tjena!
hade ont om pengar i våras, men pallade inte med min rostiga herrcykel längre. köpte en billig hoj (nishiki timbuk)... 3700kr, och man får ju vad man betalar för, det vet jag.
har nu för andra gången cyklat "sönder" bakhjulet (det har blivit vingligt). och jag tycker att den är lite trögtrampad... och ramen är nog lite väl liten... så lite frågor (nu när finanserna lyser upp lite):
1. är det rimligt för en riktig amatör som jag att lära sig rikta hjul? jag cyklar i princip bara i transportsyfte, men då cyklar jag oftast ganska aggressivt. gärna trappor och lite hopp och så här i stan. är det bara att förvänta sig att ett billigt hjul blir vingligt snabbt? kanske skulle jag köpa ett nytt och bra bakhjul?
2. skulle det funka att börja byta ut del efter del i cykeln, och till slut ha en bra och påkostad hoj? eller är risken stor att delarna inte kommer passa ihop efter ett tag? jag skulle tex vilja ha lite större ram.
3. vad vore viktigast att börja med om jag vill få hojen lättare (ramen?) och mer lättrampad (??)?
4. just det ja. den har bara 21 växlar, och högsta växeln är lite låg. måste trampa som fasen i nerförsbackar. hur åtgärdar jag detta enklast? skulle det gå att tex ta bort den minsta framklingan och sätta dit en som är snäppet större än den största (eller göra motsvarande med bakhjulet)? är detta värdelöst hemmamekkande? växlarna kanske inte går att justera för såna ändringar?
mvh / alex
hade ont om pengar i våras, men pallade inte med min rostiga herrcykel längre. köpte en billig hoj (nishiki timbuk)... 3700kr, och man får ju vad man betalar för, det vet jag.
har nu för andra gången cyklat "sönder" bakhjulet (det har blivit vingligt). och jag tycker att den är lite trögtrampad... och ramen är nog lite väl liten... så lite frågor (nu när finanserna lyser upp lite):
1. är det rimligt för en riktig amatör som jag att lära sig rikta hjul? jag cyklar i princip bara i transportsyfte, men då cyklar jag oftast ganska aggressivt. gärna trappor och lite hopp och så här i stan. är det bara att förvänta sig att ett billigt hjul blir vingligt snabbt? kanske skulle jag köpa ett nytt och bra bakhjul?
2. skulle det funka att börja byta ut del efter del i cykeln, och till slut ha en bra och påkostad hoj? eller är risken stor att delarna inte kommer passa ihop efter ett tag? jag skulle tex vilja ha lite större ram.
3. vad vore viktigast att börja med om jag vill få hojen lättare (ramen?) och mer lättrampad (??)?
4. just det ja. den har bara 21 växlar, och högsta växeln är lite låg. måste trampa som fasen i nerförsbackar. hur åtgärdar jag detta enklast? skulle det gå att tex ta bort den minsta framklingan och sätta dit en som är snäppet större än den största (eller göra motsvarande med bakhjulet)? är detta värdelöst hemmamekkande? växlarna kanske inte går att justera för såna ändringar?
mvh / alex