Betyder "The rugged" att det är ruskigt dåligt gummi e

Min första Garmin 60c visade stora slitmärken på de gummiliknande delarna, efter ett och ett halvt års användning, så bland annat därför så bytte jag den mot en ny 60csx.
Nu har jag använt den nya sen feb 2006 och då ser jag att denna är likadan, är det begagnat radergummi som de använder tro, till dessa delar.
Kan man inte ha denna GPS i fickan varje dag utan att den skall uppvisa slitmärken, jag ids inte fråga generalagenten om detta problem de har aldrig svarat på mina frågor.

Är det fler ägare av Garmin 60 serien som har samma lilla problem?

Eloserik

Det här är nog en trend i många prylar, skalen blir mjukare...och håller sin fräschör allt sämre. Jag har för vana att ha en Silvas pedometer i fickan, den ser numera ut som skrot efter ett 1/2 är och efter året faller de isär....urdåligt, men så är det.
Gör som jag klaga och påpeka att elekronik faller under 2 årsgarantin...

Go tur
[Ändrat av johankse 2006-09-30 kl 11:32]

Hmmm..... Vad gör ni med era grejor...?

Jag har en hel del prylar som jag använt i flera år i många fall, och de allra flesta av dem ser ut som nya i princip.

Jag tycker inte att jag gör något speciellt för att hålla dem friska och fräscha trots daglig användning i många fall. Ta bara mina mobiltelefoner som jag aldrig har använt nåt fodral eller annat skydd på. Har alltid nallen på och med mig i fickan dygnet runt. Ändå är de nästan som nya efter 2-3 år när jag skaffar en ny, inga repor eller slitmärken att tala om nägonstans.

Men flera av mina polare skaffar nya telefoner och oavsett om de har fodral elkler inte på dem så ser de ut som de använt dem som slipklotsar bara efter en månad.

Fan vet hur de hanterar sina prylar...

Min egen 60CS var förövrigt som ny efter närmare två år och mycket användning.

MVH Tony

Jaha du Tony!
Jag vet inte riktigt om jag använder den på rätt sätt, har den alltid i fickan och går 4-5 mil i veckan och en så pass dyr apparat borde väl hålla för slitage mot tyg.
Alla andra delar på den är och har varit som nya, men gummit eller vad det nu är håller helt enkelt inte någon hög kvalitet.

På displayen har jag alltid tejp, och den klarar sig bra då mot repor.

Eloserik

Jaha du Tony!
Jag vet inte riktigt om jag använder den på rätt sätt, har den alltid i fickan och går 4-5 mil i veckan och en så pass dyr apparat borde väl hålla för slitage mot tyg.
Alla andra delar på den är och har varit som nya, men gummit eller vad det nu är håller helt enkelt inte någon hög kvalitet.

På displayen har jag alltid tejp, och den klarar sig bra då mot repor.

Eloserik

Hundrackan brukar väcka mej 05:15 och som vanligt får jag lite skrivklåda efter kaffet.

I dec 2007 så sände jag några bilder på min 60csx till Sportmansip och frågade om det var en garantifråga att antennen hade stora slitmärken på kanten mot topplanet och att
skyddsgummit på nederdelen hade skiktat sig.
Jag fick svar att förslitning inte gick under garantin, men att jag ändå skulle sända in den för påseende.
När jag sände in den så hade också batteriluckan gått sönder nere i fästet och detta påpekade jag också, samt att knapptexten var utsliten.
När jag fick den tillbaka efter tre dagar (föredömligt bra) så var inga åtgärder gjorda mot förslitningsskadorna (surt) däremot så hade de bytt luckan gratis (mycket bra).

Nu har jag virat två varv med vulktejp runt antennen för att det inte skall gå hål där, och det ser ut att funka riktigt bra, och dessutom ser det mycket proffsigt ut.
Jag har ”Install shield” på displayen sen länge och det funkar mycket bra, bättre än alla former av tejp jag hållit på och kladdat med under åren.
Att färgen är utsliten på knapparna gör att dom syns bättre i mörkret när ljuset är på och det kanske får anses som plåster på såren.

De fulaste slitskadorna är ju nertill men det kommer ju inte att skada på sikt för det är ju plasthöljet under och detta ser inte ut att förslitas.
Det är ju tur att jag kan se positivt på det mesta här i värden.

Är det nu någon som därute har något bra förslag vad jag gör med det skiktade gummit nertill på apparaten, det är både skiktat och borta bitvis?

Fortfarande helt förundrad över hur olika folk kan slita på sina grejor.

Min 60CSx är nu ca 3 år gammal och har varit med mig på MTB på vägar av alla slag och på skogsstigar i många mil. Den har varit med på otaliga långtradarkörningar och andra bilresor både i Sverige och utomlands. Varit med till mitt jobb i Norge och ut på oljeplattformar. Legat i fickan på många mils promenader.

Jag har den bara löst i bagaget vid flygresor, antingen i handbagaget eller i de incheckade bagarna. Jag har aldrig använt något fodral till den, aldrig nåt skydd för displayen. Det enda jag gör är att som med mobilen se till att i den ficka de ska liga finns inget annat som kan skada dem, möjligen bara ven vante eller liknande. Och så ser jag till att den ligger skyddad mellan kläder eller ensam i ett fack i väskan.

Den ser idag ut som ny, en enda liten rispa på displayen finns, som är så liten så man inte alltid ens hittar den när man letar. Inget slitage på nåt gummi eller på några knappar eller på antennen. Ändå har jag tappat den i backen några gånger, och i golvet, suttit på den, sprutat grus och lera på den från cykelhjulen, kvistar och grenar slagit i den.

Skulle jag gnessa ren den med en microfiberduk så tror jag ingen skulle reagera om den låg i en ny kartong.

Så hur fan lyckas andra att få sina mobiler och GPS att se ut som de varit med i kriget på någon månad? Vad sjutton gör ni med era grejor och har ni fickorna fulla med nycklar och grus, eller fodrade med 4:ans sandpapper..... :)

Ärligt talat så tror jag det mer beror på personen än Garmin hur sliten en 60CSx blir av "vanlig användning"...

MVH Tony

Tja, men varför håller då min 60CSx hur fint som helst, och din ser ut som den varit i kriget? :)

Har de på Garmin varit så kluriga att de valt olika gummikvalitet på min och din 60CSx? ;)

MVH Tony

Om den varit utsatt för någon form av våldsam hantering så skulle väl plast och displayglas haft massor av repor och dyligt, men där ser den ut som ny, det är bara de mjuka delarna som nog är av kinesikt radergummi eller så.
I kriget, tja jag brukar ha med den på hemvärnsövningar, men det brukar gå väldigt lugnt till bland oss som är lite till åren komna, och övningarna blir ju bara färre och färre.
Du kan ha rätt att det är olika leveranser som har bra och mindre bra gummi, det verkar så på alla olika svar som jag fått om detta.
Men hur sjutton skall man göra för att fixa till det när det nu är som det är.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg