Jo du har ratt det var slutet av 80talet, jag borjade klattra 1986 och drog till yosemite forsta gangen sensommaren 1987 da vi gjorde zodiac som forsta elcap utan att knapt veta vad aid var
, haller med metodiken har utvecklats samtidigt som vi pa den tiden jubara hade den gamla typen av friends, inga beaks inga camhooks, inga dubbel heads utan skulle man gora en dubbel head placment sa fick man helt enkelt skarva ihop dem. da larde vi oss enbart genom trial and error vilket ibland var spannande. Jag tror dock att vi hade ratt taskig koll pa vad vi gjorde pa den tiden tex hur vi behandlade sackarna, hur mycket utrustning man bar med sig pa lead utan att tagga, hur lite man knot av osv, men jag tror aven att det handlade om just det att man inte hade sa mycket inputs fran andra som var mer erfarna an sig sjalv pa den tiden. Da var det uteslutande single portaledges som gallde men jag undrar om jag inte tyckte att min gamla ledge (mins inte market men den var gron och tilverkas inte idag) var enklare och snabbare att satta upp an den Metolius som jag kopte forra aret, tycker att spreader baren ar riktigt jobbig att fa pa plats, vad kor du med for ledge?Jag hade ocksa en hisssack i tyg pa den tiden (MBW-Moutain Butter Works) men vi gjorde egna sackar av armerade pressanningar. En annan mycket possitiv utveckling ar miljomedvetandet sa super skont att slippa all skit nufortiden.
offset cams ar ju aven de helt fantastiska specielt i pinscars pa mescalito i somras sa anvande vi inte hammare en enda gang (aven om vi hade den med) och det tror jag inte vi hade fixat utan den nya typen av cams och cam hooks.
Jag tror att jag har mycket kvar nar det galler just logistiken
dock kanner jag mig som en nyborjare igen men det ar ratt fantastiskt eftersom man far larasig saker pa nytt men hoppas jag far upp speeden efter en eler tva vaggar till.
Vore kul att ta del av dina erfarenheter och hur du byggt och laborerat med dina system och fa lite coaching. Kommer du ivag nagot till hosten? jag skall forsoka aka omkring 25 Aug
Ha det bra
Mikael