bredviken; sa:
1. Han önskar sig ett multiverktyg.
2. Har ni något förslag på bra billig variant.
1. Alltså. Du får nog lov att vara mer specifik än såhär. Det är som att säga: Min son önskar sig en cykel.
1. Det finns en uppsjö diverse multiverktyg med olika inriktningar. Frågan är således; vad gillar din son att pyssla med? Fiske? Vandring? Hobbyflygplan? Cykel och moped?
Jag antar att du förstår vart jag vill komma: De olika multiverktygen har olika inriktningar gällande verktygsuppsättning.
En annan fråga är hur stort och tungt verktyget får vara. De flesta tillverkare har ungefär samma verktyg, dock i olika storlekar/grovlekar. T ex, Leatherman's Super Tool 200 väger runt 330 gram medan en Micra endast väger 55 gram.
Frågan är således: På vilket sätt kommer han att nyttja verktyget? På nyckelknippan? I ryggsäcken? Hemmavid? Dessa parametrar bestämmer vilket verktyg han kommer att trivas med.
2. Mitt råd är att strunta i de "billiga" varianterna. Det sämsta valet många föräldrar gör är att ge sina barn undermåliga verktyg (må så vara fiskrullar, spön, kameror eller dylikt).
Det finns inget bättre sätt att döda sina barns intressen än att ge dem skräpgrejer. Jag lovar, de märker sådant direkt. Det gjorde jag...
Mitt råd är således: Strunta i Claes Ohlson och dylika firmor. Köp ett välkänt märke (SOG, Gerber, Leatherman, Spyderco, Kershaw, Buck eller Victorinox) och jag lovar att din son inte kommer att tröttna innan det roliga ens börjat
~Paul~