Re: Jämtland
>Jag vill också påpeka att Jämtland också ligger i
>Norrland. Tips! Skriv Lappland istället så blir det
>kanske mer rätt.
Såja.. nu är det ändrat.
Jag ska erkänna att jag aldrig har haft någon vidare koll på landskapen och länen. Jag brukar blanda ihop Skåne och Småland fast det börjar jag få koll på nu.
Tack för hjälpen.
>Förresten, vad var det som skiljde sig mest i
>landskapet motför Jämtlandsfjällen? Vad det bara
>Sareks högre toppar eller var det nått mer?
Jag säger inte att Jämtland inte har sin charm och jag har ju bara varit där en gång så jag har ju inte sett allt. Men det är nog inte storslagenheten som imponerade mest på mig i Padjelanta utan känslan av vildmark. Här befinner man sig längre in i fjällvärlden, längre ifrån civilisationen. Det enda störande momentet är väl helikoptern som flyger in vandrare till Kvikkjokk. Dessutom är allt så mycket mer storslaget och man blir väldigt liten vilket är en härlig känsla. Tarradalen var speciellt imponerande och stenlandskapen kring och upp till Vaimok, för att inte tala om de stora sjöarna Virihaure och Vastenjarue. Det är inte lika inringat av civilisationen på samma sätt som i Jämtland.
Jag gillade sträckan mellan Ramundberget och Helagsstationen i Jämtland eftersom man blev mer ensam där, för mellan Helags och Storulvån via Sylarna (vilket eg är en finare sträcka) tyckte jag att det var en riktig motorväg. Jag ska komma tillbaka till Jämtland och då ska jag pröva Pilgrimsleden. Men i sommar funderar jag på en vandring i Kebne-området. Kanske från Sitajaur och upp mot Abisko via Mårma eller nåt sånt. Jag försöker nog att hitta vägar där jag blir ganska ensam.
Olle