sajberjohan; sa:
Man kan tejpa i förebyggande syfte för att slippa benhinneinflammation.
Intressant tips, har aldrig hört det förr. Annars finns det en vansinnig uppsjö bra och mindre bra idéer för vad som lindrar benhinneinflammation. Har dragits med min nu sedan i juni, så jag börjar ha läst igenom en hel del...
http://www.time-to-run.com/injuries/thebig5/shinsplints.htm
är en trevlig, kortfattad och informativ hemsida med goda grundtips, lite info om vad benhinneinflammation är etc.
De idrottsmedicinare jag talat med har gett mig följande råd:
1. Byt eventuella dåliga skor, eller prova ut inlägg (detta är ett helt eget kapitel).
2. Minska aktuell träningsdos, dvs byt träningsform. Det är ju ffa löpning som ger besvär så byt till skidor/rullskidor, inlines, cykel/spinning eller simning.
3. Noggrann stretchin av både fram- och baksida vaden.
4. Antiinflammatoriska läkemedel. NSAID är modellen, man väljer gärna någon av de sk COX2-hämmarna för att kunna hålla hög dos utan att få de magbiverkningar som COX1-hämmare (Ipren, Orudis mfl) ger på sikt. Den dos jag käkade (Arcoxia 75 mg 1/dag) motsvarar 6-8 vanliga 400mg Ipren, vilket är ett gott argument att äta just Arcoxia. Samtidigt är COX2-hämmarna förknippade med ökad risk för hjärt-kärlsjukdomar (vid behandling >6 månader hos högriskpatienter, dvs inte samma sak som att ta tabletterna några veckor om man är motionslöpare). De är hsh receptbelagda, så ett snack med någon insatt läkare blir liksom nödvändigt.
Du kan även lokalbehandla med antiinflammatorisk gel, t ex Zon eller Orudis. Kom dock ihåg följande: Tvärtemot vad reklamen vill göra gällande, så penetrerar NSAID i gel bara några få millimeter in i vävnaden, varför du måste vara ganska smal för att detta ska fungera. Den del av benhinnorna som oftast är inflammerad ligger rätt ytligt, så du har en hyfsad chans att få viss effekt med gelen. Den är dessutom billig och sgs biverkningsfri, varför det definitivt är värt att pröva. Kom även ihåg att gelen är smärtlindrande, så börja inte träna för tidigt bara för att "nu känns benhinnorna bra igen".
5. Något som jag börjat med på senare, och som inte är så väl belagt i litteraturen, är excentrisk vadträning. Man har här i Umeå där jag bor forskat mycket på excentrisk vadträning vid hälseneskador och visat god effekt, och liknande resultat finns för excentrisk träning vid lateral epikondylit, sk tennisarmbåge.
Så, hur har jag gjort?
-minskat träningsdos, börjat cykla istället.
-bytt skor flera gånger, utan god effekt. Kör nu med fotvalvsilägg.
-ätit Arcoxia i tot 2 veckor, ska köra en längre kur (3-4 v) när skidsäsongen kommit igång.
-Orudis-gel
-Excentrisk träning och stretchning.