billig hoj med vingligt hjul

tjena!

hade ont om pengar i våras, men pallade inte med min rostiga herrcykel längre. köpte en billig hoj (nishiki timbuk)... 3700kr, och man får ju vad man betalar för, det vet jag.

har nu för andra gången cyklat "sönder" bakhjulet (det har blivit vingligt). och jag tycker att den är lite trögtrampad... och ramen är nog lite väl liten... så lite frågor (nu när finanserna lyser upp lite):

1. är det rimligt för en riktig amatör som jag att lära sig rikta hjul? jag cyklar i princip bara i transportsyfte, men då cyklar jag oftast ganska aggressivt. gärna trappor och lite hopp och så här i stan. är det bara att förvänta sig att ett billigt hjul blir vingligt snabbt? kanske skulle jag köpa ett nytt och bra bakhjul?

2. skulle det funka att börja byta ut del efter del i cykeln, och till slut ha en bra och påkostad hoj? eller är risken stor att delarna inte kommer passa ihop efter ett tag? jag skulle tex vilja ha lite större ram.

3. vad vore viktigast att börja med om jag vill få hojen lättare (ramen?) och mer lättrampad (??)?

4. just det ja. den har bara 21 växlar, och högsta växeln är lite låg. måste trampa som fasen i nerförsbackar. hur åtgärdar jag detta enklast? skulle det gå att tex ta bort den minsta framklingan och sätta dit en som är snäppet större än den största (eller göra motsvarande med bakhjulet)? är detta värdelöst hemmamekkande? växlarna kanske inte går att justera för såna ändringar?

mvh / alex
 
pirx; sa:
1. är det rimligt för en riktig amatör som jag att lära sig rikta hjul?
Visst. Rikta snabbt och bra är svårt, men att rikta långsamt och hyfsat är inget större problem.

jag cyklar i princip bara i transportsyfte, men då cyklar jag oftast ganska aggressivt. gärna trappor och lite hopp och så här i stan. är det bara att förvänta sig att ett billigt hjul blir vingligt snabbt? kanske skulle jag köpa ett nytt och bra bakhjul?
De största skillnaderna ligger inte i materialet, utan i monteringen. Men kör du hårt kan du mycket väl behöva ett bättre hjul.

2. skulle det funka att börja byta ut del efter del i cykeln, och till slut ha en bra och påkostad hoj? eller är risken stor att delarna inte kommer passa ihop efter ett tag? jag skulle tex vilja ha lite större ram.
Visst funkar det, men det billigaste sättet att köpa cykeldelar är att köpa dem som en komplett cykel. Och är du inte nöjd med ramen så är det ju inte mycket att bygga på. Att delarna inte skulle passa är ett hanterbart problem.

3. vad vore viktigast att börja med om jag vill få hojen lättare (ramen?)
Billigaste och enklaste stället att minska vikten på en cykel är ofta däck och slangar, därefter beror det på cykelns nuvarande bestyckning. Mest handlar det om att byta komponent för komponent mot lättare modeller.
...och mer lättrampad (??)?
Lättare, slätare däck, hårdare spända ekrar. Kolla alla lager/kedja. byt till stel gaffel/gaffel med lock-out.

4. just det ja. den har bara 21 växlar, och högsta växeln är lite låg. måste trampa som fasen i nerförsbackar. hur åtgärdar jag detta enklast? skulle det gå att tex ta bort den minsta framklingan och sätta dit en som är snäppet större än den största (eller göra motsvarande med bakhjulet)? är detta värdelöst hemmamekkande? växlarna kanske inte går att justera för såna ändringar?

Om du har ett bakhjul med kassett så begränsar låsringens storlek hur många kuggar du kan ha på minsta kugghjulet bak, MEN en hjälpsam cykelverkstad borde kunna få fram en låsring från en 9-delad kassett och en mindre minsta klinga. Annars kan du försöka få fram ett 2-klingors vevparti från från en landsvägshoj och sätta dit. Det + en längre kedja borde bättra på din topphastighet på bekostnad av minsta klingan fram, fast det låter inte som om du skulle sakna den så mycket. Byta storlek på klingor fram kan vara lite stökigt, alla storlekar verkar inte finnas till alla bultcirklar.
 
dabac; sa:
Byta storlek på klingor fram kan vara lite stökigt, alla storlekar verkar inte finnas till alla bultcirklar.

Billiga vevpartier, typ TY-30, med 48 tänder på största
klingan kanske funkar? Levereras ihopnitade med tre klingor, vevarmar och allt.
 
Bygga egna hjul

pirx; sa:
tjena!

hade ont om pengar i våras, men pallade inte med min rostiga herrcykel längre. köpte en billig hoj (nishiki timbuk)... 3700kr, och man får ju vad man betalar för, det vet jag.

har nu för andra gången cyklat "sönder" bakhjulet (det har blivit vingligt). och jag tycker att den är lite trögtrampad... och ramen är nog lite väl liten... så lite frågor (nu när finanserna lyser upp lite):

1. är det rimligt för en riktig amatör som jag att lära sig rikta hjul? jag cyklar i princip bara i transportsyfte, men då cyklar jag oftast ganska aggressivt. gärna trappor och lite hopp och så här i stan. är det bara att förvänta sig att ett billigt hjul blir vingligt snabbt? kanske skulle jag köpa ett nytt och bra bakhjul?

2. skulle det funka att börja byta ut del efter del i cykeln, och till slut ha en bra och påkostad hoj? eller är risken stor att delarna inte kommer passa ihop efter ett tag? jag skulle tex vilja ha lite större ram.

3. vad vore viktigast att börja med om jag vill få hojen lättare (ramen?) och mer lättrampad (??)?

4. just det ja. den har bara 21 växlar, och högsta växeln är lite låg. måste trampa som fasen i nerförsbackar. hur åtgärdar jag detta enklast? skulle det gå att tex ta bort den minsta framklingan och sätta dit en som är snäppet större än den största (eller göra motsvarande med bakhjulet)? är detta värdelöst hemmamekkande? växlarna kanske inte går att justera för såna ändringar?

mvh / alex
Om kunskap i den sköna riktningskonsten och hjulbyggnadskonsten ska tillhöra "cykelamatörerna" eller ej kan ju alltid diskuteras.

Min ståndpunkt i frågan är dock glasklar! De tveklöst bästa hjulen bygger du själv med tålamod, bra grejor och kunskap om hur hjulet får sin styrka. Fabriksbygda hjul till billigare cyklar lär ju aldrig rosa marknaden. Tyvärr gäller detta ofta också många handbygda hjul, som byggs av din lokala cykelhandlare (hur många cykelhadlare/mekaniker kollar t.ex. ekerspänningen i deras handbygda hjul med en ekertensiometer?).

Hjulkunskapen finns på nätet, t.ex mina egna artiklar i ämnet så som http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/hjul.html http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/rikta.html och http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/ekertensiometer.html men titta gärna på Sheldon Browns fina artikel om hjulbyggnad http://www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html

/Niklas
 
Re: Re: Bygga egna hjul

fuchs; sa:
niking; sa:
pirx; sa:
hur många cykelhadlare/mekaniker kollar t.ex. ekerspänningen i deras handbygda hjul med en ekertensiometer?

och hur många finns det som är så pass bra att de inte behöver det...den tekniken dör ju låmgsam ut...och bara så bygger man hjul!!!

Det beror ju på vem man frågar! Många cykelhandlare/reperatörer anser ju sig uppenbarligen inte behöva en ekertensiometer, när de bygger sina hjul. Annars skulle de onekligen ha en ekertensiometer i verktygsförrådet...

Personligen hävdar jag att hjulen skulle bli mycket starkare om cykelhandlarna/reparatörerna hade vett att införskaffa en ekertensiometer till verktygsförrådet (och givetvis använda den vid alla hjulbyggen och hjulriktningar...).

/Niklas
 
för 1300 kan du få 55 taggare

Hej

Hade samma problem själv angående för hög kadens, (låg utväxling) i nerförsbackarna. Jag köpte ett nytt vevparti för 600-700 kr (Shimano Tiagra) sedan satte jag dit FSA 55 tandat drev 600-700 kr allt på cyclecomponents.com (Så billigt att man inte tror det förrän man har sett det själv). Man kan aldrig få för många tänder på framdrevet, att cykla med 55-11 är grymt skönt, skulle gärna ha ännu högre utväxling om det bara fanns. Jag förstår inte varför de på touren nöjer sig med 53-11 är det förbjudet att ha högre utväxling eller?

Angående riktning så var jag inne hos en cykelhandlare med mitt mycket skeva hjul. Han ville inte ta emot det då han ansåg att det var för skevt, (det hade en dubbelsläng), jag köpte därför ett riktverktyg, (parktool rekomenderas), och gjorde det själv på trekvart, trots att jag aldrig testat förut. Hjulet höll sedan i ytterligare två år.

Att rikta hjul någorlunda bra är mycket enkelt. Man slipper ta cykeln till cykelhandlaren, man slipper betala, dessutom kan man göra det ifall man skulle vara ute på en längre tur och något plötsligt skulle inträffa. Det kan starkt rekomenderas att du lär dig det själv.

Mikael
 
glömde säga att:

Hej!

Observera att detta kräver en längre kedja samt en nine speed kedja det går dock bra att bibehålla en kassett med 7 eller 8 klingor bak då ninespeed kedjan är kompatibel även med dessa. Även framväxel och vevlager måste matcha vilket de ofta gör, annars får man byta även dessa så att man får rätt längd.
 
Re: Re: Re: Bygga egna hjul

niking; sa:
Personligen hävdar jag att hjulen skulle bli mycket starkare om cykelhandlarna/reparatörerna hade vett att införskaffa en ekertensiometer till verktygsförrådet (och givetvis använda den vid alla hjulbyggen och hjulriktningar...).

Du tror inte snarare att det beror på att de flesta konsumenter vill inte betala för den arbetstiden det kostar att rikta upp ett hjul till 100%?

Ytterst få LBSer gör petnoga riktningar, utan dom gör det ungefär och sedan får det vara om det inte är för skevt.

Den enda som jag vet som har så pass mycket yrkesstolthet att han faktiskt riktar till 100% är Dr Spoke. Fast han har inte vett att ta betalt för arbetstiden :)

För att återgå till orginalfrågan:

Lär dig att rikta själv. Första gången känns det som svart magi eller något sådant men när du kommer på knepet kommer du undra varför du inte gjort det själv tidigare.

Ramen är själen i cykeln. Är du missnöjd med ramen kommer du vara missnöjd med cykeln, oavsett hur mycket pengar du lägger ut på den.

Du behöver inte köpa stel gaffel, eller en med lockout. Ställ in gaffeln och lär dig bra rundtramp så har du minimerat "pedalgunget"

Fälgarna kan vara värt att kolla på om du vill göra cykeln mer lätttrampad. Allt som roterar gör stor skillnad på hur "pigg" cykeln känns.

Vill du minska vikten på cykeln kommer ramen troligen göra stor skillnad. På en billig cykel har man inte lagt ner någon produktionstid på att få den lättare.

Dessutom kommer du troligen få en ram som flexar mindre om du byter, vilket kommer göra att cykeln känns både piggare och mer lätt-trampad.

/Mattias
[Ändrat av mlindstrom 2005-07-25 kl 18:17]
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg