Liggunderlag o vattenflaska på Helium-ryggsäcken
Liggunderlag: På skidturer har jag haft det horisontellt (fel: ska vara vertikalt) fastsatt med en spännrem runt de två stora kompressionsremmarna som trycker ner locket, tillsammans med snöspaden. Det ser (tyvärrr) ut som att man har en dyktub på mitt på ryggen, om ni förstår hur jag menar. Fördelen är att man inte märker av liggunderlaget när man har ryggsäcken på sig.
Vattenflaska: På skridskoturer har jag haft dryckesflaskan i en av nätpåsarna längst ner på ryggsäckens yttersida. Efter lite övning så funkar det bra att både ta upp flaskan och sätta tillbaka den igen samtidigt som man åker skridsko. Är det kallt så får man ha vattenflaskan i lite emballage. Annars är ryggsäcken förberedd för vätskesystem (ficka för vattenpåse och hål för slang) eller varför inte pröva något av de andra förslagen här i tråden...
Jag är mycket nöjd med min Helium 55L. Den är lätt, smidig och passar för många olika aktiviteter: skidåkning, skridskoåkning (efter komplettering med grenrem o påse för livlina), vandring, tågresor etc. Funkar mycket bra med packning upp till ca 15 kg, tycker jag.
Jörgen Holmén