• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Benskörhet?

Den 3 oktober, under en lång löptur, snavade jag på en decimeterhög smal stubbe, flög omkull
och fick höger arm mellan överkroppen och marken så illa och våldsamt att axeln slogs ur led. Det var 2-3 km hemifrån, men jag gick hem, drog av kläderna (en svettig T-shirt med en enda arm är en utmaning) duschade, tog på ordentliga kläder (tröjan över armen, en strumpa, oknutna skor, snörena i skaften) och tog sjuktransport till akuten. Väl där fick jag snabb hjälp; de lyckades med viss möda och en avsevärd dos morfin få axeln på plats. Röntgen visade också på en fraktur högt upp på axeln, vid ett muskelfäste. Jag kör naturligtvis rehab, som nu gått över från isometriska övningar (astråkigt!) till gummiband (mindre tråkigt, men inte smärtfritt). Prognosen är 6 månader!! Och jag som klarat samtidiga frakturer i bäcken, armbåge och radius, samt försvagad rumpmuskel, på tre (trafikolycka, februari 2008). Värken är inte olidlig, men tillräcklig för att störa min nattsömn.

Nu får jag kallelse till vårdcentralen för undersökning av förmodad benskörhet! Det är ju omtänksamt men verkar också vara lite slöseri med allmänna medel. Hur troligt är det att en frisk och aktiv 67-åring, som springer fyra mil i veckan, och gör en del styrketräning (speciellt för benen), skulle lida av den åkomman - då borde jag väl ha brutit ett par ben tidigare? Och varför ledde inte min olycka 2008 - tre frakturer på ett bräde - till någon sådan undersökning? Jag gissar att det handlar om en slentrianmässig åldersgräns. Över 65 så är man gammal.

Däremot kan jag gång på gång uppvisa ett högt blodtryck utan att få ens förslag på åtgärder.
På akuten den 3/10 hade jag 140/80, jag har för inte så länge sen rekommenderats efter ett gymtest att sänka det övre trycket till 120. Men i det fallet innebär min höga ålder att man inte ska bry sig ...
 
Pappa, som var en välbyggd och tämligen alert man i 80-årsåldern, började få väldigt ont i benen, och gick efter många om och men till vårdcentralen, som skickade honom på vattengymnastik, trots att han fortfarande jobbade i skogen och absolut inte var otränad! En kväll gick ena lårbenshalsen av när han skulle gå upp för trappen hemma. Det gjorde att sjukhuset började undra, och gjorde lite mer noggranna undersökningar än vårdcentralen hade gjort, och kom fram till att han hade skelettcancer, som hade hunnit sprida sig till hela kroppen. Han levde knappt 3 månader efter det beskedet....

Därmed absolut inte sagt att jag tror att din vårdcentral tror att du har skelettcancer, det var mer ämnat som ännu ett exempel på att insatserna spretar friskt och verkar vara tämligen slumpvisa.
 
Vårdcentralen kallar mig efter remiss från Ortopedicentrum på Universitetssjukhuset i Linköping. Ortopeden varskodde om detta i brev och där talades enbart om benskörhet; det finns tydligen enkla och effektiva diagnosmetoder för sådant. Så någon cancer kommer de nog inte att upptäcka. Borde inte sådana tendenser ha synts på röntgen? Jag röntgades åtminstone två gånger den 3/10 och ytterligare en gång efter återbesöket på Ortopeden.

Jag tror som sagt att det är rutin, betingat av åldern. De har en del sådant för sig på US. T ex kallades jag, och andra 65-åringar, till en undersökning för två år sen avseende
pulsåderbråck. Jag tror det blir en likadan året jag fyller 70.
 
Det kan behövas en bentäthetsmätning för att kolla för benskörhet. Inte samma sak som en vanlig röntgen för frakturer. Och att i din ålder upptäcka benskörhet ska nog inte ses som något helt ovanligt. Det är annat än livsstilen som påverkar. Medicinering, arv och andra sjukdomar är sådant som har betydelse.

Ett exempel är om njurarna sviktar och kalcium-fosfat balansen blir störd. Kroppen kompenserar då det höga fosfatet i blodet genom att hämta kalcium från skelettet. Resultatet blir då att man utvecklar en benskörhet.
 
Benskörhet

Faktorer som ökar risken för benskörhet:


  • om benskörhet finns i släkten
  • om du är magerlagd
  • om du kommer tidigt i klimakteriet (för kvinnor)
  • om du röker
  • om du rör på dig för lite
  • om du äter ensidigt
  • om du dricker för mycket alkohol.
Förebygga benskörhet

Det finns en rad saker du kan göra för att förebygga benskörhet:

  • Motionera regelbundet hela livet. Det är aldrig för sent att börja. Fysisk aktivitet stärker benen i kroppen och du får färre benbrott. Hitta en motionsform som passar dig. En halvtimmes promenad tre till fyra gånger i veckan kan räcka för att göra skelettet hållbart. Träning stärker dessutom musklerna och ger dig bättre balans. Det minskar risken för att du ska falla och skada dig.
  • Ät bra mat med tillräckligt med kalk (kalcium) och D-vitamin.
  • Var ute i friska luften i dagsljus och ge huden möjlighet att nås av solstrålar. Det ökar din egen produktion av D-vitamin.
  • Sluta röka
  • Drick mindre alkohol.
  • Ha gärna broddar på skorna när du går ute på vintern.
Mvh troswe
 
Faktorer som ökar risken för benskörhet:



Förebygga benskörhet

Det finns en rad saker du kan göra för att förebygga benskörhet:

  • Motionera regelbundet hela livet. Det är aldrig för sent att börja. Fysisk aktivitet stärker benen i kroppen och du får färre benbrott. Hitta en motionsform som passar dig. En halvtimmes promenad tre till fyra gånger i veckan kan räcka för att göra skelettet hållbart. Träning stärker dessutom musklerna och ger dig bättre balans. Det minskar risken för att du ska falla och skada dig.
  • Ät bra mat med tillräckligt med kalk (kalcium) och D-vitamin.
  • Var ute i friska luften i dagsljus och ge huden möjlighet att nås av solstrålar. Det ökar din egen produktion av D-vitamin.
  • Sluta röka
  • Drick mindre alkohol.
  • Ha gärna broddar på skorna när du går ute på vintern.
Mvh troswe


Varför skriver du detta till mig? Du uppmanar mig att sluta röka. Jag röker inte. Du uppmanar mig att dricka mindre alkohol. Hur vet du hur mycket jag dricker?

Om motion: är fyra halvtimmespromenader i veckan bättre än ett milpass, ett långpass (13-15 km), ett intervallpass (8*(3+2)) och ett backpass (med 4 km löpning till och från backen) i veckan? Eller menar du att jag ska göra bägge?

Beträffande balans så är min balans verkligen dålig - med slutna ögon och barfota är jag värdelös. Vilken träning som hjälper mot detta vet jag inte, iaf inte den jag håller på med
(den kan ha bra effekter i andra avseenden).
I ett dokument jag hittat betonas vikten av starka benmuskler. Där föreslås "sit-to-stand"; man ska sitta på en stol med fötterna i golvet och resa sig och sätta sig snabbt ett stort antal gånger. Själv nöjer jag mig med att resa mig 2*5 gånger från 40 cm (lägre än stolshöjd) på vardera benet och 5 gånger (eller 3+2) på vardera från 35 cm - långsamt och, NB, på ETT ben -
någon gång testar jag en gång från 30 cm,men det är nog inte bra för knäna. Jag ska träffa min PT idag så hon kanske kan bidra med förbättringar.

Hon har dock konstaterat att jag har bra knä- och bålbalans, men jag vet att jag alltid har haft sladdriga fotleder.

Den här olyckan berodde dock inte på balansproblem. När man har bägge fötterna i luften finns inget att balansera med.
 
Låter som

ett forskningsprojekt. Dina mätvärden blir del av ett normalmaterial. I och med att du fick axeln ur led och inte ett brott genom hela överarmen har du snarare starkare skelett än vad som är vanligt hos dina fysiskt aktiva jämnåriga.

Blodtrycket vid smärta på en akutmottagning är normalt lite högre.

Du lär kunna rehabiltera detta snabbare än medelpatienten.

Thure
 
Ber om ursäkt Peter!

Varför skriver du detta till mig? Du uppmanar mig att sluta röka. Jag röker inte. Du uppmanar mig att dricka mindre alkohol. Hur vet du hur mycket jag dricker?

Om motion: är fyra halvtimmespromenader i veckan bättre än ett milpass, ett långpass (13-15 km), ett intervallpass (8*(3+2)) och ett backpass (med 4 km löpning till och från backen) i veckan? Eller menar du att jag ska göra bägge?

Beträffande balans så är min balans verkligen dålig - med slutna ögon och barfota är jag värdelös. Vilken träning som hjälper mot detta vet jag inte, iaf inte den jag håller på med
(den kan ha bra effekter i andra avseenden).
I ett dokument jag hittat betonas vikten av starka benmuskler. Där föreslås "sit-to-stand"; man ska sitta på en stol med fötterna i golvet och resa sig och sätta sig snabbt ett stort antal gånger. Själv nöjer jag mig med att resa mig 2*5 gånger från 40 cm (lägre än stolshöjd) på vardera benet och 5 gånger (eller 3+2) på vardera från 35 cm - långsamt och, NB, på ETT ben -
någon gång testar jag en gång från 30 cm,men det är nog inte bra för knäna. Jag ska träffa min PT idag så hon kanske kan bidra med förbättringar.

Hon har dock konstaterat att jag har bra knä- och bålbalans, men jag vet att jag alltid har haft sladdriga fotleder.

Den här olyckan berodde dock inte på balansproblem. När man har bägge fötterna i luften finns inget att balansera med.

Ber om ursäkt Peter att jag inte var tydligare, detta var inte speciellt riktad till dig, utan en allmän rekommendation för oss alla...

Beträffande din motion, så är den förträfflig... "keep up the good work"

Angående dina "sladdriga fotleder" kanske ett par stabila kängor kan hjälpa och stödja dina fotleder...


Mvh troswe
 
ett forskningsprojekt. Dina mätvärden blir del av ett normalmaterial. I och med att du fick axeln ur led och inte ett brott genom hela överarmen har du snarare starkare skelett än vad som är vanligt hos dina fysiskt aktiva jämnåriga.

Blodtrycket vid smärta på en akutmottagning är normalt lite högre.

Du lär kunna rehabiltera detta snabbare än medelpatienten.

Thure


Det sista får man hoppas. 6 månader är en lång tid, och det har redan gått 11 veckor. Det är segt, brutalt och långtifrån smärtfritt. Det är speciellt i sidled som jag har svårt att röra armen, det blir fel muskler som arbetar och fel ben som rör sig.

Det första låter uppmuntrande, tack för det, och jag tror det själv.

Idag var jag på vårdcentralen, läkaren skulle ha lite underlag för en remiss. Och igår var jag på min årliga privata hälsoundersökning. Mitt blodtryck var exakt detsamma som på akuten! Jag tror förstås att sömnbristen spelar in och läkaren skrev ut ett sömnmedel vilket betyder att han tar det på allvar. Jag har ju lagt om diet för att komma tillrätta med blodtrycket (det är absurt att jag ska ha ett max av vad som tolereras, och absurt att man i vården bagatelliserar detta), men får trösta mig med att jag sänkt mitt kolesterolvärde, från 5 till 4,2. Så jag fortsätter att hålla koll.
 
Nu får jag kallelse till vårdcentralen för undersökning av förmodad benskörhet! Det är ju omtänksamt men verkar också vara lite slöseri med allmänna medel. Hur troligt är det att en frisk och aktiv 67-åring, som springer fyra mil i veckan, och gör en del styrketräning (speciellt för benen), skulle lida av den åkomman - då borde jag väl ha brutit ett par ben tidigare? Och varför ledde inte min olycka 2008 - tre frakturer på ett bräde - till någon sådan undersökning? Jag gissar att det handlar om en slentrianmässig åldersgräns. Över 65 så är man gammal.
..

Vid 18års ålder fick jag besked om att mitt skelett var mellan 65-70år, så allt är möjligt!
Nu har jag gjort mycket för att försöka förbättra det men är lite nervös för att kolla det igen, men en dag snart är det väl dags att se om det jag gjort har hjälpt eller inte.. :cool:

Hoppas det går bra för dig iallafall!