Hm, då har jag kanske uttryckt mig otydligt. Reglerna är nog hur tydliga som helst, bara inte alltid så lätta att få veta. T ex i Posets-Maladeta såg jag bara skyltar med överkorsade tält, men inga detaljerade skriftliga anvisningar. Jag kan ju snabbrepetera, för andra som inte följt den tråden:
PNP (Frankrike, huvudsakligen väster om Gavarnie): 19-9, avstånd från väg och bebyggelse - tydligt skyltat.
Parc Natural de l'Alt Pirineu (Katalonien): 20-8. Också tydligt, men ofullständigt, skyltat; t ex ingen skylt vid gränspasset Port de Couillac. Och endast på katalanska.
Parque Natural Posets-Maladeta (Aragón): 20-8, 500 m från stugor, över 2000 meter, Se ovan.
I andra delar av Aragón har jag sett skyltar med ytterst detaljerade anvisningar, dock inga tidsangivelser vad jag kan minnas.
Parque Nacional de Ordesa y Monte Perdido (Aragón): nattetid över viss höjd i tre angivna zoner.
Parc Nacional d'Aigües Tortes i Estany de Sant Maurici (Katalonien): totalförbud mot bivack.
Äntligen hittar jag detta, om dess zona periférica:
Från
http://reddeparquesnacionales.mma.es/parques/aiguestortes/pdf/prug_aigues.pdf :
Se prohibe la pernoctación fuera de los refugios detallados en el anexo 2 de este Plan, como también la acampada y el vivac en todo el territorio del Parque Nacional y zona periférica de protección, incluidas las zonas de aparcamiento ...
Lika illa där, alltså. Mitt intryck är att reglerna överlag skärpts. VId mitt andra besök i Aigües Tortes, 1996, såg jag massor med tält i den perifera zonen. Vid Refugio Coronas, där jag sov efter etapp 17 var det också massor med tält 1995.
Läste f ö att bivackskjulet vid Besiberri i AT ska rivas, gissningsvis p g a nedskräpning.