Bergaus?

Re: Re: Re: Netshopping?

-Patric-; sa:
Johan.E.S.; sa:
När jag t ex köper nya kängor eller ny ryggsäck, provar jag först i Sverige för att sedan beställa från Tyskland. Den personliga servicen man får i en butik i Sverige motiverar inte de högre priserna.

/Johan ES

Smart..

Det finns en anledning att de lokala friluftshandlarna går under till förmån för de stora kedjorna som ingen gillar ändå.. Det finns en anledning till att de flesta som idag jobbar på de stora kedjorna inte kan mer än att klämma finnar och pilla näsan..

Nää, kan man nyttja deras tjänster så kan man fan betala för dom! usch..
Men -Patric-, i landet där jag bor är skillnaden mellan de billiga internetshopparna och friluftshandlarna mycket mindre!

Det är det som är problemet, svenska friluftshandlare konkurrerar med utländska internetbutiker och eftersom distributionen i Sverige är på tok för dyr så blir butikspriserna det oxå.

/Håkan

Re: Re: Re: Re: Netshopping?

Håkan K; sa:
Det är det som är problemet, svenska friluftshandlare konkurrerar med utländska internetbutiker och eftersom distributionen i Sverige är på tok för dyr så blir butikspriserna det oxå.

/Håkan

och det blir bättre av att folk bara nyttjar deras tjänster för att prova? detta är ju inte precis ett friluftsproblem, det gäller många varugrupper.. jag betalar gärna mer om jag vet vart pengarna går!

Mer konkurrens!

-Patric-; sa:
och det blir bättre av att folk bara nyttjar deras tjänster för att prova? detta är ju inte precis ett friluftsproblem, det gäller många varugrupper.. jag betalar gärna mer om jag vet vart pengarna går!

Ett problem är ju att det är samma pris hos de stora kedjorna - där "öh... det är olika färg" är svaret på frågan "vad är det för skillnad mellan de här sovsäckarna" - som hos de seriösa som verkligen ger service.
Eller rättare sagt: det är ju till och med ofta billigare hos de serviceinriktade!

Jag tycker att de stora kedjorna borde kunna sätta konkurrenskraftiga priser, men det får de väl inte göra för leverantörerna (eller för sina monopolistiska moderbolag). Så länge vi inte får priskonkurrens i landet kommer ju inga priser sänkas om vi inte visar vårt missnöje.

Re: Mer konkurrens!

Nordesjö; sa:
Jag tycker att de stora kedjorna borde kunna sätta konkurrenskraftiga priser, men det får de väl inte göra för leverantörerna (eller för sina monopolistiska moderbolag). Så länge vi inte får priskonkurrens i landet kommer ju inga priser sänkas om vi inte visar vårt missnöje.
Lösningen på problemet:
Flytta till Tyskland! (Eller USA, så blir det riktigt billigt med frilufts-, mtb-prylar mm).

Jag är beredd att betala för kompetent rådgivning i butik, men jag är inte beredd att betala hur mycket som helst.

/Håkan

Re: Mer konkurrens!

Nordesjö; sa:
Eller rättare sagt: det är ju till och med ofta billigare hos de serviceinriktade!

Så länge vi inte får priskonkurrens i landet kommer ju inga priser sänkas om vi inte visar vårt missnöje.

Det är just det jag menar, det gäller att vara rädd om de små oberoende handlarna med kunskap och relativt konkurrenskraftiga priser..

Re: Re: Mer konkurrens!

-Patric-; sa:
Det är just det jag menar, det gäller att vara rädd om de små oberoende handlarna med kunskap och relativt konkurrenskraftiga priser..
Men de är ju inte konkurrenskraftiga, i förhållande till Globetrotter, Barrabes osv! De konkurrerar inte bara mot Stadium m fl utan resten av världen! Med höga inköpspriser så kommer de inte att överleva.

/Håkan

lowe; sa:
Johan:
Ja, du provar först för att sedan beställa...Det kan ju ha varit skälet till varför jag tipsade om leverantör i Sverige!

Vilken tur! Jag missförstod och fattade inte att du menade att man först skulle testa i Sverige och sedan köpa utomlands. Inte lätt för mig att förstå då allt du skriver är en affär i Sverige som tar in Berghaus.

lowe; sa:
Och grattis att du passar så bra i de europeiska måttabellerna,/.../

Somliga har tur :)

-Patric-; sa:
Smart..

Det finns en anledning att de lokala friluftshandlarna går under till förmån för de stora kedjorna som ingen gillar ändå.. Det finns en anledning till att de flesta som idag jobbar på de stora kedjorna inte kan mer än att klämma finnar och pilla näsan..

Tyvärr har jag aldrig (än så länge) haft en chans att bo i så pass stor stad att det finns flera, både stora och små, friluftsaffärer att välja mellan. Därför har alltid internet varit det bästa alternativet för att hitta bästa priset. Dock håller jag med dig om att kunskapsnivån överlag är ganska låg i friluftsaffärer samt även i vissa sportaffärer.

/Johan ES

Re: Re: Re: Mer konkurrens!

Håkan K; sa:
Men de är ju inte konkurrenskraftiga, i förhållande till Globetrotter, Barrabes osv! De konkurrerar inte bara mot Stadium m fl utan resten av världen! Med höga inköpspriser så kommer de inte att överleva.

/Håkan

*pust* jag längtar tills motsvarigheten till de Tyska snabbmatköpskedjorna som Lidl kommer i friluftsform till Sverige... urk! om dom seriösa handlarna försvinnar vart skall folk då prova innan dom köper via nätet?

Johan.E.S.; sa:
Tyvärr har jag aldrig (än så länge) haft en chans att bo i så pass stor stad att det finns flera, både stora och små, friluftsaffärer att välja mellan.

/Johan ES

Då e det inte så jäkla enkelt.. Tillgång är en förutsättning!

:)

eh?

Johan:
Ja, en inhemsk leverantör kan ju erbjuda både test och/eller inköp (vilket man kanske kan förstå själv), varför ditt inlägg/motpåstående andades rätt eller fel, vilket jag tycker känns helt i det här sammanhanget.

Re: Re: Re: Re: Mer konkurrens!

-Patric-; sa:
*pust* jag längtar tills motsvarigheten till de Tyska snabbmatköpskedjorna som Lidl kommer i friluftsform till Sverige... urk! om dom seriösa handlarna försvinnar vart skall folk då prova innan dom köper via nätet?
Men grejen är ju att det finns plats för de seriösa! Globetrotter tenderar väl till mainstream, men de säljer (generellt) bra, till hyfsade priser. De är oxå kompetenta och oförskämt trevliga att ha att göra med. Likaså Unterwegs som finns här i Bremen (och ffa Wilhelmshaven-butiken som jag har erfarenhet av). Visst är det en kedja, men det är en kedja som har folk som förstår innebörden av outdoor OCH kundservice, till ett acceptabelt pris.

Kom till Tyskland, Putte! Snälla! :)

/Håkan

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tundraman Regnbyxor Bergaus Kläder 4

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg