Bergans Ekstrem?

Hej!

Någon som har erfarenheter från detta tält. Jag tyckte det verkade vara ett väldigt förmånligt pris på detta tält(4000). 5000mm tältduk liksom golvduk. Rymmer fyra pers och en stor absid som såg ut att rymma det mesta.

Säljaren hävdade att tältet skopade ut fjällräven iaf. Skulle vara kul att höra lite åsikter från dem som använt tältet. Fjällrävenanvändare får gärna lämna synpunkter de med. HB-fans behöver inte göra sig besvär då jag bestämt mig för att dessa är för dyra och de verkar inte finnas i överflöd på begagnatmarknaden heller.

Mvh
The Crow

Bergans kvalitet

Känner inte till tältet specifikt (har bara sett det på nätet), men Bergans gör riktigt bra grejor.

Såg att http://www.sport-it.no/ hade tältet för 3.214 NOK. (1 norsk krona c.a. 1,10 svenska)

Där fanns också likaledes norska Helsport med olika modeller, tex. "TROLLHETTA 3 CAMP" för 2.500 NOK.

Funkar det i Norge (vilket det gör) så funkar det i Sverige.

/ G
[Ändrat av tigertamjaren 2003-07-08 kl 14:42]

Resultat

Hittade denna gammla tråd. Det slutade med att jag köpte ett ekstrem iaf. Det funkar bra, fast det räcker inte med 5000mm i motstånd i golvduken om man vill slippa bli fuktig. Frågan är dock om det spelar nån roll iom att man ligger på liggunderlag iaf.

Fick den trevliga möjligheten att slå upp det i kraftig vind en bit upp på Sonfjället. Vet inte hur mycket det blåste riktigt men ska man tro en fjällbok så var det mellan 10 - 15m/s. Tältet höll rätt bra men en alumiumbåge krökte sig lite, inte värre än att den fortfarande är användbar och inte kommer att bytas ut. Vet inte hur vanligt det är. Till saken är väl att den hoppade ur hylsan vid marken, vet inte om det kan ha haft betydelse för krökningen.

Mvh
Fredrik

Re: Resultat

The Crow; sa:
Hittade denna gammla tråd. Det slutade med att jag köpte ett ekstrem iaf. Det funkar bra, fast det räcker inte med 5000mm i motstånd i golvduken om man vill slippa bli fuktig. Frågan är dock om det spelar nån roll iom att man ligger på liggunderlag iaf.

Fick den trevliga möjligheten att slå upp det i kraftig vind en bit upp på Sonfjället. Vet inte hur mycket det blåste riktigt men ska man tro en fjällbok så var det mellan 10 - 15m/s. Tältet höll rätt bra men en alumiumbåge krökte sig lite, inte värre än att den fortfarande är användbar och inte kommer att bytas ut. Vet inte hur vanligt det är. Till saken är väl att den hoppade ur hylsan vid marken, vet inte om det kan ha haft betydelse för krökningen.

Mvh
Fredrik

Eftersom jag är Hilleban vågar jag yttra mig först nu med tanke på vad du skrev i originalinlägget ;) Nåå, var det värt de extra kronor du sparade in på att inte köpa ett HB? Fuktigt golv, krökt aluminiumbåge i ett tält som höll "rätt bra" i vinden?

Japp, bågen är fullt funktionsduglig öven om den inte ligger rakt på marken när man tar ut den ur tältet. Som jag sa så ligger man ju på ett liggerunderlag hur som helst. Är golvet i ett HB vattentätt? Om inte så är det ointressant.

Ett berans är halva priset så det är inte några få kronor som man sparar, utan två bra ryggsäckar.

Mvh
Fredrik

Tält

The Crow; sa:
Japp, bågen är fullt funktionsduglig öven om den inte ligger rakt på marken när man tar ut den ur tältet. Som jag sa så ligger man ju på ett liggerunderlag hur som helst. Är golvet i ett HB vattentätt? Om inte så är det ointressant.

Ett berans är halva priset så det är inte några få kronor som man sparar, utan två bra ryggsäckar.

Mvh
Fredrik

Det går rättså bra att få tag på bra Hilleberg tält på dera Outlet till vettiga priser, samma prisbild som Bergans, har både ett Haglöfs Hilleberg o Salewa så jag är inte köpt Hans

Re: Resultat

The Crow; sa:
.....
Till saken är väl att den hoppade ur hylsan vid marken, vet inte om det kan ha haft betydelse för krökningen.

Mvh
Fredrik
Kanske den hoppade ur hylsan för att den redan var krökt? Verkar lite skrutt att det ska hända vid 10-15 sekundmeter. Vad händer vid 18 m/s? Själv skulle jag direkt byta ut pinnen om den hoppat ur hylsan och jag ser att den är felkrökt.

Raskesven

Att man inte vill sälja sitt tält säger ju inte så mycket. Jag vill inte sälja mitt Bergans heller...

Och nä, bågen var inte krökt när jag satte i den. Frågan är mer om den kröktes förre eller efter den hoppade ur hylsan. Sedan huruvida det klarar 18m/s så kan det för allt jag kan bedömma ha blåst 20m/s. Det var ju inte så att jag hade en vindflöjel med mig upp. Vi var uppe strax under en bergskam och regnet piskade som fan i ansiktet och enligt boken kunde det innebära allt mellan 10 till 25 m/s. Clas Grundstens bok förövrigt som jag kikade i.

Det verkar som många tycks tro att den här krökningen av bågen år rätt omfattande. Det är den inte, på marken är bågen inte rak, thats it. Monterade i tältet så ser man ingen skillnad mot förut.

Jag tror att själva orsaken till att den hoppade ur beror på mig och bristande rutin. Jag har aldrig slagit upp ett tält i kraftig blåst tidigare och nu var jag tvungen att göra det själv, följdaktligen spände jag troligen inte åt hylsan ordentligt.

Men om jag ska dra nån slutsats av det ni skriver, är det att inga andras alumiumbågar kröker sig utan är raka som spikar efter påfrestningar?

Mvh
Fredrik

Regnet piskar som fan i ansiktet vid 11 m/s. I brist på vindmätare, har du ingen hatt?;-) Min hatt sitter kvar nertryckt till just 11 m/s, vid 12 drar den om jag inte använder hakremmen. Har kollat med Silvas vindmätare.

10-12 sekundmeter är så pass vanligt att det ska tältbågar klara lätt, det ska de vara gjorda för, och mer än så. Mitt Niaks tältbågar händer det ingenting med vid 15 m/s. Däremot kan originalmittstången i alu till min kåta, när den var i originalskick, knäckas vid 15-20 m/s. Det har jag haft det tvivelaktiga nöjet att uppleva.

Raskesven

The Crow; sa:
Att man inte vill sälja sitt tält säger ju inte så mycket. Jag vill inte sälja mitt Bergans heller...

Saxat av Torbjörn...

Men om jag ska dra nån slutsats av det ni skriver, är det att inga andras alumiumbågar kröker sig utan är raka som spikar efter påfrestningar?

Mvh
Fredrik

Om jag fattat dig rätt så var det enda du tyckte var strul med tältet att det inte höll tätt i golvet riktigt.

Finns det ett extra golv att köpa att ha under ?
om inte , går det att tillverka ett ?
Är impregnering av väven ett alternativ ?

angående att andra bågar kröker sig så är det normalt att bågar kröker sig något längs hela bågens längd.
dock om du har en skada på ett segment i hela bågen så skulle jag bytt ut det segmentet eftersom det nu är en svag länk och kostnaden är minimal för att få bort den svagheten.
inte kul att vara ute i något man inte riktigt litar på. Ta med den som reserv eller något.

Det enda jag undrar lite över är att det är ett 4 manna tält, är du helt själv i det ??
isåfall är det inte lite väl stort då ??

/Torbjörn

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Zil Bergans 6013 Ekstrem 3-4 manns Bo och sova 5
praame Bergans Trollhetta vs Hardangervidda Bo och sova 1
Kasase Bergans Trillemarka erfarenheter? Bo och sova 1
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Zeeker0 Har jag köpt fel? Bergans Romsdal vs Trysil Bo och sova 5
hsp Bergans Extreme skador Bo och sova 1
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
JohnMacQueen Någon som har erfarenhet av bergans Trillemarka? Bo och sova 4
Bearik Footprint till Bergans Trollhetta 3 Bo och sova 0
KarinAH Footprint Bergans Romsdal 3p Bo och sova 1
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
Pernilala Urberg vs Bergans Bo och sova 12
Joell Bergans-tält Bo och sova 7
Farbror Bergans Trollhetta Tunnel 1, resa och justera Bo och sova 22
Daniel___ ev dumsnålhet och Bergans Trysil Bo och sova 20
C Sanglert Bergans Tight & Light Bo och sova 3
Johan_olsson Bergans lavvu 4-6p Bo och sova 1
Emmelin Skillnad på Bergans tält? Bo och sova 1
Kierkai Bergans Trollheta 2 eller 3P? Bo och sova 10
Roddan76 Bergans Compact 2 vintertid Bo och sova 8
Magnus_N Bergans Trollhetta 3p Bo och sova 3
Tundraman Bergans compact Light vs compact winter Bo och sova 2
johanzell Tält Bergans Trollhetta 3p Bo och sova 5
robinlu Bergans Compact light 2 Bo och sova 12
srimpila Urberg Rapadalen 3 p eller Bergans Compact 3 p Bo och sova 8
såg Eld i Bergans Lavvo. Bo och sova 3
Osterberg Bergans Compact light 2 Bo och sova 8
anders998 Bergans tältkåta Bo och sova 10
Didgeridoohan Bergans Rondane Tält Bo och sova 13
Sezziyanen Bergans Kompakt Light 3 Bo och sova 31
Micke_k_d Bergans tält? Bo och sova 12
Topi Bergans Wiglo LT4 - familjetält i fjällen? Bo och sova 11
utesälen Hilleberg eller Bergans...? Bo och sova 41
vane505 Hilleberg Nallo och Bergans Compact Light. Skillnader? Bo och sova 4
desireman Är Bergans kompakt 4 ett bra tält? Bo och sova 4
KristoferE Innermått på WBT 2 och Bergans Compact Light 2 Bo och sova 4
Naturtjejen Bergans Compact 2 el 3 Bo och sova 13
Kroppefjäll Bergans kompakt 3, skyddsgolv? Bo och sova 2
meringa Bergans Kompakt eller Vaude Taurus? Bo och sova 2
forslund Golv till bergans kompakt Bo och sova 5
Kroppefjäll Tält, Bergans kompakt 3 Bo och sova 6
pelle.k Bergans Compact 2 Bo och sova 3
trekk Bergans Arctic Extreme 4220 Bo och sova 5
Herr Freeman Alternativ till arctic alpine design wbt - Bergans compact light? Bo och sova 1
johan.e.svensson Bergans Compact 4 vs Bergans Compact Light 4 Bo och sova 3
stortotta McKinley vs Bergans? Bo och sova 7
Skråmsta Bergans 6005 Compact 4 Bo och sova 2
samppa89 Tält köp Bergans vs. WBT Bo och sova 28
alstersjo Fäste för extra staglina bergans tält Bo och sova 8
angrytino Bergans Kompakt Light 2 vs. Arctic Alpine design 2 Bo och sova 3

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg