När jag skaffade mitt MFS var tanken att kunna använda samma brännare hela året, med bensin på vintern och gas övriga tiden. Med bensin fungerar brännaren utmärkt. Enda nackdelen är att den, liksom andra trattbrännare, väsnas väl mycket när man drar på för att koka upp vatten (vid matlagning är det ingen poäng att kräma på så då låter det inte så farligt). Med gas är effekten medioker, särskilt när temperaturen går mot noll. Om inte gasbehållaren värms på något sätt får man dra på mycket med gas för att det ska hända något, och då dundrar det om köket. Mitt MFS använder jag idag som ett rent bensinkök och kör med heptan under vår/höst och vinter. Heptan sotar inget när brännaren är igång, och inte så det stör under förvärmningen. För sommaren använder jag en ren gasbrännare. Det är möjligt att de nyare multifuelbrännarna ger bättre effekt med gas än vad MFS gör, men det vet jag inte.
Angående din fråga om det är värt det. Är du ute mer än några veckor varje år och/eller på vintern så är det värt att skaffa ett kök du kan använda med bensin/fotogen under den kalla årstiden. Det kan du såklart använda året om. Men gas är bättre ur de flesta synpunkter på sommaren. Mest värt det är om du finner ett kök som är bra med både gas och bensin, men dit hör inte, enligt mig, MFS.
Generellt tycker jag inte att gas är något att hålla på med på vintern. Allt det smidiga med gas på sommaren förvandlas till motsatsen under vintern. Du måste dutta med gasbehållaren för att värma den, typ se till att du på kvällen sparat varmvatten i en thermos, som du kan hälla i en kastrull och ställa gasbehållaren i till frukosten, eller värma den i säcken och isolera med typ någon liggunderlagsbit eller finna andra varianter.....Nä, gas under den varma årstiden, bensin övriga tiden. Jag föredrar att förvärma brännaren, det är bara att släppa fram lite bensin och värma, framför att "förvärma", och hålla varm, gasbehållaren. Finner du en brännare som funkar bra i båda fallen så köp den, det är klart värt det enligt min uppfattning.