Billig och funktionell toppsäck

Tar denna tråden under Expedition istället för Utrustning då jag letar efter en liten säck att ha extra i ryggsäcken för själva toppturen. Närmare bestämt från Gouter Hut upp till toppen av Mont Blanc.

Hur stor behöver den vara, eller för att vända lite på frågan - vad behöver man ha i den?

Jag börjar dessutom definitivt se botten i min budgetkista efter bara på en vecka beställt prylar för 4800 kr så en billig ryggsäck hade varit att föredraga. Den behöver bara hålla ihop i 10 timmar :)

Hur stor är den andra ryggsäcken du tar med dig? Känns väldigt onödigt att släpa med sig en extra ryggsäck. Är ni två kan ni ju dela på en ryggsäck sista biten mot toppen. Vatten, mat och förstärkningsplagg ska den ju bara rymma.

80 liter på 2,1 kilo ... så det känns lite visset att släpa på den. Och personligen släpar jag nog hellre på mina egna grejer hela vägen än att ha två till tre gånger så tungt på ryggen halva tiden faktiskt. För jag antager man behöver ha med sig typ 2 liter vatten per man.

Hm, 80 liter är stort ifall du har tänkt bo i stuga, ja det är stort även om du ska bo i tält. Jag använder en på 45 och då har jag tält med mig. 2 liter är mycket, själv har jag en flaska på runt 1 liter. Vad hade du mer tänkt dra med dig?

Som jag uppfattat det på olika reseberättelser på nätet så är man borta cirka 8 timmar från basecamp vid Gouter Hut. Hade snarast funderingar om 2 liter var i minsta laget för denna tidsperiod?

Jag provade att packa i min 50-liters men det gick helt enkelt inte med de ganska skrymmande förstärkningsplaggen. Jag misstänker att du helt enkelt har betydligt dyrare prylar än mig som är kompaktare i sitt utförande. Jag kanske kommer dit i framtiden också.

En enkel dunjacka eller fleece är det enda förstärkningsplagg du behöver ha med dig, så det borde inte ta så mycket plats. Har du en väldigt stor dunjacka med dig, så bör du byta den mot något lättare. Hur mycket väger din packning? Runt 8-9 kg, max 10, mer bör du inte ha med dig, för hela turen från dalen alltså.

Själv hade jag en Golite Pinnacle som rygga på Mt Blanc. Födelen är att den är lätt och flexibel (kan komprimeras/expanderas mycket). På själva toppdagen tycker jag att du kan skippa skrymmande värmekläder som dunjacka. Du kommer ändå inte att sitta still någon längre tid. En förstärkningströja i t.ex. fleece kan väl vara bra. I fråga om vatten så hade vi med oss närmare 3 L per person. Utöver att dricka så åt vi frystorkat i Vallot-hyttan.

Mvh /Joel

När vi ändå är inne på ämnet, tror ni att det är tillräckligt att äta 700 kcal till frukost innan och sedan ytterligare 1000 kcal (varav 300 är snabba kolhydrater) under själva toppturen?

Vikt

Ajrå, hehe. Jag är uppe i 11 kilo exklusive grupputrustning som tält, kök, bränsle, medicinväska, vatten och mat. Jag räknar med att minst bära 20 kilo på ryggen :(

Nu vet jag inte vad du väger och hur lång du är men 20 kg är mycket i min värld, men inte för mycket, har bestigit Blanc från torget i Chamonix hela vägen till toppen helt utan transportmedel via Grand Mulet på 2 dagar med ca16kg. det enda jag vet är att skulle jag klättra idag skulle säcken väga max 8kg, det är naturligt att man tar med sig för mycket prylar i början, "man vill vara redo för allt som kan hända" en Guide i chamionix har ett äpple, en bok, o en stickad tröja i sin ryggsäck. 2 liter vatten är nog lagom i mina ögon, skulle du ha en massa vatten över på nervägen häller du bara ut det du inte behöver.

lätt att glömma är att när man kör hårt så känns alla kläder för varma så mycket blir kvar i säcken under hela turen.

När vi ändå är inne på ämnet, tror ni att det är tillräckligt att äta 700 kcal till frukost innan och sedan ytterligare 1000 kcal (varav 300 är snabba kolhydrater) under själva toppturen?

Beroende på hastigheten du tar höjdmeter så är det inte säkert att din kropp vill ha det du tänker mata den med:/ jag själv får problem att äta choklad när jag acklimatiserar exempelvis, lakris och hedelig beef jerky funkar därimot alltid, men det är högst personligt så bli inte förvånad när kroppen inte vill ha det du planerat att äta. En näve lakris o 2 liter vatten funkar för mig när det är topp attack tid på Mt Blanc.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mekstr Var köpa billig flygbiljett Expeditioner 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg