Hej igen
Samma fråga:
Ingen som använt betalning och engångs fullmakt i Norska stugor och fått det att fungera med svenska kort.... Jag åkte som sagt på 50 Skr extra i SWIFT avgift för att betala en natts stugboende och massa extra papper så det kostade säkert flera 100 extra att administrera för DNT. På det inbetalningskort jag fick fanns inte heller BIC koder etc. vilket kändes som det var inte vanligt att någon betalade från utlandet.... jag frågade via Facebook för att få svar på hur jag skulle kunna betala från Sverige... dvs det blev dyra nätter på Norska sidan... och väldigt omständigt....
Tror det kan ligga något i
>> "Misstänker att engångfullmakt inte heller är helt ok enligt bankreglerna."
men har inget belägg och det vore därför kul att höra om någon den senaste tiden lyckats om inte så blir boende i norska stugor väldigt dyrt... eller kanske skaffa norskt bankkort,,,,
---------------
"inte heller så att de tar in mer personal i en stuga om de vet att de har många bokningar en viss helg2
==> spännande ide.
Scenario: oj vi har 40 gäster i Nallo mer än tänkt i en vecka kalla in en ny stugvärd
1) transportera ut mat för en vecka till en extra stugvärd
2) bygg en extra stugvärdsboplats vid Nallo
3) kontakta en ny person som börjar ta sig till ex. Abisko för att börja skida ut typ 3-4 dagar,,,,
4) efter skida hem 3-4 dagar och transportera sig hem från typ Abisko ==> typ 1-2 dagar....
.......
känns som vi skulle hamna på en helt annan prisnivå ;-)
Jag betalade med engångsfullmakt och svenskt kort i norsk stuga i somras. Det fungerade utan extra avgifter.
Jag gjorde samma när jag beställde min nyckel från DNT. Jag trodde först att det var lika enkelt att betala till norskt konto som till svenskt, men där visade det sig bli problem. Hade man betalat i euro hade det varit enklare. Däremot fick jag med en engångsfullmakt med nyckeln som jag fyllde i och postade tillbaka till Oslo så drogs pengarna som vilken kortbetalning som helst.