Bekvämt, brett och hyfsat lätt liggunderlag (till kort, kurvig kvinna)?

Hej!

Vore oerhört tacksam för input gällande liggunderlag från mer erfarna! Efter många veckors frenetiskt letande, läsande och tittande här på forumet + reddit + youtube + bloggar är jag helt paralyserad i beslutsprocessen (älskar research lite för mycket) 😂

TL;DR
  1. Tips på brett (>60 cm), bekvämt och relativt lättviktigt uppblåsbart liggunderlag för 3-säsongsanvändning till kurvig, kort kvinna?
  2. Vill nog kombinera uppblåsbart liggunderlag med ett i cellplast vid tältning i kallare väder (ej vinter) eller fjäll: går det att kombinera bredare uppblåsbart liggunderlag med smalare cellplast? Om inte; andra tips?

FULL VERSION
Att tälta/sova ute är hyfsat nytt för mig. Kommer främst att tälta 3 säsonger i Mellansverige, men ska testa fjällvandring i höst (tror jag kommer att älska det). Är kvinna, kort (157 cm), ganska lågviktig (57 kg), men kurvig. Har testat ett begagnat Therm-a-rest Xlite (äldre varianten) i reg storlek och kom fram till att det blir alldeles för smalt för mig för att sova bekvämt. Sover på rygg och sida!

Förstår att det är en avvägning mellan komfort, vikt, r-värde, kvalitet. Tror komfort är mest viktigt för mig, och pris minst viktigt, men helst bra avvägning mellan allt såklart :) Klurigt när jag själv inte kan testa liggunderlagen, har inga vänner med samma intresse som jag. Har hittills ringat in dessa liggunderlag:
  • Sea to Summit Etherlight XT Woman Insultated Large: bekvämast enligt många, men relativt tungt (657 g med pumpsäck) och ngt kallare med r-värde på 3,5.
  • Big Agnes Rapide SL Insulated Wide Regular: också bekvämt, bra r-värde på 4.8, men också tungt (652 g)
  • Therma-a-rest Neo Air nxt XLITE Regular Wide: absolut lättast (442 g), bra r-värde på 4.5, väldigt bra omdömen, men inte lika bekvämt.
  • Nemo Tensor Trail All season rektangulär regular wide: ska vara ok bekvämt, bra r-värde på 5.4, men rätt tungt (620 g) och ev tunt/bräckligt material i jämförelse.
Erfarenheter av ovanstående eller andra tips som kan passa mig?

Dessutom: funderar på att kombinera uppblåsbart liggunderlag med ett i cellplast vid tältning i kallare väder (ej vinter) eller fjäll, som en säkerhetsåtgärd och ev bättra på värmen. I så fall blir nog r-värdet på det uppblåsbara mindre viktigt. Dock har jag svårt att hitta ett bredare i cellplast som passar ett bredare uppblåsbart. Behöver de matcha i storlek? Hur gör annars andra här? T ex Thermarest Z lite SOL verkar toppenbra, men är ju endast 51 cm brett. Har sett Thermarest Ridgerest Classic L, men att släpa på ett 193 cm långt liggunderlag till mina 157 cm känns sådär...

Stort tack om du orkat läsa såhär långt :)

Senast ändrad:
Jag tycker ju Expeds liggunderlag är väldigt bekväma. Ett alternativ skulle ju kunna vara deras Ultra 3R MW. Normallångt men extra brett. Lättare då det är mummyformat. Angående att ha ett långt Ridgerest så kan du ju klippa av det i lagom längd för dig.

Jag sover också gott på mitt expeed downmat 9 LW XP men det LW är nog onödigt långt och kanske onädigt tungt och onödigt varmt. Sen har många haft problem med expeed där kanalerna gått sönder, se andra trådar men mitt har funkat hitills.
Har du medvetet valt bort expeed pga dessa rapporterade problem eller har du bara missat dem?
Annars finns ett antal 7or som kanske är mer tressongers om 9 är fyrasässongers, men mitt 9 sover jag bra på även på hårt inomhusgolv. Har en rygg som inte gillar hårda underlag.

/Patrik

Jag har Thermarest Neoair xlite, helt ok. Det är bra att ha ett skydd under om man använder det i vindskydd eller på marken, det är ju en liten punkarisk. Är det kallt är det vettigt att ha ett enkelt & billigt cellplastunderlag också, storleken är väl inte så noga utan man kan klippa till det som man vill.

Vi använder Exped Synmat 7, själv använder jag LW versionen och hustrun MW versionen. Den modellen finns inte längre men modellen Dura 5R MW är nog helt jämförbar med R-värde på 4,8 vilket är bra sett för 3-säsonger och storlek 65x183cm.

Senast ändrad:
ThermaRest NeoAir XTherm NXT MAX Regular Wide rekommenderas.
Jag har den längre modellen och jag tycker det är väldigt skönt att sova på.
Pumpa det hårt först och sedan släpp ut lite luft så blir det kanon.
I mitt förråd finns flera liggunderlag men detta är det skönaste av dem (EXPED Megamat, seatosummit Comfort Plus). Det är också det lättaste liggunderlaget jag äger.
Det fungerar alla årstider även i extrem kyla.
Väl värt pengarna det kostar!

Tusen tack för alla givande svar!

Ser att många gillar varianter av Exped. Har inte tittat närmare på dessa då de rätt ofta har beskrivits som benägna att få punka. Kanske helt beror på modell (eller användare), så ska definitivt kolla närmare :)

Och bra att det går att klippa Ridgerest! Tänkte att det ev skulle paja strukturen (?) på nåt vis, men kanske funkar då :)

Thermarest (både xlite och xtherm) tycks ju vara populära. Kanske ska prova mitt begagnade (äldre) xlite igen och släppa ut lite luft för att se om det blir bekvämare. Om det hjälper kan en bredare variant av dessa nog vara toppen!

Jag sover också gott på mitt expeed downmat 9 LW XP men det LW är nog onödigt långt och kanske onädigt tungt och onödigt varmt. Sen har många haft problem med expeed där kanalerna gått sönder, se andra trådar men mitt har funkat hitills.
Har du medvetet valt bort expeed pga dessa rapporterade problem eller har du bara missat dem?
Annars finns ett antal 7or som kanske är mer tressongers om 9 är fyrasässongers, men mitt 9 sover jag bra på även på hårt inomhusgolv. Har en rygg som inte gillar hårda underlag.

/Patrik
Ja, det var nog denna svaghet med Exped som jag snappat upp! Men verkar ju dock finnas en del nöjda användare här, så måste kolla lite mer på dessa liggunderlag :)

Måste förresten passa på att tipsa om en bra sida som gör en jämförelse av liggunderlag efter ens egna preferenser och inställningar (någon i framtiden kanske ställs inför samma beslutsångest som jag):

https://algonquinbeyond.com/blog/sleeping-pad-comparisons-buying-guide/

Många här kanske redan har koll på denna, men iaf. Prisangivelserna (USD) är säkerligen inte helt applicerbara för oss, men tycker det gav en väldigt bra översikt i övrigt (och mer strukturerad än min egenskapade tabell :LOL:)

Tusen tack för alla givande svar!

Ser att många gillar varianter av Exped. Har inte tittat närmare på dessa då de rätt ofta har beskrivits som benägna att få punka. Kanske helt beror på modell (eller användare), så ska definitivt kolla närmare :)

Och bra att det går att klippa Ridgerest! Tänkte att det ev skulle paja strukturen (?) på nåt vis, men kanske funkar då :)

Thermarest (både xlite och xtherm) tycks ju vara populära. Kanske ska prova mitt begagnade (äldre) xlite igen och släppa ut lite luft för att se om det blir bekvämare. Om det hjälper kan en bredare variant av dessa nog vara toppen!
Jag har haft Exped sedan 2014. Mitt första delaminerades under en tur i Sarek, men jag tror de ändrade tillverkningen på senare modeller. Jag fick iallafall pengarna tillbaka utan problem, trots att garantin gått ut med något år.
Jag har inte haft något problem sedan dess med kvaliteten.

Att blåsa upp liggunderlaget fullt, och sedan släppa ut lite luft successivt medans man ligger på sidan på liggunderlaget för att få optimal bekvämlighet var en hemlighet jag lärde mig alldeles för sent, med tanke på hur mycket jag faktiskt sovit ute. Jag har i alla år tidigare blåst upp det för hårt.

Jag har haft Exped sedan 2014. Mitt första delaminerades under en tur i Sarek, men jag tror de ändrade tillverkningen på senare modeller. Jag fick iallafall pengarna tillbaka utan problem, trots att garantin gått ut med något år.
Jag har inte haft något problem sedan dess med kvaliteten.

Att blåsa upp liggunderlaget fullt, och sedan släppa ut lite luft successivt medans man ligger på sidan på liggunderlaget för att få optimal bekvämlighet var en hemlighet jag lärde mig alldeles för sent, med tanke på hur mycket jag faktiskt sovit ute. Jag har i alla år tidigare blåst upp det för hårt,
Tusen tack som tips! Det verkar som att lite lagom luft i liggunderlaget kan göra stor skillnad.

Nej expeds skulle jag undvika. Ett av mina delaminerade efter nåt år bara så ingen mer av det märket för mig iaf. Fick förvisso ett nytt, men det sålde jag direkt och köpte annat märke.

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg