Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Har inte testat fotogen-bensinkombinationen men när jag kör omväxlande med gasol och heptan ids jag inte alltid byta munstycke vilket innebär att jag ibland kör heptan med gasolmunstycke och gasol med bensinmunstycke och ännu lever både jag och tältet .
Gäller ett Primus Omnifuel och det jag nu sa bör inte testas hemma utan bara av välutbildade personer med betryggande säkerhetsåtgärder bla bla bla.
Man kan säga ju tyngre bränsle, smalare munstycke, men så länge det inte brinner med gula flamtoppar (fet blandning) eller brinner magert blått och tunt med en låga som lätt blåser bort sig själv (för mager blandning gentemot luftmängden) så behöver man inte hasta med att byta munstycke - brinner det bra och blått samt är hanterbart och reglerbart => strunta i att byta.
risk för gula toppar på lågan om du kör diesel på bensin eller gas-munstycke (dvs brinner 'fett') och därmed risk för högre halt av koloxid om man eldar där det är lite tillstängt...
det har att göra med molekylvikt och viskositet att man har allt smalare munstycken ju tyngre bränslen
Inhandlande ett par bensindrivna Peacock handvärmare och efter lite googlande förstod jag att ren Heptan var det som rekomenderades som bränsle. Då det är en katalys och man inandas en del ville jag inte köra Akrylat (vet dock ej om det gör någon skillnad, vet att båda fungerar).
Men, då jag nu även provade heptan i mitt Primus MF upplever jag Heptan avsevärt svårare att antända vid förvärmnng jämfört med Akrylatbensin. Heptan vill svårligen antändas och efter antänding brinner det bara på flamspridaren utan att söka sig ner i kopp/filt. Kopp och filt rejält "flödad". Det var rejält kallt i helgen, -12- -17 men jag har aldrig upplevt detta med Akrylatbensin. Antar att flampunkt skiljer mellan Heptan och Akrylatbensin? Någon som har liknande upplevelse? Jag får nog återgå till Akrylatbensin och kanske även använda det till handvärmarna.
OT: Kan varmt.. rekomendera handvämare. Lite mickel att fylla och tända men uppskattas för att liva upp kalla fingrar eller tex torka blöta plagg (mindre, typp fingerhandskar/tunnstrumpor).
Dvs max 95kPa för Akrylatbensin. Vet inte om siffror stämmer men det är iaf var skillnad mellan Heptan och Akrylatbensin. Inte så liten heller kanske. Det skulle kunna förklara vad jag upplevde i föregående inlägg, svårttänt med Heptan.
Jag kommer därmed att återgå till Akrylatbensin, kanke ska man leta upp vintervarianten?
Lite data nedan.
mvh
Bensin som bensin, kanske du tänker. Och det är inte så konstigt. Man häller något i tanken, rycker i startsnöret och förr eller senare brukar motorn rassla igå...
www.aspen.se
medan akrylat är slat eller ester från akrylsyra, dvs "en kemisk förening" som innehåller akrylatjonen:
Tack @Polar300 ! Jag har en liten släng av dyslexi och/eller slarvgen. Kan inte riktigt fastställa (ett återkommande problem)... Alkylat och Akrylat ligger så nära att jag har problem att se skillnad, även nu. Tur att jag länkade..
Det är lugnt, jag skrev det inte som kritik.
Men jag tänkte att det är lättare att i framtiden söka i tråden (trådarna?) om
uttrycken hålls isär - och dina funna dokument är / kan vara av intresse nästa
gång det diskuteras alkylatbensin till våra kök.
/Odd