Jag har provat mig igenom Petzl, Arctheryx, Alpine Bod och Mammut. Ingen sele är så skön som Mammutselen. De gör sina selar i datorn så att de blir anatomiskt utformade och hela selen är bärande. Det vill säga det är inte remmar med stoppning, utan allt är ett enda bärande paket. Detta ger maximal komfort.
Till en man rekommenderar jag modellerna Apollo eller New Wave. Rock & Ice kommer att ta in dem för 2006 (det är snart det!) och även Adnature tar in dem på beställning.
Storlekstabell män, cm:
Midja: 63-72=XS, 67-77=S, 73-85=M, 80-90=L, 87-97=XL
Lår: -47=XS, -50=S, -55=M, -60=L, -67=XL
(fyi om en tjej också nappar på detta: på dammodellerna (motsvarande heter Venus resp. Lotus) har de gjort lite större benslingor i förhållande till midjemåttet).
Jag använder min sele väldigt mycket, är dels inomhusinstruktör och då säkrar man ju mycket och har ofta mycket belastning på selen, då måste den vara skön. Dessutom klättrar jag själv gärna långturer och ska man ha selen hela dan, ibland på hängande stand, då måste den vara skön. Min Mammutsele är den bästa jag haft hittills i alla fall.
PS: Givetvis har de drop-seat. Desstuom är selarna mycket lätta vilket inte precis är en nackdel, Apollo väger 340 gr, New Wave 370. De tillverkas i Schweiz, vilket brukar vara en bra kvalitetsstämpel.
PPS Om du vill kolla in min sele, kontakta mig, jag finns ofta på Klätterverket.
[Ändrat av lilla_my 2005-12-11 kl 10:55]