Vem är att kasta första stenen
Både bland cyklister, fotgängare och bilister finns det tölpar. Sen får tölparnas framfart större konsekvenser när de sitter i en bil på grund av att då har tölpen avsevärt högre rörelseenergi.
Men även cyklister i städer tölpar sig mot fotgängare som klivit över linjen mellan gång bana och cykelbana.
Ett problem för cyklister och fotgängare är att i vårt allt fetare samhälle finns det förmodligen fler bilister vilka saknar erfarenhet som oskyddad trafikant än de som har det. Därför förekommer oskick som att köra om cyklister vid möte, köra om annan bil vid möte med cyklist, inte lämna av cyklisten säker känsla av vingelmånsutrymme, missbedömer cyklistens hastighet, inte bländar av vid möte, tutar för nära vid omkörning, etc.
Jag cyklar ca 500 mil om år +- 50 mil, familjens bil rullar mellan 2000-2500 mil per år varför jag anser mig inte vara helt partisk.
Nåväl dessa erfarenheter av att vara trafikant har lärt mig ett antal saker.
Färdas man till fots så är det reflexväst på redan innan det är mörkt, reflexvästen ska inte vara joggingvarianten utan "arbetsvarianten" där likhet med polisen skall eftersträvas. Jag lovar att detta sänker bilarnas fart och ger avstånd allra helst om man håller 50-100 cm:s avstånd till vägrenen fram till 50 meter innan möte.
Cyklist i mörker skall ha lyse och reflexväst.
Som cyklist får du samma avstånd mellan dig och omkörande bil som det avstånd du har till asfaltskanten.
Använd gärna en backspegel på din cykel då kan du planera bättre att bli omkörd.
som cyklist eller fotgängare överdriver jag kroppsspråket för att tydligare signalera mina avsikter.
Vid mörkercykling använd "Stingpinne" en genial mojäng som ännu finns att köpa.
Som bilist sakta ner i tid innan övergångsställen så hinner du stanna och lämna de korsande företräde. Kör aldrig om en långsammare bil vid möte med cyklist, kör aldrig om en cyklist när du har möte, tuta gärna men gör det i god tid innan du kör om, ge ordentligt med vingelmån till de oskyddade trafikanterna, det är deras upplevelse som räknas inte din känsla av kontroll.
Min bestämda uppfattning är att individuella persontransporter drivna av muskelkraft är moraliskt överlägsna dito med förbränningsmotorer, varför jag även skyddad av bilens plåtskal skall uppträda ödmjukt och defensivt i trafiken och är jag cyklist eller fotgängare så är mitt upphöjda val av sätt att färdas ingen anledning till att överträda de regler som finns för trafiken.