• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Bil parkerad framför vårt gararage

Det var väl på västra sidan av riket det här problemet hade uppstått?

Har för mig att en del (felparkerade?) fordon hanterats med pyrotekniska hjälpmedel senaste året?

Misstänker att det finns nån form av motorcykelburen utryckningsverksamhet att ringa.
Skulle dock tycka att frontlastartekniken från jourhavande bonde vore att föredra.
 
Det ÄR komplicerat få en bil bortforslad...

Om den står på kommunens mark så är det till polisen du ringer....Annars är det parkeringsbolaget som hyresvärden anlitar.
Bilen ska bötfällas minst fem ggr, och samtidigt så görs en "ventilkontroll" på fordonet....alltså "klockslagen" på ventilerna antecknas för att sedan kunna se om bilen har varit flyttad!

Efter femte boten så "röd lappas" bilen, en uppanan om att bilen måste flyttas, inom några dagar, annars bortforslas den!

Efter några dagar (fem tror jag) så kan bilen bortforslas.......Om den skulle stå parkerad på ett sånt sätt att det kan vara fara för andra, då kan polisen forsla bort den snabbare.

Såhär var det för några år sen iaf :)

//MD (f.d p-vakt)

5 böteslappar blir 5 dygn då man bara får lappa en bil en gång / dygn och dock minst 8 h mellan lappningarna. Jag fick en dubbelllapp på bilen en gång (missad anmälan på besöksparkering) en sen kväll och en tidig morgon men det var 8h 15minuter mellan så parkeringsboalget hade rätt och knde glatt slicka i sig dubbelt belopp. Ett enkelt och girigt sätt att i princip dubbla intäkterna för P-bolag med ansvar för beondeparkering.

/Patrik
 
In Spanien ringer man municipal-polisen, och sedan kommer den likaledes muncipala bärgningsbilen och kör bort den grovt felparkerade bilen till den municipala parken för bortbärgade bilar. Krângligare än sâ behöver man ju inte göra saken.

http://www.kritika-al-sistema.com/rico/grua06.JPG

Det där har jag varit med om, fast från andra sidan, så att säga. Vi kunde inte så mycket spanska och var väl bara glada att vi hittade en plats där det gick att klämma in bilen på gatan. Det var ju fullt av andra parkerade bilar där, så det var nog lugnt...
Tidigt morgonen efter vaknade alla Barcelonabor och åkte till jobbet, och endast vår bil blev kvar.
Det kostade lika mycket som bilhyran att lösa ut den, så budgeten överskreds en del.
Så här några år senare är det ju en kul historia i alla fall.

/OJ
 
5 böteslappar blir 5 dygn då man bara får lappa en bil en gång / dygn och dock minst 8 h mellan lappningarna. Jag fick en dubbelllapp på bilen en gång (missad anmälan på besöksparkering) en sen kväll och en tidig morgon men det var 8h 15minuter mellan så parkeringsboalget hade rätt och knde glatt slicka i sig dubbelt belopp. Ett enkelt och girigt sätt att i princip dubbla intäkterna för P-bolag med ansvar för beondeparkering.

/Patrik

Helt korrekt, detta är p-bolagens sätt att göra pengar på boendeparkeringar.
Ofta har p-bolagen ett sk "noll avtal" med ägaren av området, dvs att uppdragsgivaren betalar ingenting för själva bevakningen (endast för skyltar mm) och p-bolaget får behålla intäkterna på ufärdade kontrollavgifter!

Rätt eller fel, effektivt är det då...

//MD