• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Bil parkerad framför vårt gararage

Jo, i fritt forum får man väl fråga så här?
Eller?


Jag bor i hyreshus, huset innefattar garage (100 platser?), garaget har sin port ut mot gatan och det är såklart parkeringsförbud framför porten (men inte på övriga gatan). Igår hade nått stolpskott parket framför garageporten.

Vem ringer man för att flytta bilen?
Hyresvärden har något kontrakt med Securitas (de hade fått flera samtal men verkade inte ha mandat att göra något = flytta bilen).
Kan gatukontoret hjälpa till?
Eller polisen?
Eller är det så att om vi (våra bilar) är instängda så är det bara "tuff luck"?

Jag kom ut i morse med lite tricksande på trottoaren - men jag är nyfiken på om hjälp finns att få?
Patric
 
Finns antagligen nått kontrakt med ett parkeringsbolag,de har mandat att forsla bort.Att knacka rutan på förarsidan och släppa på handbromsen för att flytta den är väl kanske inte att rekomendera på ett forum,därför gör jag inte det :).


peter
 
Vad jag vet är det mycket komplicerat att flytta på en bil. Tidigare har kommunerna inte fått plocka bort skrotbilar förrän efter mycket lång tid. Är det en någorlunda ny bil så kan det ju vara en idé att försöka få igång larmet, utan fysik åverkan.
 
En ide kan ju vara att använda VV's sms-tjäns "Vem äger fordonet". Har ägaren bara ett tillräklogt ovanligt namn så bör man ju kunna hitta dennes telefonnummer och be vederbörande parkera på rätt ställe.

Kanske en inte fullt så skojig lösning som att frakta bort bilen, men den borde ivarje fall ge resultat.

/Jesper
 
Där jag bor händer det att folk dumpar sina skrotbilar, så jag har lärt mig några saker.

Om bilen saknar registreringsskyltar eller har körförbud så skulle jag flytta på skiten, för då tänker ägaren nog inte flytta på bilen frivilligt.

Om bilen är inregistrerad skattad och besiktad så finns som i ett tidigare svar en SMS-tjänst till bilregistret hos Vägverket. Har man tillgång till en fax kan man få fram fler uppgifter om ägaren än via SMS tjänsten.

Per
 
Det ÄR komplicerat få en bil bortforslad...

Om den står på kommunens mark så är det till polisen du ringer....Annars är det parkeringsbolaget som hyresvärden anlitar.
Bilen ska bötfällas minst fem ggr, och samtidigt så görs en "ventilkontroll" på fordonet....alltså "klockslagen" på ventilerna antecknas för att sedan kunna se om bilen har varit flyttad!

Efter femte boten så "röd lappas" bilen, en uppanan om att bilen måste flyttas, inom några dagar, annars bortforslas den!

Efter några dagar (fem tror jag) så kan bilen bortforslas.......Om den skulle stå parkerad på ett sånt sätt att det kan vara fara för andra, då kan polisen forsla bort den snabbare.

Såhär var det för några år sen iaf :)

//MD (f.d p-vakt)
 
Som sommarjobb körde jag mjölkbil för numera rätt länge sedan.

På ett ställe där jag skulle in på en bakgård där det fanns en lastkaj, stod det ibland en Volvo felparkerad. Den tillhörde en pizzeriainnehavare i samma fastighet, och stod så att jag inte kunde köra förbi med lastbilen. En gång tutade jag ett tag utan resultat, därefter öppnade jag förardörren via den redan tidigare uppbrutna ventilationsrutan och rullade undan bilen.

När detta hände en andra gång och jag insåg att det mesta talade för att det skulle hända igen med samma åtgärd från min sida gladde jag mig åt att just den bilen jag körde inte var Arlas nyaste och då flyttade jag Duetten med lastbilen. Det var bekvämt och det gick fort, jag behövde ju inte ens kliva ur.
Det bästa var att jag aldrig mer blev hindrad av den felparkerade bilen.

Det är mycket möjligt att min åtgärd var olaglig, men felparkeraren anmälde mig inte, trots (eller tack vare ?;-)) att han nog insåg vem som kört på bilen.

Hade jag rätt fordon skulle jag antagligen inte tycka att det sämsta alternativet vore att flytta på bilen som så uppenbart står i vägen framför garaget. Det kan naturligtvis i efterhand visa sig vara både olagligt och dyrt, så jag skulle förstås tänka lite på efterläget, och därefter vidta den minst dåliga åtgärden. Att kolla via bilregistret kan vara en bra början, åtminstone första gången, och om en flytt kräver stor egenmäktighet...
 
Om den står på kommunens mark så är det till polisen du ringer....
Jo, den stod ju på gatan som lär ägas av kommunen eller annan offentlighet. Jag ringer bosse batong nästa gång...

Efter några dagar (fem tror jag) så kan bilen bortforslas
Åhå... Ingen mening att ringa 'bosse' då alltså... I det fall jag talade om hade säkert någon av de hundratal bilägare just fixat grejen långt innan fem dagar - kanske med någons gamla mjölkbil :)
 
Hmmm... fem dar.... Om man antar att man hittar ett antal bilar som man kan parkera framför garageportar har vi ju här en intressant öppning för lite civil olydnad med miljöprofil... Hur många bilresor sparas inte in på 5 dagar från ett garage med 100 bilar...?
 
Hmm, om det är någon ändring i trafikstadgarna (eller i tillämpningen därav) jag skulle vilja se så är det just större möjligheter att direkt flytta bilar som står trafikfarligt eller hindrande.

Tänk en rejäl bärgningsbil som plockade undan varenda dubbelparkerad bil i stockholm nattetid... underbar syn för en cyklist :)
 
juridiskt sätt får man aldrig peta på någon annans bil, det enda man kan göra är att påtala läget för myndigheterna och hoppas att dom är välvilliga.. En bil hade dumpats i diket på min mark, polisen rekomenderade att jag skulle ta den på frontlastaren och lämpa av den i diket på den allmänna vägen, då tar myndigheterna hand om den.. kanske inte så smart men det funkar..