Billig dunsovsäck + liggunderlag

Tack för alla bra svar! Blir en pipedream 600 sen testar jag två budget liggunderlag jag har hemma. Lite synd att det verkar ta ett tag innan den är i lager ..¨

återigen tack för bra svar :)

Jag har en PD 400. Fungerar bra åtminstone ner mot nollan, förmodligen även lägre. En PD 600 bör inte göra dig besviken.
Alpkits lagerstatusar är ett skämt. Inget företag kan bete sig som de gör och kalla sig seriöst. I övrigt är jag mycket nöjd med Alpkit!

Jag har undrat varför de gör som de gör när det gäller lagret.
Men det är bra grejer. Iaf de grejerna som jag har. En pd400, en pd600 och två 13l drybags som verkligen är lätta. De har lite fler grejer som är intressanta.. Men nu glider jag iväg lite :)

Ska man inte iväg förrän till vår/sommar så funkar det ju.. Annars suger det att vänta flera månader. Leveransen tar en vecka annars, typ.

Skrev ett mail till alpkit och frågade om leveranstiden osv. Tänkte att svaret kunde intressera andra:)

"Hi Jesper

Our sleeping bag range is being redesigned and we're looking to extend*the it and create some lighter weight sleeping bags along with new and*improved features on current models. So the PipeDream will be back, it*just might not be called the same thing, if that makes sense. We don't*have pre-orders for these as the crystal ball hasn't show us when they*arrive, but so far it's looking at being sometime in Spring 2013. Keep*an eye on our arrivals board and we'll update it as soon as we have any*new information.

Many Thanks

Izzy

ALPKIT.COMt: 01773 764342

Intressant att Alpkit gör om sitt sovsäckssortiment.

Dock har de ju fortfarande kvar PD 400 i lager. Du skriver att du söker en sovsäck som fungerar ner till någon minusgrad, och då passar ju 400an in perfekt.
Marmot Sawtooth har dunfyllning av sämre kvalitet, vilket innebär att den både är tyngre och tar betydligt mer plats än Pipedreamen. Jag skulle tippa att PDn ändå är mer prisvärd. Sawtoothen må vara lite varmare, men behöver du den extra värmen? Den kostar dig mer än ett halvkilo.

Intressant att Alpkit gör om sitt sovsäckssortiment.

Dock har de ju fortfarande kvar PD 400 i lager. Du skriver att du söker en sovsäck som fungerar ner till någon minusgrad, och då passar ju 400an in perfekt.
Marmot Sawtooth har dunfyllning av sämre kvalitet, vilket innebär att den både är tyngre och tar betydligt mer plats än Pipedreamen. Jag skulle tippa att PDn ändå är mer prisvärd. Sawtoothen må vara lite varmare, men behöver du den extra värmen? Den kostar dig mer än ett halvkilo.

Saken är att jag gärna skulle vilja dra ut på några korta vintervandringar här i småland. Tänkte då att något som en pipedream 600 + min sommar syntet säck skulle passa.

Inatt var det runt -6 grader så då är nog pipedream 400 lite på gränsen.

Har hellre en för varm än för kall och har den som täcke osv:) Blev riktigt sugen på att ta någon natt i samband när släkten ska ut och hugga julgranen!

Jag sov i min pd600 med underställ i slutet av september när jag gick jämtlandstriangeln. Jag hade ingen termometer men det var bra med frost både på in och utsidan av tältet. Sista natten tyckte jag att det var lite på gränsen så jag lade på min syntetjacka utanpå säcken vilket gjorde det lite behagligare. Kanske var det 5 minus?
Alpkit skriver inte ut komforttempen på sina säckar utan skriver t limittempen istället. -14 står det på 600 om jag inte minns fel, men jag skulle nog inte vilja sova i den när det är så kallt.
Jag är dock ganska tunn och har inte så mycket "hull" att värma mig på :)

Hur tjock är den där Pipedream 600? Det säger väl egentligen mest eftersom komforttemp varierar från person till person. Med den vetskapen kan man sedan referera till sina egna erfarenheten. Varför anges inte tjocklek oftare?

Själv sover jag t.ex helt komfortabelt i åtminstone -12 grader i min ~13 cm tjocka dunsovsäck.

Menar du om mam lägger den plant och sedan låter den lofta till sig och sedan mäter tjockleken på hela säcken. Eller hur menar du?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
wajder Billig och kompakt sommardäck? Bo och sova 2
Davva2 Rymlig, billig förstärkningssäck Bo och sova 18
Sebail Slutval säck 3-säsonger, lätt och billig Bo och sova 22
dmchris Billig vintersovsäck? Bo och sova 32
seww Billig ersättare av Hilleberg Rajd Bo och sova 2
nicko_ Tips på billig och lätt sovsäck Bo och sova 12
Ulvskog Om du behöver en billig 2 person tält Bo och sova 8
mxsr Tips på billig tältkåta Bo och sova 11
filippus Billig sovsäck Bo och sova 3
mrbambocha Campa i Afrika: lätt, kompakt, billig utrustning Bo och sova 13
WildHeart Billig 3-säsongs sovsäck? Bo och sova 14
ABL Billig kåta Bo och sova 9
bredviken Billig tältkåta? Bo och sova 2
Outsider "Billig" Tältkåta på fjället? Bo och sova 1
graylingman Billig o bra dunsäck? Bo och sova 2
snurr Billig telt Bo och sova 4
mrhandley Billig liten sovsäck Bo och sova 5
pergust Lätt/Liten/Billig/Varm Sovsäck sökes Bo och sova 3
sundancekid Billig & lätt sovsäck? Bo och sova 28
Tigger En billig handduk! Bo och sova 1
Billig och enkel tältväv - var? Bo och sova 0
Preskinn Defekt marmot hydrogen? Bo och sova 3
agrippa Caravan Super Down 700 Sovsäck info? Bo och sova 6
Still Alive Minskat loft i dunsovsäck? Bo och sova 17
patbos Dunsovsäck för i-vändare? Bo och sova 14
HilleBilly komprimera dunsovsäck Bo och sova 6
Gråbuse Vilken överdragssäck till dunsovsäck? Bo och sova 8
hästtjejen Laga dunsovsäck? Bo och sova 5
Brankenfnatt 3säsongers dunsovsäck Bo och sova 17
bockastyre Tips på prisvärd dunsovsäck önskas Bo och sova 7
Jojosurf Compression utan att skada dunsovsäck? Bo och sova 5
totte Söker dunsovsäck med komforttemperatur kring 0 och vikt under 600 gram Bo och sova 16
jonkandonkan Dunsovsäck, 750 vs. 850 fill power Bo och sova 1
gusbo Caravan 1000 dunsovsäck 1kg Bo och sova 7
mikael.lundberg.777 Dunsovsäck Whiteduck 1500 från friluftsvaror Bo och sova 5
Friskus1 Tvätta dunsovsäck... Bo och sova 8
aventyrare69 Söker rymlig Dunsovsäck Bo och sova 3
Damberg Impregnera dunsovsäck med down proof? Bo och sova 1
Polarnatt Tips på dunsovsäck Bo och sova 12
flindra Eped downmat + dunsovsäck = jättevarmt? Bo och sova 43
Tomas J Hur mycket kan/bör man komprimera sin dunsovsäck? Bo och sova 6
tholi75 Sy din egen dunsovsäck? Bo och sova 6
dojjan77 Billingedalens dunsovsäck Bo och sova 5
nature4you.nu Dunsovsäck för män dvs. över medel längd Bo och sova 7
515442 Tvätta eller inte tvätta dunsovsäck Bo och sova 8
cotterskog Dunsovsäck? Bo och sova 6
rasja Membran i dunsovsäck? Bo och sova 5
mothesta Dunsovsäck? Bo och sova 5
duvillno Dunsovsäck(Mountain Equipment??) Bo och sova 12

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg