Billig & lätt sovsäck?

Mycket enkelt...

Det lättaste sättet att "se" tempgränser på är följande. Sömnsätt, fyllning och fyllnadsmängd.

Låt då ta följande som exempel. För något år sedan hade fjällräven sin FEM dunsäck som hade -8 i exrem och Haglöfs Lim5 som hade -5.

Dunkavliten var densamma, fyllnadsvikten var lika, och det som skilde var sömnsättet. Fjällräven var rakt genomsydd och LIM var facksydd, undrar vilken som var mest korrekt...

Fyllningar som är bra. syntet= Polargurad 3D, Termolite extreme

Dun. Minst 90/10 700.

Har säckarna dess fyllningar är det bara att jämnföra dem rakt mot varandra avseede fyllnadsvikt och sömnsätt.

Jovisst, men

Det är klart att man kan jämföra säckarnas fyllningsmängd, konstruktion och fyllningstyp med varandra (det är ju det jag gör i exemplet ovan), men jag skulle knappast kalla det "mycket enkelt".

"Mycket enkelt" vore om tillverkarna i laboratorier testade säckarnas förmåga att hålla en kropp varm, medelst en metod som var standardiserad.

Å andra sidan kan ju inte tillverkarna ens enas om hur man väger ett tält...

Komforttemperatur...

i sovsäckar är en högst individuell upplevelvelse....Till råga på allt beror mycket på hur varm är du när du sover vilket varierar med hur hårt vi arbetat på dagen innan och vad vi ätit på kvällen etc...
Så slutsatsen måste bli lita inte på reklamen utan pröva själv! Jag har hitintills inte hittat någon sovsäck som ensam med mig i har den av fabrikanten angivna komforttemperaturen, i tält på liggunderlag med underkläder på mig. Som tur är brukar jag pröva i trädgården och kan gå in om det, som oftast, blir för kallt! Men innerlakan och sovsäcksfodral kan oftast hjälpa upp värdena betydligt...till priset av högre vikt.

Gott val

Johan K

Individuella komforttemp

Min nyligen inköpta dunsovsäck (Roberts Voyager super light 300) hade två komfort temp. En för kvinnor (och frusna män) och en för män. Kan påpeka att det kanske skiljde 4 grader om jag inte minns fel. Detta tycker jag verkar vara ganska smart då män och kvinnor enligt egen erfarheten inte verkar ha samma referenser då det gäller tempen på säck

Loft

Det jag tycker brukar ge en bra hint om temperatur är lofthöjden!

Rulla ut säcken och låt den ligga, mät sedan hur tjock den är:
5 cm tjock sommar
10 cm tjock 3 säsonger
mer vintersäck...

Detta är ej vetenskapligt på något sätt;-)
Men jag skall mäta på mina säckar och återkomma!

Re: Individuella komforttemp

cjonsson; sa:
Min nyligen inköpta dunsovsäck (Roberts Voyager super light 300) hade två komfort temp. En för kvinnor (och frusna män) och en för män. Kan påpeka att det kanske skiljde 4 grader om jag inte minns fel. Detta tycker jag verkar vara ganska smart då män och kvinnor enligt egen erfarheten inte verkar ha samma referenser då det gäller tempen på säck

Med tanke på att jag själv haft funderingar på att beställa en säck från Polen så undrar jag litet grand över dina erfarenheter:

- Hur verkar kvaliteten på säcken vara?
- Verkar temperaturangivelserna rimliga? Jag tycker de verkar något optimistiska om man ser till fyllnadsvikten i en del fall.
- Hur köpte du den?
- Vad kostade den? Om du beställt den från Polen så undrar jag även över frakt-, moms och tullkostnader.

/Nyfiken

En massa parametrar...

...spelar in över huruvida jag fryser eller inte. Långt mer än bara hur säcken är konstruerad/specad. Det är jag väl medveten om, men det är inte självklart för den oerfarne.

Men, det jag skulle önska vore att alla tillverkarna kunde enas om en standard (precis som föreslagits här tidigare) så att jag, bara genom att läsa specifikationerna på säcken, VET hur mycket jag kommer att frysa om omständigheterna i övrigt är de samma oavsett fyllnadsmaterial, konstruktion i övrigt.

DET hade varit enkelt. Fast jag får nog fortsätta att drömma...

Förslaget att testa själv är, naturligtvis, ur säkerhetssynpunkt och bekvämlighetssynpunkt vettigt INNAN man går ut på sin första tur med den nya säcken. MEN det blir ganska dyrt när man har konstaterat att man inte var nöjd med säcken och kastar sig upp på cykeln och trampar ner till butiken och försöker byta in den använda säcken. Med ett nej tyvärr den är ju använd (begagnad). Då är det bara att slanta upp en näve surt förvärvade hundralappar (kanske rent av tusenlappar) för att testa på nytt. Nej, vi konsumenter måste kunna ställa högre krav på tillverkarna så att vi redan i butiken VET vad vi får för våra pengar.

Handlarna kan, naturligtvis, även de påverka. Vilket jag hoppas att de gör, för vår skull!

Mvh!
// Niklas

Jag satt faktiskt och funderade på det här med mätmetod under semestern.

En standardiserad mätmetod skulle ju även kunna användas till jackor och annat också (handskar?).

Man kan ju tänka sig en standardiserad "kropp" i vilken det finns en standardiserad värmekälla. Sen är det bara att mäta vilken temperatur man får på utsidan av kroppen för att på så vis få standardiserade värden. Olika kroppar för olika typer av plagg. En helkropp för overaller och sovsäckar, överkropp för jackor och underkropp för byxor, en hand för handskar och en fot för strumpor/kängor?

Nu kommer det dock inte att ge 100% jämförelse eftersom t.ex. formen hos en säck styr vilka delar av säcken som läcker mest värme. Antagligen spelar det in hur mycket man rör sig när man ligger i säcken också. Men det skulle ju i alla fall ge bättre riktvärden än med dagens metoder.

Berätta om Roberts-säcken!

Cristoffer,
Precis som Fredrik är jag klart intresserad av mer info om Roberts-säcken.
Ge oss dina åsikter!

Den verkar nästan vara jämförbar rakt av med en Mountain Equipment Dewline, som ju är en extremt varm säck för sina knappt 700 g. Så det är inte säkert att Roberts siffror är överdrivna.
[Ändrat av Nordesjo 2002-08-27 kl 15:01]

Objektiv mätmetod

Som Peter skriver så skulle man med hjälp av en standardiserad provkropp kunna mäta värmeavgången genom säcken. Däremot så vågar ja påstå att det är betydligt lättare att mäta inuti själva provkroppen. (Att mäta yttempraturer är betydligt krångligare än man kan tro.) Stoppa helt enkelt in en provdocka som håller en viss temperatur i säcken och mät sedan hur fort temperaturen sjunker. Detta kan sedan omvandlas till en temperatur enligt en skala som man först får ta fram empiriskt. Den omgivande temperaturen, underlaget, provdocka och alla andra påverkande faktorer måste vara standardiserade. Den siffra man får fram kommer inte att stämma bättre än de som finns angivna på säckarna idag men man får ett objektivt mått som man kan använda för att jämföra säckarna relativt varandra på ett vettigt sätt. Busenkelt!

Sedan är det givetvis individuellt hur frusen man är, men det är nog inget man kan göra något åt. :)
/R

PS Kan någon förklara det här med tennisbollar vid tumling av sovsäck?
[Ändrat av Surjamten 2002-08-27 kl 16:32]

Anti-klumpalizers

Tennisbollarna är till för att bråka säcken så att dunet inte klumpar ihop sig.

Hur ska vi gå tillväga för att tillverkarna ska skaffa sig en gemensam standard?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nicko_ Tips på billig och lätt sovsäck Bo och sova 12
pergust Lätt/Liten/Billig/Varm Sovsäck sökes Bo och sova 3
Sebail Slutval säck 3-säsonger, lätt och billig Bo och sova 22
mrbambocha Campa i Afrika: lätt, kompakt, billig utrustning Bo och sova 13
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
wajder Billig och kompakt sommardäck? Bo och sova 2
Davva2 Rymlig, billig förstärkningssäck Bo och sova 18
dmchris Billig vintersovsäck? Bo och sova 32
seww Billig ersättare av Hilleberg Rajd Bo och sova 2
Ulvskog Om du behöver en billig 2 person tält Bo och sova 8
mxsr Tips på billig tältkåta Bo och sova 11
Mrtowle Billig dunsovsäck + liggunderlag Bo och sova 27
filippus Billig sovsäck Bo och sova 3
WildHeart Billig 3-säsongs sovsäck? Bo och sova 14
ABL Billig kåta Bo och sova 9
bredviken Billig tältkåta? Bo och sova 2
Outsider "Billig" Tältkåta på fjället? Bo och sova 1
graylingman Billig o bra dunsäck? Bo och sova 2
snurr Billig telt Bo och sova 4
mrhandley Billig liten sovsäck Bo och sova 5
Tigger En billig handduk! Bo och sova 1
Billig och enkel tältväv - var? Bo och sova 0
hannagrauers Tips på lätt tält för 2 pers Bo och sova 7
Patriksson Söker tips på lätt 3-manna tält för tre årstider med två dörrar Bo och sova 4
Anna M Lätt tresäsongstält för en lång person med hund Bo och sova 8
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Malmstroem Lätt 3-personerstält som passar längre Bo och sova 36
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
DoktorGlas Oisolerad, lätt luftmadrass Bo och sova 9
Karpaterna.se Lätt tält för 4? Bo och sova 12
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Silver Fang Liten och lätt sovsäck för inomhus Bo och sova 6
vandrafjäll Ett lätt 4-säsongers tält Bo och sova 16
Viktorious Lätt liggunderlag och tvåmanna tält? Bo och sova 9
Bondmoran Vilken sovsäck? Rymlig, varm och lätt Bo och sova 23
Gregorius Lätt boende för två? Bo och sova 12
Sitiensis Söker lätt 2-mannatält för fjällen (och annorstädes) för 3 årstider Bo och sova 16
Lipo Lätt sovsäck för frusen kvinna i fjällen Bo och sova 13
xstaystrayx Lätt syntetsäck för långvandring Bo och sova 9
Trekkforlife lätt samt liten packvolym (sovsäck) tips sökes Bo och sova 8
Avslutatmedlemskap161229 Highlander Blackthorn - billigt lätt tält Bo och sova 0
peter1959 Bekvämt o lätt liggunderlag för de gamle Bo och sova 11
Salmiak Lätt enmanstält för frusna? Bo och sova 29
perfogelberg Söker lätt enkelt luftigt kupoltält. Bo och sova 13
MartinLA Liggunderlag - lätt för fjällvandring Bo och sova 16
petersson Lätt liner Bo och sova 1
Ceres Liggunderlag, lätt och litet? Bo och sova 24

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg