Kläder 3
Tauer Billiga skor för nybörjare? Kläder 13
spotty Billiga allvädersställ - bra? Kläder 3
Jokkmokkguiderna Billiga regnkläder! Kläder 1
mipert Var hitta billiga skalvantar (utan foder)? Kläder 11
MagnusJ Billiga och bra kängor - finns de? Kläder 21
prylManne Skalbyxor..Billiga eller dyra? Kläder 14
linnaa Hitta bra/billiga jackor!?! Kläder 12
DraZ Billiga soft shells / vindtät fleece? Kläder 10
fisherman Billiga Tierra jackor Kläder 3
canis lupus Billiga friluftskläder Kläder 0
Kalle E Kamet - spanska bra billiga kvalitetskängor? Kläder 2
bjornhallberg "Billiga" byxor a la Fjällrävens. Den perfekta byxan. Kläder 6
oeriksson Billiga byxor för vandring? Kläder 18
modan Billiga Fjällrävenkläder på nätet????????? Kläder 2
Davva2 Snygga UL-kläder som också kan användas som citykläder i varmare länder Kläder 25
frostic Tips på snygga trekkingkläder? Kläder 11
kjellmannen Skaljackor 20 000 mm vattenpelare 2023? Kläder 70
Vandrare Hur många använder pitzips/ventilationshål i sina skaljackor? Kläder 15
arvidsson.anna Väljer mellan två skaljackor Kläder 5
ymfdisch Skaljackor Kläder 14
Lisa A Klättermusen skaljackor Kläder 1
Offshore4ever Erfarenheter av lätta skaljackor Kläder 15
rolli Behöver hjälp med att välja skaljackor? Kläder 6
Granbacken Patagonia skaljackor Kläder 5
fraewu Skaljackor - tvättfrekvens? Kläder 6
AndersOleander Foder i skaljackor? Kläder 3
marcusen Skaljackor i Goretex XCR Strech Kläder 7
gullegubben PLUS testar skaljackor! Kläder 45
bombardier Skaljackor: Conrad Kain vs Trollveggen Kläder 4
bombardier North Face Skaljackor Kläder 2
Ix Två frågor om skaljackor! Kläder 0
Fluoronauten Ännu mera om skaljackor... Kläder 4
perarvid Skaljackor Kläder 15
rlindqvi Erfarenheter av skaljackor ?? Kläder 2

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg