Även jag. Skulle varken våga lita på påsens ergonomi eller dess hållfasthet. Man betalar ju delvis för pålitligheten, åtminstone när man ger sig iväg på en längre tur än någon kilometer.
När det gäller ryggsäckar letade jag efter en budgetsäck hos diverse kända lågprishandlare. Denna verkade överlägsen alla andra i prisklassen högst 500 kr.
http://www.clasohlson.com/se/Ryggsäck-65-liter-Asaklitt/Pr314769000
Väger under 2 kg och har används i Sarek nio dagar förra sommaren. Vissa smådetaljer hade man önskat varit gjorda bättre, men i stort sett imponerade den. De flesta recensenter på webbsidan är mycket positiva, men några brister blir man upplyst om.
När det gäller IKEA-ryggans ergonomi skiljer den sig väl inte särskilt mycket från diverse UL-säckar man kan hitta på marknaden. Dessa kräver i regel att man stadgar upp dem med liggunderlag för att de ska vara möjliga att bära. Om man dessutom håller sig kring fem kilo packning ser jag inga som helst problem vare sig med ergonomi eller hållbarhet.
Den föreslagna säcken från Clas Ohlson anser jag diskvalificerar sig själv omedelbart bland annat på grund av vikten - 2 kg dödvikt på en ryggsäck kan inte ens med god vilja betraktas som lätt. Det är i min mening 500:- kastade i sjön...