Ben Nevis

Hej!

Jag är helt nybörjare när det gäller bestigning av berg och tänkte ta tag i drömmen att göra just detta nu i denna sommaren som kommer...och jag tänkte kolla med er här om Ben Nevis är ett bra berg att börja med?! Jag har tänkt och göra detta helt solo och detta i första veckan i juni !

- Är det en bra årstid att ta sig an Ben Nevis?
- Tips och råd till packningslista?!
- Ni som har gjort resan/resor dit, är det ngt speciellt man behöver tänka på?

Mer frågor kommer det komma och jag vore väldigt tacksam för svar! :D

Mvh Stephen
 
Du kanske kommer få lite olika svar i tråden. Jag försöker sammanfatta i förväg...

Ben Nevis är ett ganska lätt att gå uppför med åtminstone en enkel väg till toppen. Den kan man vid bra väder klara som en dagstur i skjortärmar med nån flaska vatten och ett par mackor med. Du är hemma i tid till kvällsmaten. Jag har bara gått uppför den en enda gång, på bakfyllan, och inte alltför bra kondis, så har du ben att gå med klarar du det nog galant.
Mycket trevliga vyer och miljöer utlovas ifall vädret är klart.

MEN, Ben Nevis har en ganska ombytlig väderlek. Det förrädiska skjortärmsvädret kan snabbt slå om till kuling, dimma och snöglopp oavsett årstid. Har man inte rätt kläder då är det inte kul. Läste någonstans att det dör fler människor på Ben Nevis per år, än på Mt Everest. Det bör isf bero på risken att folk vågar sig upp utan rätt kläder.

Sen tror jag det finns svårare rutter upp om man vill.

Vad som är rätt kläder kan säkert andra fylla i, men jag satsar på lätta lediga kläder, med vind- och regntätt samt värmetröja i packningen.
 
Ta med regnkläder samt mössa, vantar, underställ och en varm tröja då vädret som tidigare nämnts kan slå om snabbt i en turryggsäck förutom dryck och matsäck. Slår vädret om med blåst, kyla, nederbörd och dålig sikt, avbryt och gör om turen en annan dag.
Ben Nevis är 1344möh, så inte speciellt högt men då ni startar från i princip havsnivå är det ändå 2600 höjdmeter som skall klaras av på en dag.
 
Jag har aldrig varit så våt med kläder på! Vi kom in i molnenn på typ 200möh och sedan gick man i en ärtsoppa utan utsikt. Trots regnjacka. Det var ett lämmeltåg upp å ner, för den med bara lite friluftsvana och sunt förnuft går det bra. Det är mer av en kultur med en sten ditsläpad från Kilimanjaro och historier om uppstoppade piano.

För den som tycker att jag tar för lätt på riskerna kan jag meddela att det finns farliga stup på toppen om man är dumdristig:)

Åke dit, det är kul att göra det, men ingen större friluftsutmaning. Kondition rekommenderas för större njutning.
Andreas
 
Enkelt med bra kondition. Bara att följa stigen upp. Vid dimma som ofta finns på toppen är belöningen inget att minnas. Se upp för stupet på norra sidan av platån. Ha med torrt ombyte för nedfärden. Jag har gått till toppen både i dimma och sol. Avvakta bra väder annars inte värt det.
 
Jag rekommenderar Mt Snowdon i Wales istället. Har gjort båda turerna och fick en mycket härligare friluftsupplevelse i Wales. Liknande bestigning, brant vandring, lite lägre.
 
Vill börja med och tacka er för svaren man fått hitills!

Angående färden till Skottland har jag frågor om vilken flygplats som är bäst att landa hos?
Glasgow? Inverness? Edinburgh? Går det bussar och tåg ofta från dessa områden till Fort William?! Finns det ngt bra hostel ni kan tipsa om i Fort William?

Åter till Ben Nevis då, detta med vädret som kan skifta ursnabbt från fint till dåligt har jag läst en hel del om och ngt man får förbereda sig på! Som de ser ut nu kommer resan starta 31:a maj och sluta 6:e juni. Tanken jag har och vill förverkliga är att ta sig upp via Carn Mor Dearg och sedan till toppen av Ben Nevis! Tidsperioden jag har tänkt för detta hoppas jag ger mig tillräckligt med chanser till att pricka in en dag med bra väder (förhoppningsvis) och kanske vandring för att se annat runtomkring! Ngn som har ngt/nga tips för vad som finns runtomkring Ben Nevis?

Som sagt, mer frågor kommer komma och jag är oerhört tacksam för era svar! :D

Mvh Stephen
 
Angående färden till Skottland har jag frågor om vilken flygplats som är bäst att landa hos?
Glasgow? Inverness? Edinburgh? Går det bussar och tåg ofta från dessa områden till Fort William?! Finns det ngt bra hostel ni kan tipsa om i Fort William?


Mvh Stephen

Bästa flygplatsen för att ta tåget till Fort William är från Glasgow, ex flyger Ryanair direkt från Göteborg till Prestwick strax söder om Glasgow. Tåget stannar på Prestwick och tar dig direkt till centrala Glasgow och vidare till Fort William.
Vad gäller boende i Fort William så är staden på sommaren en turistfälla, så sök på nätet efter boende.

Det finns åtskilliga andra vandringsområden i trakterna, och du kan även ta en utflykt med tåget (över "Harry Potter bron") till Mallaig. Strax söder om mallaig finns en sjö som heter Loch Morar och är vacker att vandra runt. Fråm Mallaig kan du ta färjan till Kyle of Lochalsh varifrån tåget fortsätter via Inverness-Aberdeen-Edinburgh-Glasgow...eller via Stirling) om du vill få en rundtur. Isle of Skye kan du även komma till från Kyle of Lochalsh.
 
Bästa flygplatsen för att ta tåget till Fort William är från Glasgow, ex flyger Ryanair direkt från Göteborg till Prestwick strax söder om Glasgow. Tåget stannar på Prestwick och tar dig direkt till centrala Glasgow och vidare till Fort William.
Vad gäller boende i Fort William så är staden på sommaren en turistfälla, så sök på nätet efter boende.


Det enda stället jag hitta som dem landa hos genom ryanair var Edinburgh?!
 
Det enda stället jag hitta som dem landa hos genom ryanair var Edinburgh?!

Det var en nyhet, men det verkar som om Ryanair just nu inte flyger Göteborg-Glasgow, Prestwick. Synd för att jag har utnyttjat den vägen flera gånger, men vem vet de kanske tar upp rutten till sommaren? Edinburgh ligger inte lika bra till mht tågförbindelser, så i så fall får du ta buss till centrum och sedan tåget antingen via Glasgow till Fort William eller omvänd rundtur Ediinburg-Aberdeen-Inverness-Kyle of Lochalsh-färja till Mallaig-tåg till Fort William.
 
Det går inte längre att flyga till Glasgow/Prestwick med RyanAir. De flyger endast till Edinburgh.Det går dock att åka både tåg och buss därifrån till Fort William. Det finns flera bra siter på nätet där du kan planera din resa i Skottland med public transportation, här är ett par - http://trafficscotland.org/publictransport/ - och - http://www.travelinescotland.com.

Det finns ett hostel alldeles i närheten av den plats där huvudstigen upp börjar. Det ligger på andra sidan den lilla flod som rinner i dalgången. Kommer inte ihåg va det heter men en kvalificerad gissning är något på Ben Nevis ... Ett annat aningen dyrare men väldigt trevligt alternativ är B&B på Achintee Farm alldeles intill grinden där huvudstigen börjar. Ägaren är en fantastisk man - kombination av övervintrad hippie, filosof, komiker och väldigt, väldigt trevlig.

Du vet säkert att Ben Nevis är en av de mer väderosäkra platserna. Har läst någonstans att det är moln eller dimma på toppen 360 dagar per år. Det kan säkert vara något överdrivet men säger ändå något.
Senast jag var uppe var det klart, soligt och vindstilla. en halt magisk dag att vara på toppen. Ett par italienska tjejer hade taigt sig upp iförda linnen och modesandaler. Kvällen dagen efter pratade jag med två tyska killar som hade vandrat upp och tillbaka i ösregn och inte sett mer än några meter framför sig. Ägaren till B&B hade erbjudit dem att stå i duschen med kallvatten på och så hade han kunnat stå och slå dem i några timmar - så hade de fått samma upplevelse utan att behöva gå upp på berget (de nappade inte på det)
Någon bergsbestigning i traditionella mening är det absolut inte. Däremot kan det vara en riktigt fin men ansträngande vandring om vädret är ok. I juni kan det förmodligen vara några större snöfält kvar. Inga problem alls men lättare om man inte har lågskor.
Din fundering på att gå upp via Carn Beag Derag är fin om vädret är hyfsat. Ett tips är att gå upp den vägen och ner utefter huvudstigen.
Om du ska börja vid Beag Derag så kan du starta nere i Fort William och huvudvägen. Gå norrut till Ben Nevi Destilleri och vik av utefter den lilla ån. Stigen/vägen viker av från ån en bit men fortsätt i dalgången upp till foten av Carn Beag Derag. alternativt kan du gå huvudstigen ungefär halvvägs och vika vänster vid en sjö, håll höjd och skråa in i dalen under CBD.

Lycka till!
Lennart (som snart åker till Mull och Iona i Hebriderna)
 
Trevligt med så många svar!

Detta med vädret har jag tagit i åtanke då jag har planerat resan på flera dagar så jag får chans till att se den fina utsikten på toppen! Ska bli riktigt trevligt och jag ser fram emot upplevelsen när man tar sig fram via Carn Mor Dearg Arete !!

Finns de fler som vill framföra tips om Ben Nevis eller ngt annat som man kanske behöver tänka på innan och under resans gång, så är de bara att skriva på! :)

Mvh Stephen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Juventus88 Ben Nevis Trekking 7
Soleil Ben Nevis? Trekking 11

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg