Bekvämt liggunderlag

Jag har Neoair large som jag är väldigt nöjd med, men den pallar inte med vinterbruk utan att ha cellplast under. Jag använder ett tunt cellplast (ca 6-8 mm) även på sommaren, på vintern bör man nog ha tjockare cellplast. Det är bra med den exra bredden som large har, men den är onödigt lång för mig. Den är lite prasslig, men har inte stört mig alls. Den finns till bättre priser utomlands, min är köpt på http://www.outdoor-discount.com för 115 euro, de har förresten bra priser på Exped downmat också. Den billigaste Regular-versionen jag sett av neoair är på Gaynors för £76 http://www.gaynors.co.uk/productdetail.asp?productcatalogue=050302420017

Tack för alla svar: testade ett Neonair igår men tyckte det var väldigt prassligt. Det var däremot den enda riktiga nackdelen - verkade väldigt skönt.

Tack för alla svar: testade ett Neonair igår men tyckte det var väldigt prassligt. Det var däremot den enda riktiga nackdelen - verkade väldigt skönt.

Ja det prasslar lite men det är inget som bekymrar mig när jag sover. Det är ju inte direkt så att man knölar på liggunderlaget hela tiden.
//Peter

Jag kan rekommendera Exped Downmat 7 Pump. Litet format och väldigt skönt. En nackdel med såna här är att det inte är nåt man drar fram på en fikarast. Så då har jag ett Exped Multimat också och bär ännu mer bulk och tyngd... Fast man kan iofs nöja sig med en sittlapp på rasten också.

Jag kan rekommendera Exped Downmat 7 Pump. Litet format och väldigt skönt. En nackdel med såna här är att det inte är nåt man drar fram på en fikarast. Så då har jag ett Exped Multimat också och bär ännu mer bulk och tyngd... Fast man kan iofs nöja sig med en sittlapp på rasten också.

Hur kallt kan det vara med downmat 7 innan man måste förstärka med cellplast på vintern? Vad är era erfarenheter?

Exped oppgir at Downmat 7 går ned til -24 grader. Stemmer greit med mine erfaringer. Det krever en varm sovepose.

Jeg har sprukket to Downmats og en NeoAir de siste seks årene. Garantien har vært god, så jeg har fått nye. Ingen av dem gir særlig varme uten luft. Å sove på NeoAir når den så ut som en hval var en prøvelse (se bildet). Derfor tar jeg med et tynt celleplast underlag på lengre vinterturer.

Bilagor

• IMGP1882.jpg
    IMGP1882.jpg
    47.7 KB · Visningar: 312
  • IMGP1885.jpg
    IMGP1885.jpg
    58.9 KB · Visningar: 304
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Heldottir Liggunderlag för XTRA stora människor Utrustning allmänt 4
Wotan88 Liggunderlag och R-Värde Utrustning allmänt 1
Gettan Liggunderlag längre än tält. Utrustning allmänt 13
Kanii Hållbara slutna cell-liggunderlag? Utrustning allmänt 11
hgo Halkiga liggunderlag. Utrustning allmänt 9
Airfoil Liggunderlag - en djungel? Utrustning allmänt 7
mied93 Fjällmark Airbed Lite Utrustning allmänt 7
salvion Råd sökes om, Liggunderlag, Sovsäck för nybörjare Utrustning allmänt 20
Sverker G Uppblåsbart liggunderlag Utrustning allmänt 19
Sverker G Hjälp med sovsäck och liggunderlag Utrustning allmänt 5
Askel Sy ett delaminerat liggunderlag, går det? Utrustning allmänt 1
danisko Funderingar kring ryggsäck och liggunderlag Utrustning allmänt 43
Kajsa-Warg Liggunderlag, pris kontra komfort Utrustning allmänt 7
henke.lofgren Försvarets liggunderlag, var köpa?? Utrustning allmänt 5
avslutatmedlemskap160620 Liggunderlag bår Utrustning allmänt 9
seved1 Liggunderlag Utrustning allmänt 11
HåkanW Läckande Exped liggunderlag Utrustning allmänt 6
hiko liggunderlag Utrustning allmänt 2
fnöskticko Osäkerhet med uppblåsbara liggunderlag och vätskesystem? Utrustning allmänt 38
Grisstian Liggunderlag på löpmeter Utrustning allmänt 2
KillerKaninen Liggunderlag Utrustning allmänt 6
miklagard Gult Liggunderlag?? Utrustning allmänt 3
Onedge Isolerande Liggunderlag ! Utrustning allmänt 13
pappamys isoleringsförmågan hos liggunderlag? Utrustning allmänt 8
loving Själv uppblåsande mot standard liggunderlag Utrustning allmänt 23
valiant Liggunderlag Utrustning allmänt 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg