bergans helium 55

Eller köra med Festis-flaskor som jag gör.

festis1.jpg

På ryggsäckens axelremmar sitter den liksom med ett stort lärkhuvud. I bältet sitter den inte riktigt lika säkert, men korsar man snöret bakom bältet och ser till att den övre slingan är vinkelrät (d.v.s. inte som på bilden, där är det den undre slingan som är det) så sitter den tillräckligt stadigt. Det är egentligen bara den övre slingan som behöver ligga i skåran när man har den i bältet.

...och för oss som gillar MER-flaskorna med stor öppning så noterade jag igår att den nya MER-flaskan har en tydlig midja som man bör kunna använda till upphängning nermander-stylee... Eller så finns det t.ex. SimBLISSitys UnSlack Pack om man är shoppingsugen.

Liggunderlag o vattenflaska på Helium-ryggsäcken

Liggunderlag: På skidturer har jag haft det horisontellt (fel: ska vara vertikalt) fastsatt med en spännrem runt de två stora kompressionsremmarna som trycker ner locket, tillsammans med snöspaden. Det ser (tyvärrr) ut som att man har en dyktub på mitt på ryggen, om ni förstår hur jag menar. Fördelen är att man inte märker av liggunderlaget när man har ryggsäcken på sig.

Vattenflaska: På skridskoturer har jag haft dryckesflaskan i en av nätpåsarna längst ner på ryggsäckens yttersida. Efter lite övning så funkar det bra att både ta upp flaskan och sätta tillbaka den igen samtidigt som man åker skridsko. Är det kallt så får man ha vattenflaskan i lite emballage. Annars är ryggsäcken förberedd för vätskesystem (ficka för vattenpåse och hål för slang) eller varför inte pröva något av de andra förslagen här i tråden...

Jag är mycket nöjd med min Helium 55L. Den är lätt, smidig och passar för många olika aktiviteter: skidåkning, skridskoåkning (efter komplettering med grenrem o påse för livlina), vandring, tågresor etc. Funkar mycket bra med packning upp till ca 15 kg, tycker jag.

Jörgen Holmén

Senast ändrad:
Regnskydd?

Hej! Tack för era vattenflasketips! Nu undrar jag hur ni gör med en annan sak :) Använder ni regnskydd och om inte hur tål den regn? Jag använder cellplastunderlag och tycker det är smidigare att inte använda regnskydd. Istället har jag det som inte ska bli blött vattentätt. Men det vore intressant och höra om regn formligen rinner in eller om det blir visst stopp. Ska tilläggas att jag nu köpt en väska och har den hemma :)
/Matias

Jag har regnskyddet inne i säcken istället, d v s tunna vattentäta packpåsar (Sea to Summit). En liten (4 L) för vattenkänsliga småprylar i locket och en rymlig (20L) för kläder, dunjacka, sovsäck mm. Funkar då även som flytväst vid skridskoåkning. Funkar lika bra på sommaren tycker jag. Har inte tänkt på hur mycket vatten läcker in i säcken. Materialet är tunt, torkar snabbt, hyfsat vattenavstötande och suger inte så mycket vatten. Råkade dock ut för en läckande vattenflaska inne i ryggsäcken en gång, som den vadderade ryggplattan sög upp - blev rejält blöt om ryggen. Allt torkade upp relativt snabbt.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Cuba Cola Bergans Helium V55 - för kort i rygglängd?? Lättpackning 12
grodanbolle Vango Helium 200 - Aktodödaren? Lättpackning 11

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg