Billiga och bra storskor?

Är riktigt sugen på att skaffa mig ett par skapliga men billiga storskor. Här är förutsättningarna: jag är rätt grön friluftsmänniska, men planerar att göra Kebmassivet inom överskådlig tid. Vill också göra lite vinterturer på klippa i mellansverige. Jag har inga planer på att isklättra med dem, men vill gärna att de tål kyla och funkar med stegjärn.

Trezeta TFK201 verkar vara en av få storskoalternativ under 2000 SEK. Finns det fler? Är Trezeta bra? Alla tips, synpunkter, köplänkar etc mottages tacksamt.

Plastskor är rätt obekväma att gå i och även lite klumpiga att klättra i, jag har iofs bara prövat scarpa vega som plastsko. Men de funkar. Skulle i första hand titta på begagnat, där verkar det ju kunna gå att göra riktiga klipp ibland. Den skon du tittar på borde vara varm i vart fall, å andra sidan är det inte så trevligt att klättra i -20.

LITE klumpiga att klättra i?! Urklumpiga! Enkelboots är också *rätt* klumpiga, tror att det är lättare att drytoola än att klättra med bara skorna.
Och jobbiga att gå i.
För TS syfte rekommenderar jag de mjukaste skor som kan hålla ett par rem-stegjärn på foten.
Börjar du klättra brant is vill du ändå ha grejer som inte är bra för vandring och scrambling.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg