Hej, jag får väl lov att svara eftersom det var jag som skrev tidigare inlägg. Jag vill först bara förtydliga att jag inte har sett kajaken och därför är detta,och föregående, bara mina tankar om vad jag tycker man bör kolla på. Och vad som ev. kan vara svagheter. Jag säger inte att kajaken är dålig på något sätt.
Din fråga nr 1.
"Nu ställer vi oss frågan, skulle vikten verkligen göra att den är mindre hållbar? Nej inte nödvändigtvis, de kan ju ha gjort en bra konstruktion och använt lätta material. Vikten kan dock vara en indikation på hur mycket material man använt när man tillverkat kajaken. Med mer material kan man göra den starkare, tjockare eller mer förstärkningar där det behövs. (men man kan ju också förstärka på fel ställen;-) ) Att en kajak är tyngre kan också innebära att man använd tyngre material... En havskajak bör tåla en del slit, tex vid kamraträddning då du tömmer en kajak drar du upp en delvis vattenfylld kajak på däck framför din sittbrunn. Hur starkt är däcket? det går att få en liten uppfattning om dettta genom att trycka hårt på däcket, sviktar det?... jämför olika kajaker...
Din fråga nr 2.
"När det gäller avsaknaden av skedda tänkte vi lägga till 300 kr för ett roder, borde inte det räcka för att göra kajaken mer kursstabil? "
Många kajaker är lovgiriga när det blåser, det kallas "weathercocking" och det beror på att det bildas något som kan liknas vid "turbulens" under bakre delen av kajaken när du paddlar (vattnet hålller inte i kajaken lika mycket som det gör i fören) så att aktern slirar iväg när vinden trycker på från sidan. Detta kompenseras ofta med att ge kajaken bättre grepp i vattnet med en justerbar skedda. Ska du få samma effekt med ett roder måste du ge olika mycket roderutslag vid olika vind, fart kurs. Ett snedställt roder bromsar din fart lite, och dessutom måste du sitta och ha koll på rodret med fötterna.
Ska även tillägga att jag inte har jättestor erfarenhet av paddling med roder. Det finns många som tycker roder är ett måste på en kajak. Jag själv ser ingen anledning till att ha ett, om kajaken har skedda. Dessutom är min uppfattning att ett roder är känsligare och har fler delar som kan gå sönder.
Det blev mycket på en gång.
Lycka till Lennart! Kanske kommer någon att kommentera och skriva mer om fördelar med roder, själv är jag dålig på den biten
/Niklas