Billig nybörjartrekking för ensam kvinna?

Blir tokig. Internet har flera miljoner träffar på just trekking och jag blir alldeles yr i huvudet av alla priser på boende, flygavgifter och övriga utgifter.

Är det någon som vet en billig trekkingresa där det är all-inclusive? Kanske inte finns men om det inte finns så hur ska jag söka? Är ensam kvinna och har aldrig rest ensam utomlands förut och vill därför starta mjukt för att känna hur det känns. Jag tackar för alla tips jag kan få. Kan även vänta till nästa år men vill ha tips på hur jag ska söka. Glad Påsk förresten. Ps. Varför måste man betala mer när man reser ensam? *suck*

/Louise

Dolmiterna

Vad jag vet så finns det bara typ "all-inclusive" resor dit.. God mat, fin natur, lagom jobbiga turer och fint boende.. Trekking kanske är fel ord..mera vandring av den exlusiva typen (det är ej så dyrt)

Googla på Dolmiterna så hittar du nog en hel del info..det finns även en hel del av den varan i detta forum.
[Ändrat av Biped 2006-04-15 kl 19:56]

Afrika

Hej Louise,

ett tips till dig är att åka med Friluftsfrämjandet till Tanzania och bestiga Kilimanjaro. De samarbetar med Anderson's African Adventures och har kört de här turerna i några år. Allt ingår i priset och under hela resan finns det en svensktalande guide med. Kanske är det ett alternativ för din första resa utomlands.

Se länken: http://www.frilufts.se/stockholm-distrikt/resor/Kilibroschyr06.pdf

Om du betraktar det som billigt vet jag inte - det kostar 26380 kronor. Om man vill resa "all included" tror jag generellt att man får betala för det också.

Är du duktig ( eller iaf hygglig ) på franska så kolla in http://www.ucpa.se . De kanske har någon trekking-resa du kan följa med på. Jag har själv aldrig rest med dem, men vad jag förstått är det Frankrikes motsvarighet till vårt Friluftsfrämjande och håller en låg-budget-profil. Kolla om det är något för dig.

Lycka till !

Mvh Stefan H.

Hejsan

Det var en dyr summa. En sån kostnad får jag nog vänta till nästa år med men tack för tipset. Ska kika lite på dolmiterna. Är ju jättesvårt att hitta på nätet.
[Ändrat av kalkylia 2006-04-19 kl 02:33]

Kika på http://www.vandringsresor.com

Har ingen koppling till företaget, har inte ens rest med de men har kompisar som har åkt med arrangören och som var nöjda.

Lite tips & idéer om inte annat. Om det är billigt eller ej har jag svårt att bedöma.

//Aina

Svaret är de slovakiska Tatra bergen. Otroligt billigt men också vackert. Jag har bara varit där på vintern men det är ett känt vandringsområde. Ta buss eller flyg till Krakow eller Wien + tåg, Prag.

David

kreta

Hej Louise
Mitt föslag är Kreta. Man flyger till Chania, tar 07,00 bussen till Samaria Nationalpark (vita berget)C:a 35 km. Bakom tavernan går leden upp till berget
Gingilos 2080m 6 timmar upp o ner, sedan upp till Kalergi stugan här fins mat o husrum till ett billigt pris. Härifrån går att göra dagstur till toppen av Melindau 2137m. Sedan flytta över till Katsevi stugan o gå en tur till Pahnes 2453m. Tillb. till Kalergi stugan o ner till tavernan vid nedgången till Samaria ravinen, om man känner sig fortvarade stark kan man gå ravinen 18 km kostar 5 euro sedan tillb. till Chania o flyget. Lagom tur på en vecka kostnad c:a 3500:- + flyg till Kreta. Det var min första trekking seda dess har blivit många fler.
Hälsn. csaba

Oj, oj, oj... Stort tack!

Ni är fantastiska! Vilka bra tips jag fått. Tack ska ni ha. Detta är precis vad jag är ute efter! *gnuggar händerna av entusiasm)

Santiago de Compostela

Jag planerar själv att vandra pilgrimsleden i norrsa spanien. Den heter el camino. Man kan även söka på camino de santiago.

Där finns flera vägar att välja mellan och man bor på så kallade refuges ( härbärgen) som inte kostar något eller mycket liten summa. De ligger i rimliga avstånd från varandra. Spartanskt, man behöver inte boka plats och eftersom det är en pilgrimsled så betraktas den fortfarande som "helig" så att vandra där som ensam tjej känns för mig säkert.

Den längsta leden är 80 mil och det är den jag ska vandra förhoppningsvis om ett år.
Maria

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Chrabban Billig Trekking i Europa Trekking 12
zeromaker Billig sistaminuten till varm vandring Trekking 1
Palmenkott Vandra ensam med hammock i Europa Trekking 10

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg