Billig träningsklocka med GPS och puls på handleden?

43 är det genomsnitt under natten eller lägsta värdet?

I liggande är pulsen oftast rätt låg 43 är ett lågt normalvärde som lägsta nattetid skulle jag säga.

Thure

Hur långt är ett snöre? Olika klockor kan givetvis vara olika noggranna, beroende på skillnader i både hårdvara (pulssensor) och mjukvara. Dessutom kan hudfärg, svett, smuts och hur hårt armbandet är åtdraget m.m. spela in.

Misstänker att vilopuls under sömn är lägre än vilopuls vid köksbordet eller tv-fotöljen. För du mätte väl inte vilopulsen manuellt i sömnen? 😀

Vad som är sjukligt låg vilopuls, vet jag ej. Börjar det närma sig noll, så skulle i alla fall jag bli orolig! Den f.d. cyklisten Miguel Indurain hade en vilopuls på 28 slag per minut när han var som bäst. Å jag tror att han fortfarande lever och har hälsan...

Kanske kan Thure Björk reda ut frågan om sjukligt låg vilopuls.
/Niklas
Jag har en projektorklocka som lyser i taket så jag brukar roa mig med att räkna puls när jag inte somnar och då är jag klar i vila mer är vid köksbordet. Sedan ska inte jag titta på elitidrottare vilopuls det är helt fel.

Men snöret är givetvis i olika längd och i andra sammanhang får man en fel marginal på mätutrustning och gissar som du nämner att även pulsklockan har en felmarginal.

43 är det genomsnitt under natten eller lägsta värdet?

I liggande är pulsen oftast rätt låg 43 är ett lågt normalvärde som lägsta nattetid skulle jag säga.

Thure
Jag kan inte så mycket om klockan ännu men den visar max och min under natten så det är nog bara en kort stund. Ska jag se under en period tror jag man måste ställa in den på workout.

Jag har också ofta vilopuls på mellan 45 och 50 på natten enligt min garmin. Låg en gång på uppvak på sjukhus efter operation och med ojämna mellanrum kom personalen rusande och frågade hur jag mådde.
Efter en stund gisasde jag mig fram till att det var när min puls gick under 50 som de fick larm tyckte det var dags för tillsyn.

/Patrik

Jag har också ofta vilopuls på mellan 45 och 50 på natten
Jag har sett att min vilopuls kan ligga ganska högt de första 2-3 timmarna om jag tränat hårt under dagen eller ätit mycket under kvällen (julmat eller dylikt). När kroppen är utvilad under sömn brukar pulsen ligga kring 40. Snittpulsen under vila kring 45 vilket tycks vara ganska vanligt.

Jag kan inte så mycket om klockan ännu men den visar max och min under natten så det är nog bara en kort stund. Ska jag se under en period tror jag man måste ställa in den på workout.
Olika klockor beräknar säkert vilopuls på olika sätt
Hur Garmin gör går det att läs mer om här

För andra märken, liksom även Garmin, gäller som alltid

Senast ändrad:

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg