Re: Re: Re: antenn
Kan väl dela med av egna erfarenheter
Har en vista (Patchantenn)som är tämligen kass i skogen om man inte lägger den ovanpå hatten dvs den tappar kontakten ganska omgående om man lägger den i bröstfickan.
Min Meridian Gold kan jag stoppa ner i benfickan och vandra med i tät granskog utan att den tappar kontakten.
Hur vet jag detta då - erfarenheten efter ett ansenligt antal dagar i jaktskogen.
Sen måste jag säga att vistans karta är suverän - har gjort en egen jaktkarta med alla gränser inritade.
Mitt val skulle utan tvekan falla på en C60 som är större än vistan men med helixantenn och bra kartor.
frosty; sa:Blekingepaddlare; sa:Får väl läggat mig i lite!frosty; sa:vad menar du med att legend har okänslig antenn? alla etrex modeller har väl samma antenn. Vilken gps har då bättre antenn? Och på vilka grunder baserar du dina kunskaper? Har själv varit ut på nätet men inte hittat något som gjort mig klokare. är nämligen själv inne på att köpa en GPS och vill då naturligtvis ha en med bästa mottagningsförmåga.
mvh
bo
Det är ju allmänt att en patchantenn som finns i etrexserien är klart okänsligare och kräver bättre mottagningsförhållanden än en helixantenn som man använder i C60 och i de flesta Magellan:s
Nackdelen med helixen är att den tar större plats i mottagaren.
Jo det har jag också fått mig itutat och teoretiskt är det nog oxå så, men det är ju inte bara antennen som det beror på om du får bra mottagning och tyvärr har jag som sagt inte hittat någon test som kan påvisa vilken mottagare som är bäst.
Kan väl dela med av egna erfarenheter
Har en vista (Patchantenn)som är tämligen kass i skogen om man inte lägger den ovanpå hatten dvs den tappar kontakten ganska omgående om man lägger den i bröstfickan.
Min Meridian Gold kan jag stoppa ner i benfickan och vandra med i tät granskog utan att den tappar kontakten.
Hur vet jag detta då - erfarenheten efter ett ansenligt antal dagar i jaktskogen.
Sen måste jag säga att vistans karta är suverän - har gjort en egen jaktkarta med alla gränser inritade.
Mitt val skulle utan tvekan falla på en C60 som är större än vistan men med helixantenn och bra kartor.