Billiga cyklar

Cykeln är här och cykeln är hel och så fort jag får möjlighet - kanske redan i helgen - åker jag ut i skogen. Återkommer med någon form av rapport.
Det ska bli spännande att testa en cykel med rätt schysta komponenter men som få här egentligen tror på.
Med kärlek.

Billigt=dyrt

Har också varit inne på Biltema hojjarna... men efter att kollat lite närmare på dem så blev det inget köp... skall du dessutom använda mtb:n på riktigt, alltså i skogen, så skulle inte jag lita en sekund på att grejjerna håller... det blir till att byta delar och underhålla flitigt...

Kolla in happy, och sök på biltema... så kommer du att få måååånga träffar!

Om man själv är byggd i rätt storlek (för den ramstorlek som Biltema tillhandahåller), är ny i sporten och kanske inte kör alltför våldsamt hårt kan det säkert funka bra.

Sen efter 2 år eller så när man köper nästa hojj vet man nog ganska väl vad man vill ha istället och kanske kan lägga ut mer pengar.

Att omvänt köpa en cykel för, säg 15 tusen, och sen kanske komma på att mtb inte är favoritsporten är kanske inte så himla smart. Särskilt med tanke på det låga andrahandsvärdet på mtb.

För mig t.ex. som är närmare 1.90 lång är Biltema inte ens ett alternativ. Om de skulle börja med ramar i M-L-XL och utbildade sina säljare lite i vad de säljer skulle de nog kunna öka volymerna rejält. (Eller åtminstone se till att folk inte får hem en cykel i fel storlek som blir tråkig att använda)

Scottie -Lägg upp en recension när du kört i skogen en hel sommar, blir intressant att läsa!

jamo; sa:
Sen efter 2 år eller så när man köper nästa hojj vet man nog ganska väl vad man vill ha istället och kanske kan lägga ut mer pengar.

Att omvänt köpa en cykel för, säg 15 tusen, och sen kanske komma på att mtb inte är favoritsporten är kanske inte så himla smart. Särskilt med tanke på det låga andrahandsvärdet på mtb.

Köp beg kvalite för samma pengar istället... en bra ram går alltid att uppdatera... att uppdatera en biltemaram är slöseri...

Kort

Jag har nu kört min cykel ett par gånger i skogen och är otroligt nöjd!
Den är mycket lättare än min förra, den är skönare att köra, jag kommer upp för backar som jag inte klarade med den gamla (och jag är definitivt inte mer vältränad i dag än jag var då) och jag blir glad av att cykla på den.
Feltema eller Biltema är den intressanta frågan framöver, hittills - ta i aluminiumram - har Yosemite levererat. (Sedan ska man komma ihåg att jag är amatör, även om jag är en väldigt sportig sådan.)

Ska försöka återkomma med mer utförlig recension om ett par veckor eller så, förhoppningsvis.

RoR

Råd och Rön hade en test för något år sedan. Biltema klarade sig inte bra där men de lär ha stoppat den modellen. Det är tunnsått med skivbromsar på årets Biltemacyklar. Men för sparsam användning kanske en Biltemacykel kan funka.

Min son idag 12 år gammal har en Biltemahoj med 24 tums hjul sedan ett par år med aluram, mekanisk skivbroms sju eller åttadelat bak och tredelat fram och framdämpare. Hojen har faktiskt funkat u v a. Men just den modellen har de inte kvar.

Thure

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg