Behövs underlag till tält?

Du behöver nog inte bry dig om att skaffa ett footprint till ditt nuvarande tält, du kan nog se det som ett "slit-och-släng" tält.

prasselpressening

En av de billigaste friluftsprylarna jag köpt på sistone är en 3*4m grön tunn prasselpressening som jag använder som underlag till mitt mountain hardwear nightview-tält. Kostade några tior och väger väldigt lite. Kan dessutom göra tjänst som snabbtak vid lunchrast mm. Som något sagt - se till att du inte anlägger pool genom att tänka dig för med hur presseningkanterna hamnar. Tältat inte sällan på klippa och då är det billigare att slita på pressening än tält och ger dessutom lite golv i absiden. Vore jag gramjägare så kunde jag nog kapat bort några dm2 i kanterna men just nu finner jag det inte värt besväret.

/Patrik

En av de billigaste friluftsprylarna jag köpt på sistone är en 3*4m grön tunn prasselpressening som jag använder som underlag till mitt mountain hardwear nightview-tält. Kostade några tior och väger väldigt lite. Kan dessutom göra tjänst som snabbtak vid lunchrast mm. Som något sagt - se till att du inte anlägger pool genom att tänka dig för med hur presseningkanterna hamnar. Tältat inte sällan på klippa och då är det billigare att slita på pressening än tält och ger dessutom lite golv i absiden. Vore jag gramjägare så kunde jag nog kapat bort några dm2 i kanterna men just nu finner jag det inte värt besväret.

/Patrik

Tack för svaret! Okej, ja det låter som en smart idé med en enkel presenning. Förstår inte riktigt det där med pool, handlar det om att presenningen inte ska sticka ut utanför själva tältet, utan vara lite innanför tältkanten?

Tack för allas svar! Footprint / annat underlag kan nog vara bra som vissa skrev, vi kommer nog att sova på ganska knölig terräng och det kan ju vara skönt att tältet inte blir så smutsigt. Ska tänka på saken! Är tacksam för fler svar om för- och nackdelar också!

Precis som LottaH beskriver kan det vara större eller mindre vinst med en footprint, beroende på yttre omständigheter och på hur rädd du vill vara om ditt tält.

Har du ett dyrt tält som du vill behålla länge, vet med dig att du kommer att röra dig i "vass" terräng, och/eller vill kunna slå läger snabbt och varsomhelst utan mycket städning och annat pjosk, så är det ju både praktiskt och på sikt pengasparande. Det kan också vara skönt att tältgolvet är någotsånär rent när tältet skall packas ihop, särskilt om du använder "knöla-ihop"-tekniken med golv- och väggytor huller om buller ner i påsen. Inte kul att dra fram den våta leriga klumpen nästa gång ;).

Materialet behöver varken vara dyrt eller tungt, du har fått ett antal bra förslag i tråden. Upp över vegetationsgränsen kan det t o m funka med en bit vanlig bubbelplast - väger inget, jämnar ut och skyddar på sten, grus och vassa klippkanter, och tillför extra isolering mot markkyla vid behov. Kostar inget. slits upp på en tur och ersätts med en ny bit nästa gång.

Det låter vettigt. Kan vara bra att ha något under, har funderat en del på att det lär ju bli rätt skitigt efter ett tag, och ju fortare man får upp tältet desto bättre.

Tack för svaret! Okej, ja det låter som en smart idé med en enkel presenning. Förstår inte riktigt det där med pool, handlar det om att presenningen inte ska sticka ut utanför själva tältet, utan vara lite innanför tältkanten?

Pool, eller snarare vattenpöl blir det om du viker upp kanterna på preseningen så att vatten rinner upp på preseningen och hamnar under tältet på preseningen men inte kan rinna av - då har du vikt dej ditt eget badkar/pool och det vill du ju inte.

/Patrik, som föredrar att tälta torrt

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Masken49 Behövs nytt tält ? Bo och sova 9
Chrabban Behövs ett fotprint till compact light ? Bo och sova 6
Persson.F Behövs footprints för vandringen ? (Abisko - Mårma - Tjeurolahko - Nikkaloukta) Bo och sova 4
nils73 Behövs stormmattor till fjälltält? önskar synpunkter Bo och sova 2
joanna Att välja tältspik till olika underlag: efterlysning av ett test (eller andra bra råd) Bo och sova 27
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
fsundin Isolerande luftmadrass eller luftmadrass + underlag? Bo och sova 6
Ulltand2 Bra underlag/mark för pemanent tält? Bo och sova 18
nicko_ Evazote-underlag under tältgolvet eller över tältgolvet Bo och sova 21
85662 Stryktåligheten i uppblåsbara underlag? Bo och sova 3
sennen Sova i myggnät och på underlag...? Bo och sova 5
melody Vilket underlag fungerar? Bo och sova 4
Ran4 Presenning/underlag till Tält 20? Bo och sova 4
lagrave Varmt _och_ bekvämt underlag Bo och sova 8
dask Tälta på hårda underlag Bo och sova 5
DIF-Larson sovsäck & underlag Bo och sova 2
nannes Extra underlag?? Bo och sova 2
Physis Brutalt ont i ryggen av mitt liggunderlag Exped Dura 3R - Tips och råd till nybörjare mottages tacksamt! Bo och sova 20
mikael.johansson Materialval till sovsäck? Bo och sova 3
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 103
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
Emillindq Värme till taktält Bo och sova 15
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
outdoorguy Bästa boendet i skogen till vettigt pris Bo och sova 30
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
DAGHtält Söker 2-personers ryggåstält från tidigt 1900-tal till en långfilm Bo och sova 8
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
carfly Underquilt till Hennessy Safari Deluxe Zip XXL (stor) Bo och sova 3
Vattenvargen Pinnar till Sydvang harmoni 6 Bo och sova 2
friluftsbruden Vintersovsäck till kvinna Bo och sova 19
kmsellin Bästa vintersäcken till vettigt pris? Bo och sova 24
Slif Från solo till familjevandring - söker kompletterande utrustning Bo och sova 7
Järnoxen Delar till förläggningstält 20 Bo och sova 6
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
tobiaskallstrom En till tältväljartråd Bo och sova 23
Bearik Footprint till Bergans Trollhetta 3 Bo och sova 0
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
username2 Syntetfodrat överdrag till dunsäck Bo och sova 3
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
Vrana Nya tältstänger till exped orion 3 Bo och sova 17
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
saigon Sovsäckar till hela familjen? Bo och sova 11
TFTF 13 mm tältstång till Nallo? Bo och sova 4
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg