Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Nä det skulle jag inte vilja påstå, har använt båda säckar mycket och tycker inte det finns några likheter alls. Men SS2000 är bättre om man är lång och ska bära lite tyngre så är den klart bättre. Bar 17 kg under en 4 mila marsh i somras utan att känna några större obehag av säcken, vilket är rätt bra för en så liten säck.
Men för dagsturer och som handbagage fördrar jag den mindre och smidigare Munron.
Attans... jag börjar nästan ångra att jag inte skaffade en SS2000 för 500 spänn istället för min Besshö för 1200.
Å andra sidan är det kanske inte så mondänt att bli misstagen för beväring på permis. Med en Vulcan kan i alla fall folk tro att man är kustilleriartist i alla fall. Ehr... inte för att jag skulle bry mig om sånt.
Å andra sidan är det kanske inte så mondänt att bli misstagen för beväring på permis. Med en Vulcan kan i alla fall folk tro att man är kustilleriartist i alla fall. Ehr... inte för att jag skulle bry mig om sånt.
En civilare variant hade inte varit fel, särskil inte nu när det finns sidofickor till den också. Då blir det en riktigt bra säck även för helgturen =)
Välsorterade och välsorterade, det kan ju alltid diskuteras. Den där Norröna Fusion du nämner finns ju iaf på Femmans, det är väl en början (med tanke på att du skrev att du var intresserad av den) ?
Jag har en Berghaus Extreme Rock som skridskosäck och den har bra stabilitet och bärkomfort och är kompakt och hyfsat lätt men jag har modifierat den genom att sänka botten för att den skall ha lägre tyngdpunkt vilket är bra vid skridsko eller skidåkning.
Att jag valde den berodde på att den fick bra omdömen i test i DNTs tidskrift Fjell och Vidde beträffande stabilitet.
Jo jag har kikat lite på den, men egentligen inte tillräckligt mycket för att uttala mig. Så det är nog bäst att du kikar på den själv. Om du inte redan har varit där så rekommenderar jag annars Fjällsport. De har bra personal och bra grejer, om än mest dyrare prylar. Hursomhelst, där bör du i alla fall kunna kika på Klättermusens Ratatosk. Kanske kan vara något? Den är i och för sig dyr, men verkar väldigt rejäl & slittålig. Med tanke på förväntad livslängd kanske inte priset är så avskräckande?
Jo jag har kikat lite på den, men egentligen inte tillräckligt mycket för att uttala mig. Så det är nog bäst att du kikar på den själv. Om du inte redan har varit där så rekommenderar jag annars Fjällsport. De har bra personal och bra grejer, om än mest dyrare prylar. Hursomhelst, där bör du i alla fall kunna kika på Klättermusens Ratatosk. Kanske kan vara något? Den är i och för sig dyr, men verkar väldigt rejäl & slittålig. Med tanke på förväntad livslängd kanske inte priset är så avskräckande?
Jag har varit på Fjällsport men de hade inte några som passade... mycket klättergrejer. Vi kollade på en ArcTeryx Spear 24, som vi tyckte va kanon... men för dyr. (Sen är jag lite emot märket. )
Klättermusen har jag hört mycket om... men de är också för dyra. Även om de kommer att hålla väldigt länge.
Tror ni att Berghaus och Norrøna kan mäta sig med ArcTeryx? Om inte kvalitetsmässigt så kanske komfortmässigt?
Jag har varit på Fjällsport men de hade inte några som passade... mycket klättergrejer. Vi kollade på en ArcTeryx Spear 24, som vi tyckte va kanon... men för dyr. (Sen är jag lite emot märket. )
Klättermusen har jag hört mycket om... men de är också för dyra. Även om de kommer att hålla väldigt länge.
Det är lite komiskt att du fastnat för just den ryggsäcken. I vintras bestämde jag mig för att köpa ny vardagsryggsäck, och det blev till slut just en Spear 24 köpt i Fjällsport-butiken. Ryggsäcken sitter väldigt bra och bekvämt på ryggen, bättre än alla andra ryggsäckar jag provade. Nu är jag dock inte helt nöjd med köpet, då jag tycker den är lite för liten. Det är ett problem framförallt då jag skaffat mig en bärbar dator som jag vill kunna bära med mig i ryggsäcken. Den får emellertid absolut inte plats i de där påstådda 24 literna. Förutom det samt det lite svettiga ryggstycket är jag väldigt nöjd med ryggsäcken.
Är det intressant kan jag eventuellt tänka mig att sälja den, och istället köpa en ny ryggsäck som rymmer datorn. Hör av dig per e-post i så fall.
[Ändrat av JonathanW 2005-11-16 kl 09:58]