• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

BH i fleece?

Jag har ett problem när jag är ute och vandrar eller går på tur, jag fryser om brösten! En vanlig SportBH funkar väl till kortare aktiviteter men den värmer inte ett dugg efter man har svettats ett tag, snarare tvärtom. Jag känner mig inte torr och varm förrän den åker av, och det kan ju dröja ett tag.

Nu skulle jag vilja veta om det finns några som känner till BH:ar i fleece eller ull, och de måste finnas i större modeller (har normalt 80-85 E i BH-storlek). Eller så kanske det finns någon som kan tipsa mig om något annat bra sätt hur man håller behagen varma.

I tidigare diskussioner har Houdinis BH lovordats, har inte provat den själv.
Kolla in http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=17421

Jag känner igen ditt problem, många sport-BH:ar verkar inte vara tänkta för dagslånga aktiviteter. De jag har själv är så hårt tvättade så märkningen är borta. Det är bra att ha ett underställ över så att fukten transporteras vidare.
En kompis tycker att en BH designad av friidrottaren Erika är bra, tror serien heter "Freeflow".

/Stina

Fråga en barnmorska!

Kalla bröst kan orsaka mjölkstockning när man ammar (farligt och fruktansvärt plågsamt!) och därför är de experter på problemet inom mödravården. Så om du inte hittar någonting i sportaffären föreslår jag att du tittar in på närmaste barnavårdscentral och ber om tips. Ett annat alternativ är att fråga i någon välsorterad butik för babyutrustning. Jag har för mig att det finns någon form av smidiga inlägg i ull som man lägger i sin vanliga (sport-)BH.

Re: Fråga en barnmorska!

Akvileja; sa:
Kalla bröst kan orsaka mjölkstockning när man ammar (farligt och fruktansvärt plågsamt!) och därför är de experter på problemet inom mödravården.

Precis vad jag tänkte skriva. Det finns en hel del olika inlägg att köpa, min sambo köpte några olika när hon ammade våra ungar (men vår yngsta är 5 år nu så jag har lite halvdålig koll på vad det var för sorter). Fetvadd har jag för mig att MVC rekommenderade också.

Men å andra sidan är det ju så att om man fryser om nån kroppsdel som är påklädd så beror det oftast på att kroppens värme inte räcker till. Man "läcker" antagligen värme på nåt annat ställe på kroppen, som det klassiska "Om du fryser om tårna, sätt på dig en mössa".

Om brösten nu är dåligt isolerade borde väl en väst kunna fungera lika bra som en isolerande BH?

Re: Re: Fråga en barnmorska!

nermander; sa:
Om brösten nu är dåligt isolerade borde väl en väst kunna fungera lika bra som en isolerande BH?
En vidarefundering om varför du fryser just om brösten.

Vad är det för material som dina sport-BHar är gjorda av? Bomullsinblandningar t ex, suger upp svett i större utsträckning än t ex polyester (men inte så effektivt som ull). Blöt bomull kyler, blöt ull har fortfarande värmeisolerande egenskaper.

/Håkan

Fleece BH:ar

Det finn väldigt fina bh:ar i fleece från Houdini och Lundhags bla. Jag har två från Houdini, en tunnare och en lite tjockare. Den tunnare är i power stretch vilket gör att den glider lättare mot Skjortan eller annat plagg man ibland har utanpå. Själv tycker jag att det är kalas att gå i shorts och fleecetoppen blir lite som en varmare bikinitop då det bara är brösten som jag fryser om.

Re: Re: Re: Fråga en barnmorska!

Håkan K; sa:
Vad är det för material som dina sport-BHar är gjorda av? Bomullsinblandningar t ex, suger upp svett i större utsträckning än t ex polyester (men inte så effektivt som ull). Blöt bomull kyler, blöt ull har fortfarande värmeisolerande egenskaper.

/Håkan

Jag tror att det är så i en del sk sport-BH:ar - de är gjorda för ett gympapass. Ett underställ över tycker jag gör mig varmare (fukten transporteras vidare), inga bomullskläder närmast BH:n alltså.
När jag ammade köpte jag svindyra ylleinlägg, som kliade vansinningt. Det bästa var att lägga en yllevante i varje kupa i amningsbh:n. Ammar du föresten?
/Stina
[Ändrat av cykelstina 2004-06-03 kl 14:40]

Inför årets Vasalopp fick jag, av en erfaren långloppsåkare, tipset att ta sportbehån UTANPÅ superundertröjan. Jag provade och tycker att det är skönare! Eftersom tröjan transporterar fukten bättre än behån gör hålls brösten torrare och varmare.
Hälsn. BrittMarie

Ja, säg det!! Varför jag fryser just där är ett fullkomligt mysterium, eftersom jag kan vara helt varm o torr i övrigt. En möjlig förklaring skulle kanske kunna vara att blodcirkulationen är mycket sämre i brösten, vad vet jag.

Vad gäller materialet i sportBHn är det något sorts kraftigt syntetmaterial som skall passa väldigt bra till löpning, dvs bra fukttransportförmåga. Bomull kommer inte i närheten av mig när jag skall vandra eller gå på tur.

Jag skulle tro att en BH i ull eller fleece eller andra iläggsprodukter är det bästa, för jag har provat med väst, ullunderställ och fleecejackor utan resultat. Tack så jättemycket för alla bra tips!

Är inte tjej, men svarar ändå...

Sorry att jag svarar ändå, fastän man inte är tjej. Min fru har haft samma problem som ni, med storlekar på bhar till stora bystar (är det rätt pluralis-form förresten?). Vi hittade emellertid ett par på Houdini och faktiskt, hör och häpna, från Mountain Equipment i storbritanien, när vi var där.

Houdini-bh:arna har hon nu haft i ett par år (hon fick dem i julklapp för några jular sedan)och de har varit med ute på både fjällvandringar sommartid och vintervandringar och de verkar ha funkat väldigt bra, för hon gillar dem verkligen.

I just fallet mjölkstockning har hon emellertid ett annat tips - det finns inlägg att ha till din "vanliga" sport-bh, som är tunna, som värmer "på rätt ställen".

Ja,ja. Lycka till där ute, och håll Er varma!

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg