Cykeltransport i Sverige.
Hej!
Vi har ju haft en del livliga diskussioner och debatter om det här temat. Någon gång ställde jag en oskyldig fråga om cykeltransport på svenska tåg och förstod att även ni infödingar har samma problem och inte heller fattar saken.
Det var med intresse och en viss glädje att jag började läsa om den aktuella utvecklingen, men efter att ha läst SJ's informationstext har man igen eller fortfarande en besk eftersmak.
Det är ett pyttelitet steg framåt och det finns så många principiella, organisatoriska, logistiska och tidsmässiga inskränkningar och krångligheter att man undrar om det här är ett skämt, liksom realsatir!!
I princip består hela texten på SJ:s hemsida av inskränkningar och krångligheter. Max fyra cyklar per tåg? Det måste vara ett skämt. Inget bagage på cyklarna? Lämna in cyklarna till ett extra cykeltransportföretag? Springa fram och tillbaka, ringa folk och fixa och greja? Men bara på vissa veckodagar, självklart inte på helgen? På vissa ställen 24 timmar i förväg?
I princip noll flexibilitet. Och så är det bara en sådan där semestergrej, ingen vardagslösning året runt.
Hur skulle det vara med att själv ta med sig cykeln på tåget? Punkt slut. Utan krusiduller. Hur enkelt som helst. (Om man har passande vagnar.)
Varför är det så?
Ni svenskar som är världsberömda för så många smarta och riktigt fiffiga uppfinningar och tekniska lösningar. Ni svenskar som är så världsberömda för ert sociala samhälle och er hållbara och miljövänliga livsstil och er enorma omtänksamhet i så många avseenden.
Jag undrar dessutom om det här är ett typexempel på lyckad massmanipulation eller om det är en brist på basdemokrati och demokratiskt initiativtagande. Eller kanske både och?
Om man som järnvägsbolag eller trafikmyndighet bara upprepar tillräckligt ofta och tillräckligt länge att individuell cykeltransport = tågförsening då kanske börjar folk tro att detta är sant. Även om det finns massvis med motexempel i andra länder. Jag minns inte när det var att ni slutade transportera cyklar på tåg, men många unga svenskar har nog aldrig hört eller sett något annat än att det är omöjligt eller åtminstone måste vara riktigt komplicerat att transportera cyklar på tåg.
Cykeln är, har varit och måste vara ett fullständigt integrerat vardagstrafikmedel, vars användning och transport är lika självklart som att ta med sig ett paraply eller något liknande.
Några ord om hur det är i den här delen av Europa. Det finns väldigt mycket som kan och måste kritiseras i samband med Deutsche Bahn. Ibland undrar man verkligen om de har en intern tävling om vilken åtgärd som är bäst för att skrämma bort kunder.
Men just det här med cykeltransport på tåg har alltid varit problemfritt. Det är liksom djupt förankrat i allas medvetande att man skall kunna transportera cyklar på tåg. Och när det är i allas medvetande så går det. Vagnarna konstrueras på ett visst sätt, cyklister får plats och utrymme och accepteras resp. integreras även i värsta rusningtrafiken.
Jag har pendlat med cykel på tåg så ofta och så länge att jag ibland undrade om jag bor på tåget. Jag har pendlat på landet, i provinsen, kors och tvärs genom Berlin. Det funkar hur bra som helst.
Vad har det blivit av EU-lagstiftningsresolutionen? Har den försvunnit? Är den fortfarande på väg?