Bibs för högfjällsaktiviteter

Hej!
Någon som kan tipsa om några bra bibs (hängselbyxor) för högfjällsaktiviteter? De kommer att användas för skidturer med stighudar (och kanske också lite klättring i branter med stegjärn) och ripjakt. Jag är hyfsat fjällvan. Jag har just nu ett gammalt ställ från Tierra, men det börjar att ge upp och är dessutom i signalfärg vilket var roligare när man var yngre. Priserna är lite avskräckande så jag tänkte att jag skulle hålla utkik efter om det dyker upp något på någon rea framöver . Vilka märken och modeller skulle ni säga att man ska titta närmare på?
 
Vill du ha "lucka" på för när behoven tränger på?

Jag har ett par från Arctreyx, ingen lucka men ventilation i sidorna och hög hängselmidja. Kommer dock inte ihåg namnet men märket har motsvarande byxa fortfarande. Köpt på Tradera.
Klättremusen har nån modell, Norröna likaså.
Min allmänna erfarenhet säger att du ska leta bland premiummärken, visst är det dyrt i början men som dom säger, "buy quality, cry once".
/P
 
Ingen lucka behövs. :) Ju färre fickor och sömmar desto bättre. Andningen är dock viktig. Jag känner att jag inte är helt uppdaterad på material och ser att det finns en del andra membran som DWR. Hur fungerar dessa vintertid? Jag har köpt något enstaka plagg i Gore-Tex de senaste åren och känslan är att andningen på de plaggen inte är lika bra som på mina gamla kläder med Gore-Tex som är 15-20 år gamla.
Norröna Ousland påminner om mina nuvarande bibs, men 8' kr känns orimligt för ett par byxor.
Bergans bibs är rödblåa så de faller på färgen. Tierra och Arcteryx kan kanske vara alternativ. Hur är kvaliteten på Tierra nuförtiden?
 
Egentligen är väl alla membran onödiga på vintren, om det är kall och torr vinter vill säga. Men då funkar de väl också som bäst, när yttertyget inte är nedblött. Gore tex har ju den förmågan att bli sämre "andning" när det blir blött.
 
Ingen lucka behövs. :) Ju färre fickor och sömmar desto bättre. Andningen är dock viktig. Jag känner att jag inte är helt uppdaterad på material och ser att det finns en del andra membran som DWR. Hur fungerar dessa vintertid? Jag har köpt något enstaka plagg i Gore-Tex de senaste åren och känslan är att andningen på de plaggen inte är lika bra som på mina gamla kläder med Gore-Tex som är 15-20 år gamla.
Norröna Ousland påminner om mina nuvarande bibs, men 8' kr känns orimligt för ett par byxor.
Bergans bibs är rödblåa så de faller på färgen. Tierra och Arcteryx kan kanske vara alternativ. Hur är kvaliteten på Tierra nuförtiden?
Aha okey. Mina (inköpt för några år sedan) är helsvarta.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
oloeve Byxor/bibs för jakt och fiske Kläder 0
Mikko Marmot Bibs funktionalitet??? Kläder 4

Liknande trådar