Billig packlösning

Hejsan! Jag har ett lite prekärt problem. Jag tycker att det från början är svårt att hitta pakethållare att ha fram på cykeln. Dessutom är min framgaffel lätt dämpad, och då verkar det ju nästan omöjligt att hitta en billig pakethållare? Det är en "vanlig" framgaffel med en liten inbyggd dämpning, alltså ingen "mountainbike"-dämp, vet inte hur jag ska förklara det annars..

Sen söker jag även billiga packväskor av duglig kvalitet, att använda både fram och bak.

Maxpris:
Pakethållare: 500kr
Styckpris packväska: 400kr

Packväskor: Biltemas stora vattentäta. http://biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Tillbehor/Vaskor/Packvaska-bak-27189/

Jag använder dessa både fram och bak, funkar kanon. Infästningen är av plast och kan gå sönder, jag använder en extra packrem för att hålla dem på plats ifall plastkroken går av. Biltema har även framväskor av samma sort, men jag har inte provat dem.

Har du fälgbromsar? I så fall denna pakethållaren http://www.bike-discount.de/shop/k353/a30676/raider-front-lowrider.html?mfid=542

Jag har kört med den två somrar, inga problem alls. Det var den enda jag kunde få tag på i sverige med kort varsel, annars hade det blivit en tubus. Länkade till en tysk webshop som jag handlar mycket från annars.

Packväskor: Biltemas stora vattentäta. http://biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Tillbehor/Vaskor/Packvaska-bak-27189/

Jag använder dessa både fram och bak, funkar kanon. Infästningen är av plast och kan gå sönder, jag använder en extra packrem för att hålla dem på plats ifall plastkroken går av. Biltema har även framväskor av samma sort, men jag har inte provat dem.

Har du fälgbromsar? I så fall denna pakethållaren http://www.bike-discount.de/shop/k353/a30676/raider-front-lowrider.html?mfid=542

Jag har kört med den två somrar, inga problem alls. Det var den enda jag kunde få tag på i sverige med kort varsel, annars hade det blivit en tubus. Länkade till en tysk webshop som jag handlar mycket från annars.

Tack för ditt svar! Nej dessvärre har jag skivbromsar både fram och bak, glömde att nämna det. :/ Funkar inte pakethållaren du länkade till då?

...dessvärre har jag skivbromsar både fram och bak, glömde att nämna det. :/ Funkar inte pakethållaren du länkade till då?

Svårt att säga. Om skivbromsen sitter på sadelstagets utsida så bukar staget för pakethållaren inkräkta på utrymmet som bromsoket behöver. Ibland går det att lösa med en lång skruv och en rörstump så att staget kommer ut en bit. Kanske inte skulle kännas helt tryggt om man ska ut långt och länge.

Sitter bromsen inuti baktriangeln bör det inte vara några problem.

Tack för ditt svar! Nej dessvärre har jag skivbromsar både fram och bak, glömde att nämna det. :/ Funkar inte pakethållaren du länkade till då?

Just den jag länkade till fäster man på fästena för fälgbromsarna (bromspinnar?). Har du skruvhål mitt på framgaffeln för lowriders? Då finns det många som passar, annars får du nog köpa lösa fästen och skruva fast i dem.

Just den jag länkade till fäster man på fästena för fälgbromsarna (bromspinnar?). Har du skruvhål mitt på framgaffeln för lowriders? Då finns det många som passar, annars får du nog köpa lösa fästen och skruva fast i dem.

Även jag är på jakt efter väskor och funderar på hur jag får plats för lowriders/väska/packmöjlighet där fram.

Nishiki Pro SLD med skivbromsar. Har inga fästen/hål på gaffeln utöver skivbromsfösten och för stänkskärmen.

Vad finns det för fästen att rekommendera?

Tack.

Även jag är på jakt efter väskor och funderar på hur jag får plats för lowriders/väska/packmöjlighet där fram.

Nishiki Pro SLD med skivbromsar. Har inga fästen/hål på gaffeln utöver skivbromsfösten och för stänkskärmen.

Vad finns det för fästen att rekommendera?

Tack.

Nu vet jag inte om detta är det bästa alternativet men ETT alternativ är iallafall följande:

Svetsa dit egna fästen och få det exakt så som du vill ha det...
Vill du inte kladda med original framgaffeln så kan du køpa en stel Nishiki gaffel før runt 600 om jag inte missminner mig...

Om du kör på en surly med hylla får du till ett packe skruvar etc. för att kunna fästa den utan fästen för lowriders... :)

Om du kör på en surly med hylla får du till ett packe skruvar etc. för att kunna fästa den utan fästen för lowriders... :)

Jag fattade det som om att han inte har några fästen längst ner på gaffeln för skärmar heller, då hjälper det inte att öppna järnhandel med surlys tillbehör.

Begagnad pakethållare fram

Jag hade samma problem som dig och ville inte heller lägga för mycket pengar. Mitt tips för dig är att besöka en cykelhandlare som håller på med begagnade cyklar. Jag hittade en begagnad jättefin pakethållare fram för 50kr. Köpte Ortilebs Classic bak väskor och har dom fram på pakethållaren. Blev jättebra och inte så dyrt

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg