Betygsättning av fotoalbumen

Är vi inte lite väl negativa när det gäller betygsättning av andras bilder i fotoalbumen?? Nu menar jag inte så mycket er betygsättning av mina bilder, för där tycker jag det varit rätt schysst, men många andra bilder som är helt ok ligger på medel under 3. Är det inte som de "gamla" skolbetygen, att 3 är varken eller, medel, utgångspunkten, och för att dela ut en etta skall man i princip ha tagit kort på insidan av ett biltak eller glömt linsskyddet på? För det kan väl inte vara så att vi "tävlar" om att få höga medelpoäng och medvetet sänker "konkurrenter"??
/Sofia

Vore tråkigt!

Det vore ju tråkigt om det finns folk som ser detta som en TÄVLING (?). Betyg är ju alltid ett aber. Tror egentligen inte att det är speciellt bra med betyg på en bild. Denna diskussion finns ju på http://www.fotosidan.se som är Lindhs andra hjärteprojekt (jämte de andra tusentals intressen som fam. Lindh å Co verkar hinna med :) Där är ju tanken att man ger kritik, alltså konstruktiv fototeknik och tips på folks bilder.

Här på Utsidan är det ju EN viss inriktning och jag tycker nog att det vore MER intressant om man exempelvis bara fick lägga in sin allra bästa bild. Då skulle det bli hanterbart. Nu är det 15 bilder max per person och Utsidan har vad? 20000 medlemmar... :)

Att rösta på VECKANS bild när man hade 50 st att välja på skulle kanske ge mer. Som det är nu är det inte överblickbart.

Å andra sidan vill man ju kunna gå på kategori ex bara kolla paddelbilder om man är sugen på det.
Och det kan man ju nu. BRA!

Men att sätta LÅGA betyg på bilder tror jag är ett allmänt uttryck för att man inte anser att det var VÄRT att ladda upp just den specifika bilden. Kanske för fotografen, men inte för resten av oss.

Jag brukar rösta lägre än betyg tre om jag anser att bilden borde "stannat hemma" och använder den övre delen av skalan till bra bilder som gör att "man blir sugen att sticka från datorn och ut i skogen".

Jag har förövrigt en RIKTIGT bra bild på ett innertak i en bil. Skall se om jag kan rota fram den. Den ger i alla fall mig många sköna minnen :)

[Ändrat av Buda 2001-09-12 kl 15:03]

Misstänkte att det skulle vara någon stolle som tagit värsta kortet på ett biltak med grym ljussättning och en klar 5:a i betyget som skulle reagera.:)
Håller med om att Fotosidan är suverän, men det behövs ju visst självförtroende för att lägga upp bilderna där!
/Sofia

Nja...

Bilden på biltaket är väl bra MIG för att vi hade tre tandborstar inkörda under en list och var påväg runt USA i bil för att åka skidor. Den får mig att tänka på att allt man BEHÖVER i prylväg är en tandborste och sedan kan man ge sig ut i världen och UPPLEVA saker. Den bilden är enkelheten för mig. NU måste jag ju rota fram den, för mitt eget kom-ihåg :)

FOTOSIDAN.se är ju verkligen en bra sida. Att man skulle behöva visst MOD eller nåt liknande för att visa upp bilder där tror jag har att göra med kommentarer av "typisk snapshit(o)t" bild..." som IBLAND ges av mindre nogräknade personer. Men det allra FLESTA vill ju ge KONSTRUKTIV KRITIK på bilder som INTE är perfekta. Det är ju en av ANLEDNINGARNA till sidan som jag förstår det. Inte att vara ett PERFEKTA-FOTON-GALLERI! :)

Våga sätta in dina "sämre" bilder där och lär dig och andra att bli "bättre" fotografer. Men fram för allt: Ta kameran med dig ut och plåta det som DU tycker är kul, friluftsliv eller ej!

Ta hand om er alla!

[Ändrat av Buda 2001-09-12 kl 20:17]

mera foto...

Jag håller med om att vissa betyg på fotosidan är låga. Men en del fotografi är helt underbara och förtjänar inte ens att bli jämförda med ex. mina amatör bilder.

Å andra sidan tycker jag ej att "privata bilder" på ex husdjur, barn, inomus eller jobb bilder hör hemma på en fotosida som berör "outdoor" aktiviteter. Det är dessa bilder jag sätter lågt betyg på. Som Andreas säger. Bilder som lockar till att vilja ge sig ut sätter jag högre betyg på, om de sedan är proffsigt tagna så är det ännu bättre!!

Tjolahopp

Sådär ja... Nu hittade jag min gamla, gamla hemsida och lite bilder. Kunde därför fylla fotoalbumen med lite GAMLA bilder. Så nu sätter jag en låg ribba och tänkte att nu, nu kan man bara SKÄRPA sig själv för att få upp genomsnittspoängen genom att ta MED sig kameran ut och förbättra de där 15 bilderna. :)

Och Malin: Du behöver inte vara SÅ ödmjuk, jag har ju sett dina bilder på hemsidan. Du kan ju visst ta sköna bilder! :)

Kämpa på med avtryckaren!

tack

ja, ha tack du. Då får väl jag gå in på fotosidorna och titta på dina, gamla, gamla bilder. :)
Harebra
M

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kaw Betygsättningen av fotoalbumen Fotomotiv 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg