behövs ryggsäckens

Tranan; sa:
Fortsätter mina tankar om att strippa min ryggsäck... Och då ställer sig frågan om avdelaren mellan säckens bottendel och resten behövs. Jag tycker den är onödigt och att man kan utnyttja bottendelen bättre utan att använda "mellangärdet" - men kanske jag har missat någon finess med den? Så innan jag sätter saxen i säcken vill jag gärna få lite synpunkter från er med mer erfarenhet.
(Säcken är en Lundhags V8 >70)
chris

Något sådant finns inte i min säck, så man klarar sig utan. Men jag har inte så mycket
grejer att hålla reda på. Sådant som kan behövas fort
finns högt upp i säcken eller i lockfickan
och stegjärnen (som jag använder en gång
varje sommar) har en egen liten påse på
baksidan.
 
XmadiceX; sa:
Vore det inte lättare och köpa en UL-säck från början, om det nu är vikten som ska dras ner på?!..

Inte om man är lite kinkig med bärsystem. UL-säckar har tyvärr ofta rätt dåligt bärsystem. Och det är svårare att sätta på ett bra bärsystem på en UL-säck (den blir allt annat än UL då antagligen) än att försöka strippa lite vikt från en halvlätt säck med bra bärsystem.

På Rusta hittade jag f.ö. en blå säck nu som hette Open Air 65 liter som var hyffsat lätt och hade rätt vettigt bärsystem ("min" säck säljer de inte längre, och ersättaren till den hade inga skenor i ryggen).
 
nermander; sa:
XmadiceX; sa:
Vore det inte lättare och köpa en UL-säck från början, om det nu är vikten som ska dras ner på?!..

Inte om man är lite kinkig med bärsystem. UL-säckar har tyvärr ofta rätt dåligt bärsystem. Och det är svårare att sätta på ett bra bärsystem på en UL-säck (den blir allt annat än UL då antagligen) än att försöka strippa lite vikt från en halvlätt säck med bra bärsystem.

På Rusta hittade jag f.ö. en blå säck nu som hette Open Air 65 liter som var hyffsat lätt och hade rätt vettigt bärsystem ("min" säck säljer de inte längre, och ersättaren till den hade inga skenor i ryggen).

Okej! Men om du skaffar UL-saker så behöver du inte ett supperbärsystem =D
 
Jag som gymnastiserar dagligen mot ischias vet
något om bärsystemets betydelse. Jag kan erfarenhet
lugnt säga att en päronsäck med 6-7 kg utsätter
ryggen för svårare prov än min 16kg-packning
för en 10-dagars tur i fjällen.
 
XmadiceX; sa:
Okej! Men om du skaffar UL-saker så behöver du inte ett supperbärsystem =D

Jag behöver inget super, men jag vill absolut inte ha en "päronsäck" hängande på ryggen. Redan vid 5-6 kg på ryggen så märker jag skillnad på om det är vettigt bärsystem eller inte. Och maten är tyvärr svår att få ultralätt.
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg