Billiga cyklar

scottie; sa:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=757&iItemId=93838
Väldigt bra pris och komponenterna är det inget fel på. Vad är det för fel på den här?

Specifikationen ser onekligen rätt OK ut för det priset, även om bromsar, pedaler och framförallt gaffel inte är nåt att skryta med direkt.

Jag köpte en billig MTB med bra komponenter från Cykelringen en gång. Nackdelen med den var att den var så uselt monterad. Hjulen bl.a. var så dåligt byggda att jag kunde dra ekernipplarna med fingrarna. Men efter en rejäl genomgång så funkade den fint under flera år.

Den här tycker jag också verkar fin och billig.
http://www.sportex.se/ShowProduct.aspx?prodid=1780&cat=107

Vilken skulle ni helst välja?

Jag skulle nog ta biltemacykeln, främst baserat på växlarna.

kom ihåg att biltemacykeln bara finns i en storlek, se till att testa så du vet hur det känns..
Inte alls kul att cykla på en för stor cykel..

Sen kan man ju fråga sig om dom billiga "dämpande" (men snarare fjädrande) gafflarna är bättre än en stel över huvud taget :)

Re: Förlåt, kan inte sluta!

scottie; sa:

Växlarna är OK, en resten är idel budgetkomponenter-budgetgaffel, budgetvevar, budgetvevlager..

Naven helt okända för mig.
scottie; sa:

Lite mer mer kända grejer, men billiga heldämpade är ofta tunga. Är dämparna/geometrin dålig så blir de gärna tungtrampade också. Köp hellre deras dyraste som bara är framdämpad.

Oj, reagerade inte ens på att den även var bakdämpad, vill bara ha framdämpad. Har nog kollat på alldeles för många cyklar.
Okej, jag tror att det blir en Lembert Dome, komponenterna verkar helt okej till det priset.
Om tillverkningskvaliteten är usel så lämnar jag bara tillbaka den och kräver pengarna åter, har aldrig varit ett problem förut.
Återkommer förhoppningsvis inom en snar framtid med någon form av rapport.
Tack för all hjälp!

scottie; sa:
Tack för svaren.
Om jag slänger in den här cykeln, blir det plötsligt en lätt fråga då?
http://www.sportex.se/ShowProduct.aspx?prodid=1528&cat=107

Vill som sagt helst inte lägga mer än 3000, men om ni tror att kvalitetsskillnaden är enorm så tar jag naturligtvis de åsikterna i beaktande. 1500 kronor extra kan ju visa sig bli en riktig besparing.
Jag skulle välja den här alla gånger. Även om det sitter lite enklare komponenter på den. Ramen borde vara bättre på en Specialized än på en Yosemite. Komponenter kan du byta ut lite lättare än en ram...

Jag har visserligen bara köpt en barncykel på Biltema. Men den är rätt kass. Vevpartiet ramlade isär efter någon vecka när dottern var ute och trampade. Garantinissen här i stan som fixar biltemas cyklar bara skakade på huvudet. Inte första gången det hände. Han sade att det var ofattbart mycket reklamationer på deras cyklar... Det är väl som alltid att man får vad man betalar för. Men vem vet, kanske har du större tur än vi. Lycka till!

Tråkigt för er och ja, jag hoppas verkligen att jag har bättre tur.
Hur som helst, nu är cykeln inköpt. Den kändes bra i butiken och förhoppningsvis är jag frisk och kan bege mig ut i skogen redan nästa vecka.

En fråga, ramhöjden: är det meningen att man ska kunna stå helt vanligt, med fötterna i marken, när man sitter på sadeln?
Eller hur bestämmer man att en ramhöjd är bra?

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg