Billiga och bra kängor - finns de?

...nja:

Jag skulle säja att den höjden och lite menbran duger på sin höjd till lite blött gräs/regnvåt skogsbacke men till att klafsa fram mellan spångarna (nej jag skriver inte "spängerna") krävs det väl lite redigare doningar. sen är det ju ett helvete att få sånna där rena efter att man trampar i nån decimeter leravälling (eller torra om det råkar vara två decimeter när man fumlar till det), inte för att estetik är det högsta ideealet precis men man ids ju inte bära med sig halva leden på fötterna precis. Nej du, på söndagspromenaden kankse det går för då gör det ju inte så mycket om man för gå hem blöt och jävlig, men med några dagar vandring framför sig?

estetdrägg; sa:
Jag skulle säja att den höjden och lite menbran duger på sin höjd till lite blött gräs/regnvåt skogsbacke men till att klafsa fram mellan spångarna (nej jag skriver inte "spängerna") krävs det väl lite redigare doningar. sen är det ju ett helvete att få sånna där rena efter att man trampar i nån decimeter leravälling (eller torra om det råkar vara två decimeter när man fumlar till det), inte för att estetik är det högsta ideealet precis men man ids ju inte bära med sig halva leden på fötterna precis.

Jag klafsar utanför spångar utan problemar.
Särskilt mycket mer svårtorkade än ett par läderkängor tror jag inte att de är - snarare tvärtom. De är till största delen konstruerade ungefär som en trelagers GT-jacka.

Men det är sant att de inte pallar ett par decimeter gegga. Det gör ju bara stövlar och höga kängor, vilket jag kan tycka är att ta i låglandslederna.
Men om man vill att skorna ska väga som mina skor + lera redan från början så :)

Men det är lite smaksak. Aningen kör man stridsvagn och mörsar fram obehindrat överallt, eller så flyger man helikopter och sätter in stöten där man gör nytta. Jag har kört stridsvagn men börjat uppskatta helikopter mer och mer. ;)

Hur som helst har jag svårt att rekommendera höga kängor som "billiga och bra" låglandsskor.
Stövlar eller sportkängor, säger jag. Eller möjligtvis ett par billiga halvhöga läderkängor för nån tusenlapp.

Membranskor och kängor

har flera fördelar i teorin, men en sko viker du och sätter i snett, det är stora krafter du+kläder+packning och med fart och kläm... Membramen går sönder och sen har du bara en varm och läckande sko...
Ett par gummistövlar håller ute leran och daggen, med rätt strumpor och ombyten är det inget problem att hålla sig skön och komfortabel. I Augusti-September kan du säkert gå i lågskor men på stigar och i vått gräs, glöm det.
Ett par lätta och sköna gummistövlar har du mera nytta av än du anar.

Go tur

Re: Membranskor och kängor

johankse; sa:
(---) Membramen går sönder och sen har du bara en varm och läckande sko...
(---) I Augusti-September kan du säkert gå i lågskor men på stigar och i vått gräs, glöm det.
(---)

Go tur

Har mer án en gâng kunnat konstatera att sista pàstàendet ovan stámmer när jag gâr i vàtt grás med kollegor som gâr med membranlösa làgskor. Dock jag, som trots den stándiga hotbilden som brukar màlas upp i detta forum, fortfarande envisas med att anvánda làgskor MED membran i dessa situationer, klarar mig emellertid jämt fràn att bli blöt om târna. Och detta med membranskor som har flera âr pà nacken. Och vars membran INTE har gàtt sönder.

Som parantes kan námnas att man kan tycka att det dár med membran i làgskor ár ganska onödigt eftersom regn och rusk látt kan tránga in ovanifrân. Dock, just vid dessa vandringar i vàtt grás gick det upp för mig vari finessen ligger!

Hursomhelst, och under alla förhàllanden:

Homines libenter quod volunt credunt.

Vade in Pace

Ok, av diskussionerna så här långt tycks stövlar vara ett bra alternativ. I nuläget lutar det emellertid åt kängor för min del.

Någon som har erfarenhet av Viking- och Graningekängor? Jag menar, det måste ju finnas andra kängor än Jörnkängan och de skodon som säljs på Naturkompaniet?

Tilläggas bör att jag fortfarande vill hålla prislappen nere i möjligaste mån.

Bör man överhuvudtaget ha skodon på fossingarna när man rör sig i skog och mark? Har inte våra förfäder och deras förfäder i alla tider rört sig med direktkontakt mellan fot och underlag? Har inte fötterna i själva verket utvecklats just för detta direkta möte med naturen? Vad är problemet? Är ni rädda för lite skit på skinnet? ;)

Vescere bracis meis!

Vem man möter

tigertamjaren; sa:
Bör man överhuvudtaget ha skodon på fossingarna när man rör sig i skog och mark? Har inte våra förfäder och deras förfäder i alla tider rört sig med direktkontakt mellan fot och underlag? Har inte fötterna i själva verket utvecklats just för detta direkta möte med naturen? Vad är problemet? Är ni rädda för lite skit på skinnet? ;)

Vescere bracis meis!

fulländat, dvs total UL ger inte bara en sticka i foten utan även en sticka i b--en en reell innebörd.

Go tur
[Ändrat av johankse 2006-05-03 kl 10:44]

Viking

Jag hade ett par Viking tidigare (från ITAB).
Min slutsats, bra känga till ett bra pris, nu gick jag aldrig med dem i fjällen, utan mest i skåne/småland (har även ett par gammla Lundhags).

Skulle dock tro att de funkar bra i fjällen. Är du ingen "slitvarg" och tar väl hand om dem så fixar det sig nog.
Men som tidigare sagt, det finns bättre men helt klart oxså sämre..

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
Bloggomann Billiga och bra storskor? Kläder 3
desireman Billiga, snygga skaljackor som funkar vintertid? Kläder 17
MarkusN Billiga fjällklader - tips och erfarenheter efterlyses! Kläder 12
niklaz Billiga foppatofflor/Corcs utan hål i Stockholm (lägerskor) Kläder 3
Tauer Billiga skor för nybörjare? Kläder 13
spotty Billiga allvädersställ - bra? Kläder 3
Jokkmokkguiderna Billiga regnkläder! Kläder 1
mipert Var hitta billiga skalvantar (utan foder)? Kläder 11
prylManne Skalbyxor..Billiga eller dyra? Kläder 14
linnaa Hitta bra/billiga jackor!?! Kläder 12
DraZ Billiga soft shells / vindtät fleece? Kläder 10
fisherman Billiga Tierra jackor Kläder 3
canis lupus Billiga friluftskläder Kläder 0
Kalle E Kamet - spanska bra billiga kvalitetskängor? Kläder 2
bjornhallberg "Billiga" byxor a la Fjällrävens. Den perfekta byxan. Kläder 6
oeriksson Billiga byxor för vandring? Kläder 18
modan Billiga Fjällrävenkläder på nätet????????? Kläder 2
doffy_74 Fullnarvsläder eller nubuck i kängor? Kläder 13
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
holetaker Kängor för stillastående Kläder 14
tango Norska försvaret vill inte ha gtx-kängor samt Extragurad-membran? Kläder 34
EvaR Kängor med bra grepp? Kläder 31
Franz Var köpa Meindel kängor Kläder 3
praame Haglöfs Forest Kängor Kläder 2
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
KulvertTur "Förväntad" vatten-täthet i GoreTex-kängor? Kläder 5
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
lkn02001 Val av kängor Kläder 33
JohnWedin Testa jörnkängor Kläder 10
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
holetaker Den eviga frågan - vilka kängor? Kläder 13
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
JMel Garmont Lynx kängor Kläder 1
Bing-bong Kängor med bred läst? Kläder 6
MalinSa Har du vandrat i barfotaskor/kängor? -Erfarenheter efterfrågas Kläder 17
Tundraman Kängor för vardagsbruk.. Kläder 13
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Nyburgaren Tunna men stabila kängor. Vad finns? Kläder 39
freonet Kängor för vandring, tips? Kläder 3
statemachine Vinterskor/kängor Kläder 12
Kajsa-Warg Val av kängor Kläder 2
naturälskaren Kängor för känsliga fötter? Kläder 12
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 26
tobiasadler Halvhöga kängor i trailrunnertyp? Kläder 7
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg