Billig dunjacka för vardagsbruk.

Everest

Jag köpte för några år sedan en kanalsydd dunjacka (Everest ?) på Stadium. Kommer ej ihåg hur mycket den kostade. Men den var billig jämnfört med min Fjällräven Expedition som jag tar fram när temperaturen börjar krypa ner mot –20 grader, vilket inte är så ofta här i Mälardalen.

Per Brune

Det var många svar det, man tackar.

Raskesven:
400:-, nu börjare det låta något:) Problemet är ju att man inte kan prova före men till detta pris kan det ju vara värt att chansa. Vilken storlek beställde du, Tall eller Regular? Och om man får fråga, vad är dina mått?

Vandraren:
ME lightline ligger ju också inom budgeten. Eftersom det är en lågviktare, är den inte lika varm då som en som är lite tyngre?

Olow:
Jag har redan en varm syntet jacka från Taiga som är riktigt varm men också riktigt tung. Problemet är att jag har lite problem med värk i axlar och nacke så jag får ont efter några timmars pimpling. Har för övrigt en midjekort dunjacka (Helly Hansen köpt på rea)
som jag har som vardagsjacka och den är ju rena drömmen att bära, känns knappt att man har den på sig.

MW:
Vi har varit runt på lite ställen och kollat men ingen har fått upp vinterprylarna än, men snart så ska vi ut och klämma och känna.

andersmossing:
Vi är inne på helt samma linje. Vi har redan lyckats med att köpa likadana regnställ i och för sig olika färg, men denna tabbe gör vi inte igen. Två olika får det bli eller annars får vi gå ut en i taget.

Krux:
Beg. marknaden har jag inte ens tänkt på, bra tips.

Ditt andra inlägg var inte alls lika bra, någon stog bakom min rygg och läste och vipps så var detta inlägg det enda som var vettigt(enl. tjuvläsaren). Inte bra alls för varken mig eller plånboken.

Nordesjö:
Som sagt var så är våra behov lite olika. Själva storleken på jackan har jag inte tänkt så mycket på eftersom jag är van att släpa med mig min Taiga-jacka, utan det är mer vikten jag vill få ner för axlarnas skull, och då är ju de flesta dunjackor bättre. Men som du skriver så vill jag gärna ha en avskalad jacka utan onödiga detaljer. McKinley har även jag funderat på åt mig själv , om de har olika modeller vill säga:)

Brune:
Everest ligger väl i samma segment som McKinley så de borde ju också passa oss, får kolla var det finns något Stadium på nära håll.

Tomas J; sa:
Olow:
Jag har redan en varm syntet jacka från Taiga som är riktigt varm men också riktigt tung. Har för övrigt en midjekort dunjacka (Helly Hansen köpt på rea)
som jag har som vardagsjacka och den är ju rena drömmen att bära, känns knappt att man har den på sig.

Nu måste jag få replik på det där med tyngd :)
Min Haglöfs Expeditions-jacka-för-varm-att-ha-på-sig-en-enda-grad-söder-om-69°N väger mer än Puff-jackan, flickvännens midjekorta Nuptse (utan riktig huva dessutom) väger marginellt mindre.
Så, nu känns det genast bättre…

.olow

Tomas J; sa:
.....
Raskesven:
400:-, nu börjare det låta något:) Problemet är ju att man inte kan prova före men till detta pris kan det ju vara värt att chansa. Vilken storlek beställde du, Tall eller Regular? Och om man får fråga, vad är dina mått?
.....
Jag beställde storlek L, Tall. 183 cm lång är jag, inte mycket till mage, relativt långa armar. Jackan täcker drygt halva rumpan, lyfter jag armarna åker inte jackans ärmar upp. Huvan sitter bra. Jackan sitter rätt precis på mig. Är du bara några cm längre eller lite mer omfångsrik än jag bör XL skaffas. Den var värd chansningen men är naturligtvis inte lika fin som en 2000 kronors jacka.

Raskesven

HELSPORT

Den norske telt og sovepose produsenten Helsport lager dunjakker, vet ikke hvor gode de er, men de ser "jätte snygga" ut og de virker å være av bra kvalitet. De kostet 799,- i norske sportsbutikker i fjor(vinter 03/04), årets modell har ikke kommet enda.

Lightline är väl inte förstahandsvalet för att pimpla, men den duger defenitivt till andra ute-aktiviteter. jag hade tidigare en 1.4kg haglöfsjacka jag hittat på någon rea. Perfekt när man sitter still länge, men så klumpig att den nästan alltid fick stanna hemma. Dessutom var den så stor att det kändes "skämsigt" att ha den på stan.

När jag ska ut på riktiga käldgrejor (pimpla, åka skoter på Svalbard osv) brukar jag ta några tjocks tröjor under och en stor gammal jacka utan på min nuptse. Klunsigt men varmt!

Om du är lång. kolla in denna annons: http://www.utsidan.se/marknad/visa.asp?ID=27076 varmare till bättre pris hittar du inte!

Jag provar nog att betälla från Cabela, en XL eftersom jag är 187cm lång. Men måste vänta tills jag får löning, får väl hoppas dom har någon kvar då.

Flickvännen väntar tills varuhusen får ut sina vinterprylar så hon får prova i lugn och ro.

Men en sista fråga: Hur funkar en dunjacka vid lägerelden? Tomtebloss eller Schweitzerost?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cece Bra och billig syntetfoderjacka Kläder 7
nicko_ Problem att hitta gammal tråd med rekommendation för billig, bra regnjacka Kläder 9
Brune Hur ser man skillnad på en ”äkta” NorthFace jacka och på en billig kopia? Kläder 6
omnes Billig Nanavik Parka? Kläder 5
cake Billig vindjacka för lång och smal passform? Kläder 9
pelka Vill ha tips på bra billig skaljacka! Kläder 15
MonicaKa Billig reflexjacka, CO Kläder 7
teoek Billig multispotjacka? Kläder 0
Axelssn Arc'teryx Alpha Parka vs Klättermusen Bore 3.0 Kläder 0
Brune Wolff-Wear dunjacka Kläder 1
arvidsson.anna Någon som har erfarenhet av Klättermusen Atle 2.0? Kläder 4
andnel Dunjacka 700 fill vs 800 fill. Hur stor skillnad? Köpråd. Kläder 3
jfc.bromma Dunjacka som lager 2? Kläder 16
Mrlacke Dunjacka för 6000m+ Kläder 3
traser Dunjacka,ihopklumpad fyllning Kläder 4
erik_odal Erfarenhet av Engellsons dunjacka Stavanger? Kläder 4
loljonas Hur varm dunjacka fjäll 3-säsong Kläder 0
Viktorious Kompressionspåse och dunjacka? Kläder 1
nicko_ (Quark) Dunjacka från Roberts.pl Kläder 3
statemachine Hjälp med dunjacka. Kläder 7
majjen Dunjacka Kläder 12
pythagoras Tips på vinterjacka önskas Kläder 10
Bölet Ny prisvärd dunjacka, tips sökes Kläder 30
vandrafjäll Istället fär komprimerbar dunjacka ? Kläder 5
tlundberg Lätt dunjacka med ca 100g fyllning Kläder 30
fuchs Kallt med dunjacka + rygga Kläder 25
waltruz Hjälp mig välja dunjacka Kläder 8
Tordnado Finns det en längre lätt dunjacka för män??? Kläder 12
Rapps Dunjacka i Fjällen Kläder 9
Lasse Åbom Val av tunn dunjacka? Kläder 12
avslutad150402 Norröna Trollveggen vs. Lyngen dunjacka Kläder 3
bredviken Tunn dunjacka!? råd önskas Kläder 38
Still Alive Dunjacka som står emot gnistor? Kläder 4
Mr. Red Det här med dunjacka Kläder 7
Pobbe Köpa dunjacka från England Kläder 8
vonlarsson Dunjacka 2010 Kläder 21
skyspy Dunjacka Kläder 2
pelka Förvaring av dunjacka! Kläder 3
Henrik.A Dunjacka Kläder 4
mindful Ihopvikbar dunjacka Kläder 7
Charli28 Klättermusen Loke dunjacka - synpunkter? Kläder 10
mBengtson letar efter ny vinterjacka / dunjacka Kläder 11
ödemark Dunjacka-lista Kläder 30
jasainc Tunn dunjacka under skaljackan? Kläder 3
ekis Tvätta dunjacka men har ingen torktumlare, går det? Kläder 3
snowhound Vilken dunjacka? (Nej, inte en till...) Kläder 1
snowhound Dunjacka - fjällräven Kläder 5
Mathias PHS Rökluktande dunjacka? Vad göra?? Kläder 14
shalin dunjacka för vintertur Kläder 7
Mathias PHS Hjälp! Val av dunjacka! Kläder 25

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg