Kan det bero på att de digitala kartorna är så dåligt uppdaterade att folk blir distraherade och börjar skrika åt GPSen?
Vägar som saknas, nya rondeller, etc, är enligt min uppfattning inte ett stort problem. Det är oftast ganska självklart när något saknas och du som förare tvingas leta dig fram på egen hand.
Värre är det då med rena felaktigheter i dirigeringen: mot enkelriktning, förbjuden sväng, gågata, motortrafik förbjuden, etc.
Jag har kört med navigator i fem år, huvudsakligen med Garmin och Tomtom men har även provat Navman och Navigon.
Min erfarenhet är att Garmins instruktioner är överlägset bäst. Jag kan inte minnas en enda "olaglig" instruktion från mina Garmin med kartor från City Select 6 till dagens City Navigator Europe 2008.
En Smartphone som jag köpte hade Tomtom fabriksinstallerat och jag använde programmet under ett år, fram till i februari i år, hela tiden med färskaste kartorna. När licensen löpte ut bytte jag till Garmin Mobile XT med kartor CN Europe 2008.
Tomtom föreslår olagligheter och andra tokigheter mest hela tiden, främst i storstäder. Garmin funkar helt utan anmärkning, hittills testat i Stockholm och Barcelona.