Vi vill ut och vandra, och tälta.
- Vi är oftast 3 pers (2 vux, 1 barn 3 år), men ibland någon vuxen och/eller barn till.
- Vår, sommar, höst gäller (just nu iaf...vem vet om man får mersmak?)
- Skog (mest), fjäll (lite) och skärgård (enstaka).
I princip bara en rygg fri, så lätt tält (det ska ju vandras lite också).
Handlar oftast om 2-3 nätter, kanske någon gång 1-veckas-tur, om möjligt.
Vandrar en del, dock "aldrig" tältat, så har inte bra koll.
Har surfat omkring och läst tills ögonen blöder, men kan inte bestämma mig/oss. Så har ringat in vad jag tror vi vill ha:
Bergans Compact 4
Fjällräven Akka R/S 4
Helsport Fjellheimen Camp 4
Hilleberg Nallo GT 4
(Arctic Alpine WBT 4?)
och en "outsider" som känns ganska lockande med det höga taket etc:
Tentipi 5 lätt (Zirkon/Onyx), eventuellt med innertält?
Men hur fungerar en tältkåta uppe i fjällen när det börjar blåsa upp..?
Och lite orolig för vikten, iofs väger 5 Zirkon + inner "bara" ca 6kg. Men de andra tälten ovan är lättare. Gissar att det är mer skrymmande också?
Tyvärr verkar det vara svårt att hitta dessa tält uppställda någonstans. Och Tentipi/kåtor verkar inte finnas någonstans i butik uppställt? Så svårt att "prova" själva.
För tillfället lutar det åt ett Akka R/S 4 då den verkar ha störst utrymmen av tälten ovan? Eller Bergans Compact, billigare, men lägre och mindre absid. Är Fjällräven värt de extra tusenlapparna?
Kan någon hjälpa mig att stilla min beslutsångest? Eller få mig att komma på andra tankar?
Tack på förhand!
- Vi är oftast 3 pers (2 vux, 1 barn 3 år), men ibland någon vuxen och/eller barn till.
- Vår, sommar, höst gäller (just nu iaf...vem vet om man får mersmak?)
- Skog (mest), fjäll (lite) och skärgård (enstaka).
I princip bara en rygg fri, så lätt tält (det ska ju vandras lite också).
Handlar oftast om 2-3 nätter, kanske någon gång 1-veckas-tur, om möjligt.
Vandrar en del, dock "aldrig" tältat, så har inte bra koll.
Har surfat omkring och läst tills ögonen blöder, men kan inte bestämma mig/oss. Så har ringat in vad jag tror vi vill ha:
Bergans Compact 4
Fjällräven Akka R/S 4
Helsport Fjellheimen Camp 4
Hilleberg Nallo GT 4
(Arctic Alpine WBT 4?)
och en "outsider" som känns ganska lockande med det höga taket etc:
Tentipi 5 lätt (Zirkon/Onyx), eventuellt med innertält?
Men hur fungerar en tältkåta uppe i fjällen när det börjar blåsa upp..?
Och lite orolig för vikten, iofs väger 5 Zirkon + inner "bara" ca 6kg. Men de andra tälten ovan är lättare. Gissar att det är mer skrymmande också?
Tyvärr verkar det vara svårt att hitta dessa tält uppställda någonstans. Och Tentipi/kåtor verkar inte finnas någonstans i butik uppställt? Så svårt att "prova" själva.
För tillfället lutar det åt ett Akka R/S 4 då den verkar ha störst utrymmen av tälten ovan? Eller Bergans Compact, billigare, men lägre och mindre absid. Är Fjällräven värt de extra tusenlapparna?
Kan någon hjälpa mig att stilla min beslutsångest? Eller få mig att komma på andra tankar?
Tack på förhand!