Stormange; sa:Jag brukar "lura" bilister som kommer bakifrån genom att väja snabbt till höger precis när de ska köra om.
Mange
Jag förmodar att du menar att du ligger på vägen med god marginal till vägrenen och att du därefter väjer in mot denna för att få ytterligare marginal till den omkörande bilen.
Exakt så gör även jag.
Jag kör mellan 700 och 800 mil per år, varav 80 % på landsväg. Faktiskt anser jag att nästan alla bilister kör bra och är omtänksamma mot oss cyklister. Det är nästan bara inne i städerna som bilisterna kan drabbas av mordinstinkter och köra farligt. Men även här måste jag i ärlighetens namn ge flertalet bilister gott betyg.
På landsväg är för oss cyklister (och för alla andra också för den delen) den utan varje jämförelse farligaste trafikantgruppen, långtradarchaffisarna. De som inte passar på att sova medan de kör brukar åtminstone halvslumra vad det tycks mig.
Otaliga gånger har jag blivit omkörd med 25 cm marginal. Men åter igen, minst hälften är jättebra och kan lämna två meters marginal. Heder åt dem!
I städerna är den utan varje jämförelse mest hänsynslösa trafikantgruppen, gångtrafikanter.
Det är bara längs med hårt trafikerade 70- och 90-vägar jag väljer att cykla på cykelbanor. Annars är jag inte så korkad att jag vill kryssa mig fram i fem kilometer/tim mellan barnvagnar, barncyklar, äldre par, fem ungdomar i bredd och kilovis med krossglas på CG-banor. Jag vill ju gärna både komma fram och dessutom överleva färden.
Under loppet av 14 månader blev jag dessutom lätt påkörd av bilister tre gånger. Var tror ni ... ? Jo, naturligtvis på cykelbanor, ty där är alla lovligt byte: ”Oj, kom det en cyklist på cykelbanan! Vad fan hade han där att göra?”
Det borde vara förbjudet att cykla på cykelbanor!