Bestiga Kebnekaise sydtopp-När?

avslutad210712

Gäst
Tom Bombadill; sa:
Kan man stå på toppen och ändå ha 2 meter till stupen/stupet? Brukar alltid tänka så, att ha närmaste stup minst en kroppslängd ifrån mig ifall jag skulle snubbla.

När vi var upp var det som sagt en hel del snö kvar på toppen så det var lugnt. Skall jag vara ärlig vet jag inte om jag skulle uppskatta ett toppbesök riktigt lika mycket om det är slut snö högst uppe. Åt väster var det riktigt brant och åt öster var det brant en bit innan det bara vart luft.

avslutad210712

Gäst
Tom Bombadill; sa:
Min far har lite anlag för höjdskräck, tror ni han kan ta sig längst upp ändå?

Han kan ta sig i princip ända upp även om han lider av höjdskräck för det är som att gå uppför en bred backe. Det är när man kommer högst upp som det blir lite obehagligt så stannar han en eller två meter innan toppen så är det inga som helst problem med den biten.

Re: det är nemas

deca_sweden; sa:
jag var uppe förra sommaren, visst är det ganska smalt men det är inga problem, varför ramla. Du är närmare döden varje gång du kör bil och får möte på landsvägen. visst skulle det kunna vara bra med stegjärn men bara så att du vet är bara sista biten som är snötäckt i slutet av juli, man klarar sig egentligen i gympadojor. Sluta oroa er och koncentrera er istället på naturupplevelsen.

Gympadojor är definitivt inte att rekommendera om det skulle råka vara blankis på glaciären. Har varit uppe där tre gånger. Två av dessa var det så isigt att det skulle vara farligt utan stegjärn, medan den tredje gången liknade toppglaciären mest en stor snöhög som det bara var att traska uppför.

Durlings led är mycket trevligare än över Vierramvare (tycker jag). Att tälta i Singivaggi är en alldeles utmärkt idé. Det blir en ganska lång dag upp men utan tyngre packning är det inga problem.

Roligt att så många skriver! Vi tänkte nog tälta ända uppe i Kaffedalen och ha obokad hemresa och mycket mat för att kunna sitta där länge i väntan på bra väder om det skulle behövas. Skulle då lämna kvar större delen av packningen i lägret... Men när tror ni det är bäst dra upp om man vill ha bra väder och snötäckt toppglaciär?
Lite off topic men, är det någon som har bestigit Kebnetjåkka från Kebnekaise fjällstation? Funderar på att försöka få in det med...

Endast sista metrarna kritska

Sist jag var där var var 1:a april 2004 (törs knappt nämna datumet) och gången innan måste ha varit 18 juli 1992 (sommar).

Bägge dessa gånger var det snöpulsning men självklart finns det sommartid risk att det övergår till is.

Keb kräver i sig ganska rejäl "tåga" för att komma upp. Dock kräver de flesta övriga 1900-2000 m topparna i Sverige betydligt mer av den som går dit (inte minst p g a anmarschen). Det finns ingen anledning att fúndera på höjdskräck då den riktiga brantheten handlar om de sista metrarna upp på snökammen. Man kommer högst i Sverige ändå.

mvh Björn

Re: Endast sista metrarna kritska

Karhu; sa:
Sist jag var där var var 1:a april 2004 (törs knappt nämna datumet) och gången innan måste ha varit 18 juli 1992 (sommar).

Bägge dessa gånger var det snöpulsning men självklart finns det sommartid risk att det övergår till is.

Keb kräver i sig ganska rejäl "tåga" för att komma upp. Dock kräver de flesta övriga 1900-2000 m topparna i Sverige betydligt mer av den som går dit (inte minst p g a anmarschen). Det finns ingen anledning att fúndera på höjdskräck då den riktiga brantheten handlar om de sista metrarna upp på snökammen. Man kommer högst i Sverige ändå.

mvh Björn
Du säger att det är de sista metrarna UPP som det är "stupigt" men att man inte behöver gå där om man bara vill vara på högsta punkten i Sverige. Så länge man kan ta sig högre upp är man väl ändå inte på högsta punkten i Sverige? Eller är jag helt ute och cyklar?
Du kanske menade "den riktiga brantheten handlar om de sista metrarna PÅ snökammen" och inte "upp på snökammen"?

någon m hit och dit

Sydtoppen är en glaciär. Sist jag upp var det ett par höjdmeters skillnad på snökammen för att vara högst eller nästan där. 1992 kan det ha handlat om ca 5 m från "tryggheten tilll brantheten". I faktiska m ö h kan det ha skiljt mer än 2 - 3 m då.

"De facto gäller" Nordtoppen är ändå Sveriges högsta berg.

mvh Björne

Jag har också varit uppe på toppen och instämmer i det som skrivits ovan. Det är inte en promenad i parken men det är heller inte livsfarligt så länge man har lite sunt förnuft och respekt för toppglaciären. När det är bäst att ta sig upp beror naturligtvis på väder och vind tidigare under säsongen men mitten av juli och fram till augusti känns som en bra tidsperiod.

Ett tips jag kan skicka med är att ni bör starta hyfsat tidigt på morgonen eller senare på dagen för att undvika de grupper som kommer upp från fjällstationen (de brukar dyka upp strax efter lunchtid). På så vis kan ni ta det i er egen takt uppe på toppglaciären och ni får lugn och ro att betrakta utsikten, ta lite foton osv.

avslutad210712

Gäst
Som flera har påpekat så skall man vara medveten om att det inte finns några svårigheter rent tekniskt att ta sig upp (så länge toppglaciären inte är barsmält) men konditionsmässigt var det mer jobbigt än vad man hört. När vi kom fram till kaffedalen och såg uppför sidan där vi skulle upp insåg jag att uttrycket man hört "en lätt vandring" liksom inte stämde för där är det hyfsat tungt att ta sig upp. Och minst lika jobbigt på tillbakavägen eftersom stenarna/gruset man går för har en förmåga att rulla undan så ta det lugnt på nervägen.

Men garanterat värt allt besvär.

Tälta i kaffedalen är nog en rätt hård upplevelse skulle jag tro. Var snö överallt i dalbotten när vi var upp men med tanke på att hela durlings led upp är massor av sten så lär det inte vara mindre stenigt där. Har dock sett bilder där folk tältat där så varför inte.

Tom Bombadill; sa:
Finns det någon riktigt brant passage på Durlings led?
Så brant att om man snubblar inte får stopp på sig?

Nej jag tycker inte det finns det. Backen upp från Kaffedalen till toppstugan är det brantaste partiet, men inte av den branntheten att man faller okontrollerat.

Har man dock problem med balansen och höjdskräck så kan det vara ett problem.

men prova. Det värsta som kan hända är att ni vänder om.

men varför tälta i Kaffedalen. Tälta nere i SIngivagge, västra delen. Gå in västerifrån och tälta i mynningen av Durlings led.

mvh Christian

Inga problem!

avslutad210712; sa:
Tom Bombadill; sa:
Min far har lite anlag för höjdskräck, tror ni han kan ta sig längst upp ändå?

Han kan ta sig i princip ända upp även om han lider av höjdskräck för det är som att gå uppför en bred backe. Det är när man kommer högst upp som det blir lite obehagligt så stannar han en eller två meter innan toppen så är det inga som helst problem med den biten.
Precis! då borde det inte vara några som helst problem!

Mvh Lars

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
lucasbrynte Bestiga Kebnekaise - full packning över Vierramvare? Fjällvandring 7
xefyros Bestiga Kebnekaise - tips för första gången Fjällvandring 29
Gråbuse Bestiga kebnekaise sen höst - går det? Fjällvandring 19
markanthus Tid på året att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 2
Johannes89 Bestiga Kebnekaise Fjällvandring 11
Fazt Bestiga Kebnekaise I december Fjällvandring 25
gegga moya Vad är en bra tid att bestiga kebnekaise på? Fjällvandring 19
##3 Bestiga Kebnekaise i mars? Fjällvandring 4
thedyck Bestiga Kebnekaise i Mars, April? Fjällvandring 11
hejsan22 Bestiga Kebnekaise... Fjällvandring 21
zazazela Bestiga Akka utgå från Akkastugan Fjällvandring 1
Jockan Bestiga Kaskasatjåkka mitten av september Fjällvandring 6
argindivid Någon som ska bestiga Keb V37 (september)? Fjällvandring 3
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
Gråsparven Bestiga Niják Fjällvandring 5
cnygardh Bestiga Tjakkeli Fjällvandring 5
Fjällrookiee Bestiga Ottfjället i Oktober? Fjällvandring 6
pantorama Bestiga Helags i maj – med snöskor? Fjällvandring 2
Magnus Eriksson 68 Bestiga Liddubakti Fjällvandring 3
andybenzo tips på berg att bestiga i fjällen. Fjällvandring 4
ksl65 Bestiga Sylarna i Oktober? Fjällvandring 8
jamlindell Bestiga Storsylen med barn Fjällvandring 10
yps Bestiga storsnasen Fjällvandring 4
Team Hagbard Bestiga Galdhöpiggen vintertid Fjällvandring 6
sespalan Bestiga Møysalen Fjällvandring 2
monterey Bestiga Ahkka, möjligt för nybörjare? Fjällvandring 8
maximiriam Bestiga Sylarna på 1 dag? Fjällvandring 18
shadowfire Vilka höga toppar att bestiga? Fjällvandring 7
tomhylsan Bestiga Sarektjåkkå utan utrustning Fjällvandring 3
Ninakanin Bestiga Vuojnesjåhkkå (från Bielavárásj?) Fjällvandring 5
ImpulzE Bestiga storsylen? Fjällvandring 3
bfia73 Bestiga Kåtotjåkka söderifrån? Fjällvandring 15
Bladh När bestiga keb? Fjällvandring 8
XPAT Bestiga Keb Fjällvandring 4
Anderljung Bestiga Sarektjåkkå sommartid Fjällvandring 23
Putte84 Vi som skulle bestiga keb... Fjällvandring 29
m.r Vandra kungsleden och bestiga toppar. Fjällvandring 4
Bestiga Akka Fjällvandring 2
kgp Bestiga Akka Fjällvandring 10
Ohjay Tältning & proviantera längs "Kebnekaise runt"? Fjällvandring 10
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
SofiaR Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl Fjällvandring 27
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
fonkymon Kebnekaise sydtopp, farligt? Fjällvandring 10
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg